Jelentősen csökkent a vállalati hitelállomány 2024 elején

2024. 05. 22., 13:40

A vállalati hitelállomány 2024 első negyedévében közel 250 milliárd forinttal csökkent, de a negyedév végén így is 2,5 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi szintet – tájékoztatott az MNB.

Vállalati hitelállomány

A hitelintézetek nem-pénzügyi vállalatok felé fennálló hitelállománya 246 milliárd forinttal mérséklődött 2024 első negyedéve során. A vállalati hitelállomány éves növekedése ezzel 2,5 százalékot tett ki; a bővülés mértéke az előzetes adatok alapján a kkv és nagyvállalati szektorban is hasonlóan alakult. A hazai vállalati hitelállomány növekedési üteme európai uniós összehasonlításban a tízedik legmagasabb, és illeszkedik a visegrádi országokban megfigyelt átlagos növekedési ütemhez (2,6 százalék) – olvasható a jegybank közleményében.

Új hitelkihelyezések

2024 első negyedévében az új hitelkihelyezések volumene a vállalati szegmensben elmaradt az előző év azonos időszaki, magas bázist jelentő szinttől. A támogatott vállalati hitelek aránya az első negyedévben a megelőző negyedévhez képest 9 százalékponttal növekedve 36 százalékot tett ki az újonnan kötött, nem folyószámla-jellegű szerződéseken belül, azonban a tavalyi év első felében látott 44 százalékos részaránytól elmaradt.

Az első negyedévben a kkv-szegmensben a támogatott hitelek aránya 1 százalékponttal csökkenve 39 százalékot tett ki, míg 2023 első felében még 55 százalékot ért el. A piaci alapon kötött vállalati hitelszerződések átlagos kamatlába összességében lekövette a kamatkörnyezet csökkenését a negyedév során. Ezzel az újonnan szerződött, éven belül változó kamatozású, jelentős részben piaci alapon kötött vállalati forinthitelszerződések átlagos kamatszintje a kisösszegű hitelek esetében 11,5 százalékot, míg a nagyösszegű hitelek esetében 9,2 százalékot tett ki 2024. első negyedévében.

Hitelfeltételek, kereslet, prognózisok

Hitelezési felmérésben részt vevő bankok 2024 első negyedévében összességében változatlanul hagyták a vállalati hitelfeltételeket, melyen a következő fél évben sem terveznek változtatni. 2024 első negyedévében az intézmények negyede tapasztalta a hitelkereslet visszaesését a vállalati szegmensben, ami főként a forinthiteleket és a hosszú lejáratú hiteleket érintette. A bankok szűk köre, mintegy nettó 6 százaléka tapasztalt keresletélénkülést a rövid lejáratú hitelek iránt. 2024 második és harmadik negyedévében a válaszadók 14 százaléka összességében élénkülő hitelkeresletet vár, ugyanakkor a hosszú lejáratú hitelek kapcsán nem látszik fordulat, csupán a bankok 7 százaléka számít visszaeső keresletre.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS