Könnyű akkumulátorokkal repkedhetnek az elektromos utasszállítók

Könnyű akkumulátorokkal repkedhetnek az elektromos utasszállítók
2023. 04. 06., 13:38

Többszáz megrendelést kapott egy svéd repülőgépgyártó olyan elektromos és hibrid üzemre képes légi járművekre, amelyekkel többszáz kilométeres járatokat lehet indítani. Sok férőhely nem lesz rajta, de az ingázó közlekedést így is forradalmasíthatja.

A kereskedelmi célú elektromos repülőgépek könnyű akkumulátorai lehetővé teszik a hatékony regionális légi közlekedést. Ezzel indokolja frissen kötött együttműködését a BAE Systems vezető repülőgépipari és védelmi vállalat, illetve a Heart Aerospace svéd elektromos repülőgépgyártó. A cégek közleményben jelentették be a kooperációt egy adott légijármű modell, a Heart ES-30 regionális elektromos repülőgép  akkumulátorrendszerének kidolgozására.

Az akkumulátor a maga nemében elsőként kerül beépítésre egy elektromos, hagyományos fel- és leszállású (eCTOL) regionális repülőgépbe, lehetővé téve annak hatékony, nulla károsanyag-kibocsátású és alacsony zajszintű üzemeltetését.

„Iparági vezető megoldásunk a fenntartható közlekedés fejlődéséhez szükséges technológiák és rendszerek biztosításához szükséges több évtizedes szakértelemre épül - nyilatkozta Ehtisham Siddiqui, a BAE Systems vezérlésekért és avionikai megoldásokért felelős alelnöke. Nagy örömünkre szolgál, hogy együttműködhetünk a Heart Aerospace-szel, a Heart elektromos repülőgépének innovatív akkumulátorrendszerének megépítésében.”

A BAE Systems a nagy, nehézipari járművek villamosítása terén szerzett több mint 25 éves tapasztalattal vesz részt a programban. A vállalat napjainkra már több mint 15 ezer energia- és meghajtórendszert üzemelt be világszerte, és a most bejelentett projekt munkálatai a vállalat legkorszerűbb létesítményében, a New York állambeli Endicottban folyhatnak tovább.

„A BAE Systemst a nagy teherbírású földi alkalmazású akkumulátorok, illetve a repülésbiztonsági szempontból kritikus vezérlőrendszerek fejlesztése terén szerzett széles körű tapasztalata teszi ideális partnerré - hangoztatta Sofia Graflund, a Heart Aerospace operatív igazgatója. Alig várjuk, hogy az ES-30-on dolgozva velük együtt tegyük meg a következő nagy lépést a repülőgépipar és a légi közlekedés dekarbonizációja felé.”

Az ES-30-as repülőgépet négy elektromos motor fogja hajtani, és nagyjából 200 kilométeres tisztán elektromos, valamint 400 kilométeres kiterjesztett tartalék hibrid hatótávolságra lesz képes.

30 utassal tehát 600, míg 25 utassal akár 800 kilométert lesz képes egyhuzamban repülni.

A repülőgép költséghatékony és skálázható frissítési lehetőséggel is rendelkezik majd, amint a jövőbeni akkumulátortechnológia igazán kiforrott lesz. Az akkumulátor-frissítési ütemterv lehetővé teszi, hogy azonos tömeg mellett nagyobb hasznos energia álljon rendelkezésre, ami hosszabb repülési időtartamot és kibővített útvonalválasztási lehetőségeket eredményezhez - áll a közleményben. 

A Heart Aerospace összesen 230 megrendeléssel és 100 opcióval rendelkezik az ES-30-asra. Ezenkívül további 108 repülőgépre írt alá szándéknyilatkozatot különböző megrendelőkkel.

Gábor János

Képek: Heart Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS