Könnyű akkumulátorokkal repkedhetnek az elektromos utasszállítók

Könnyű akkumulátorokkal repkedhetnek az elektromos utasszállítók
2023. 04. 06., 13:38

Többszáz megrendelést kapott egy svéd repülőgépgyártó olyan elektromos és hibrid üzemre képes légi járművekre, amelyekkel többszáz kilométeres járatokat lehet indítani. Sok férőhely nem lesz rajta, de az ingázó közlekedést így is forradalmasíthatja.

A kereskedelmi célú elektromos repülőgépek könnyű akkumulátorai lehetővé teszik a hatékony regionális légi közlekedést. Ezzel indokolja frissen kötött együttműködését a BAE Systems vezető repülőgépipari és védelmi vállalat, illetve a Heart Aerospace svéd elektromos repülőgépgyártó. A cégek közleményben jelentették be a kooperációt egy adott légijármű modell, a Heart ES-30 regionális elektromos repülőgép  akkumulátorrendszerének kidolgozására.

Az akkumulátor a maga nemében elsőként kerül beépítésre egy elektromos, hagyományos fel- és leszállású (eCTOL) regionális repülőgépbe, lehetővé téve annak hatékony, nulla károsanyag-kibocsátású és alacsony zajszintű üzemeltetését.

„Iparági vezető megoldásunk a fenntartható közlekedés fejlődéséhez szükséges technológiák és rendszerek biztosításához szükséges több évtizedes szakértelemre épül - nyilatkozta Ehtisham Siddiqui, a BAE Systems vezérlésekért és avionikai megoldásokért felelős alelnöke. Nagy örömünkre szolgál, hogy együttműködhetünk a Heart Aerospace-szel, a Heart elektromos repülőgépének innovatív akkumulátorrendszerének megépítésében.”

A BAE Systems a nagy, nehézipari járművek villamosítása terén szerzett több mint 25 éves tapasztalattal vesz részt a programban. A vállalat napjainkra már több mint 15 ezer energia- és meghajtórendszert üzemelt be világszerte, és a most bejelentett projekt munkálatai a vállalat legkorszerűbb létesítményében, a New York állambeli Endicottban folyhatnak tovább.

„A BAE Systemst a nagy teherbírású földi alkalmazású akkumulátorok, illetve a repülésbiztonsági szempontból kritikus vezérlőrendszerek fejlesztése terén szerzett széles körű tapasztalata teszi ideális partnerré - hangoztatta Sofia Graflund, a Heart Aerospace operatív igazgatója. Alig várjuk, hogy az ES-30-on dolgozva velük együtt tegyük meg a következő nagy lépést a repülőgépipar és a légi közlekedés dekarbonizációja felé.”

Az ES-30-as repülőgépet négy elektromos motor fogja hajtani, és nagyjából 200 kilométeres tisztán elektromos, valamint 400 kilométeres kiterjesztett tartalék hibrid hatótávolságra lesz képes.

30 utassal tehát 600, míg 25 utassal akár 800 kilométert lesz képes egyhuzamban repülni.

A repülőgép költséghatékony és skálázható frissítési lehetőséggel is rendelkezik majd, amint a jövőbeni akkumulátortechnológia igazán kiforrott lesz. Az akkumulátor-frissítési ütemterv lehetővé teszi, hogy azonos tömeg mellett nagyobb hasznos energia álljon rendelkezésre, ami hosszabb repülési időtartamot és kibővített útvonalválasztási lehetőségeket eredményezhez - áll a közleményben. 

A Heart Aerospace összesen 230 megrendeléssel és 100 opcióval rendelkezik az ES-30-asra. Ezenkívül további 108 repülőgépre írt alá szándéknyilatkozatot különböző megrendelőkkel.

Gábor János

Képek: Heart Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS