Többszáz megrendelést kapott egy svéd repülőgépgyártó olyan elektromos és hibrid üzemre képes légi járművekre, amelyekkel többszáz kilométeres járatokat lehet indítani. Sok férőhely nem lesz rajta, de az ingázó közlekedést így is forradalmasíthatja.
A kereskedelmi célú elektromos repülőgépek könnyű akkumulátorai lehetővé teszik a hatékony regionális légi közlekedést. Ezzel indokolja frissen kötött együttműködését a BAE Systems vezető repülőgépipari és védelmi vállalat, illetve a Heart Aerospace svéd elektromos repülőgépgyártó. A cégek közleményben jelentették be a kooperációt egy adott légijármű modell, a Heart ES-30 regionális elektromos repülőgép akkumulátorrendszerének kidolgozására.
Az akkumulátor a maga nemében elsőként kerül beépítésre egy elektromos, hagyományos fel- és leszállású (eCTOL) regionális repülőgépbe, lehetővé téve annak hatékony, nulla károsanyag-kibocsátású és alacsony zajszintű üzemeltetését.
„Iparági vezető megoldásunk a fenntartható közlekedés fejlődéséhez szükséges technológiák és rendszerek biztosításához szükséges több évtizedes szakértelemre épül - nyilatkozta Ehtisham Siddiqui, a BAE Systems vezérlésekért és avionikai megoldásokért felelős alelnöke. Nagy örömünkre szolgál, hogy együttműködhetünk a Heart Aerospace-szel, a Heart elektromos repülőgépének innovatív akkumulátorrendszerének megépítésében.”
A BAE Systems a nagy, nehézipari járművek villamosítása terén szerzett több mint 25 éves tapasztalattal vesz részt a programban. A vállalat napjainkra már több mint 15 ezer energia- és meghajtórendszert üzemelt be világszerte, és a most bejelentett projekt munkálatai a vállalat legkorszerűbb létesítményében, a New York állambeli Endicottban folyhatnak tovább.
„A BAE Systemst a nagy teherbírású földi alkalmazású akkumulátorok, illetve a repülésbiztonsági szempontból kritikus vezérlőrendszerek fejlesztése terén szerzett széles körű tapasztalata teszi ideális partnerré - hangoztatta Sofia Graflund, a Heart Aerospace operatív igazgatója. Alig várjuk, hogy az ES-30-on dolgozva velük együtt tegyük meg a következő nagy lépést a repülőgépipar és a légi közlekedés dekarbonizációja felé.”
Az ES-30-as repülőgépet négy elektromos motor fogja hajtani, és nagyjából 200 kilométeres tisztán elektromos, valamint 400 kilométeres kiterjesztett tartalék hibrid hatótávolságra lesz képes.
30 utassal tehát 600, míg 25 utassal akár 800 kilométert lesz képes egyhuzamban repülni.
A repülőgép költséghatékony és skálázható frissítési lehetőséggel is rendelkezik majd, amint a jövőbeni akkumulátortechnológia igazán kiforrott lesz. Az akkumulátor-frissítési ütemterv lehetővé teszi, hogy azonos tömeg mellett nagyobb hasznos energia álljon rendelkezésre, ami hosszabb repülési időtartamot és kibővített útvonalválasztási lehetőségeket eredményezhez - áll a közleményben.
A Heart Aerospace összesen 230 megrendeléssel és 100 opcióval rendelkezik az ES-30-asra. Ezenkívül további 108 repülőgépre írt alá szándéknyilatkozatot különböző megrendelőkkel.
Gábor János
Képek: Heart Aerospace
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.