A Boston Dynamics fejleszti azt az önállóan dolgozni képes humanoid robotot, ami egy frissen kiadott videó alapján összetett mozdulatsorokra képes, miközben hatékonyan, gyorsan válogat és pakol autóalkatrészeket. És ez még nyilván csak a kezdet.
Ahogy a helyzet áll, ebben az évben tovább folytatódik az ipari és hétköznapi felhasználásra szánt humanoid robotok felfutása - legalábbis abban az értelemben, hogy egyre fejlettebb képességekkel rendelkező eszközök koncepcióját mutatja be, egyre több gyártó, az Amecától és a Fourier Intelligence-től az 1X Technologiesen, az Agility Roboticsen vagy a Sanctuary AI-n át a Tesláig. És ezek a cég még csak néhány azok közül, amelyek tavaly jeleztek nagy előrelépéseket a humanoid projektjeikben. Érdekes, hogy a mindegyiknél korábban elkezdett Atlas az utóbbi időben nem került a figyelem középpontjába, pedig a fejlesztője az a Boston Dynamics, aminek a Spot nevű négylábú robotja bődületes világsiker - mint kiderült, a sugárzást is annyira jól bírja, hogy fontos eszköze lett a fukusimai atomerőmű romfeltáró és -eltakarító munkáinak.
Az Atlas kapcsán viszonylag hosszú idő után hallatott újra magáról a Boston Dynamics: hétfőn este feltöltöttek a YouTube csatornájukra egy egyperces videót, amin a humanoid munkavégzés közben látható. Mivel a vállalat eddig főleg szórakoztató kisfilmekkel demonstrálta, hogy milyen hatékonyan képes akár tánckoreográfiát is beprogramozni a kétlábú robotnak, érdekes fordulatot jelent az új tartalom komolysága. Az Atlas, ami lényegében a ma fejlesztés alatt álló humanoidok egyik nagy úttörője, olyan ügyesen és pontosan válogatja és pakolja fel a nehéz autóalkatrészeket, akár egy ember.
A humán dolgozótól talán csak a tempója marad el kissé, de ez nem olyan hátrány, amit ne lehetne gyorsan ledolgozni, és ne feledjük: az Atlas az emberrel szemben sosem fárad el!
A Boston Dynamics humanoidja autóipari alkatrészeket mozgat a videón, és a bemutató legnagyobb jelentősége az, hogy a munkát nem egy ember távirányításával végzi (a háttérben csupán megfigyelő technikusok vannak), hanem teljesen önállóan. A humanoid a szenzorai segítségével hajtja végre az összes tárgyfelismerést, majd a végtagjaira szerelt többujjas megfogókkal egy függőleges tárolóból a gyártósorra induló kocsira pakolja az alkatrészeket. A kisfilm azt is bemutatja, hogy az Atlas közben mit „lát”: a fedélzeti kamera képén a megfogott tárgyak digitálisan szkennelt változata látható, magyarán a rendszer pontosan képes azonosítani, hogy milyen eszközt cipel.
Ahogy a humanoidok versenye egyre jobban felpörög, az Agility Robotics, az Apptronik, a Figure és mások humanoidjai egyre közelebb kerülnek ahhoz, hogy munkát találjanak a való világban. Az Agility Digit robotját az Amazon és a GXO Logistics is teszteli, raktári feladatok ellátására. A Figure nemrég írt alá szerződést a BMW-vel, hogy megvizsgálja, mire lesznek képesek a humanoidjai az autógyártó dél-karolinai üzemében. A Boston Dynamics csapata pedig úgy döntött, hogy rögtön valós alkalmazásban mutatja be az Atlas képességeit.
A cég úttörő humanoidja korábban tánccal, majd dinamikus parkour mutatványokkal nyűgözte le az internet népét, aztán egy huszárvágással vége lett a bűvészkedésnek, és immáron azt is megmutatta, hogy mennyire hatékony tud lenni a valódi feladatellátásban. Bár a hidraulikus működés kialakítása miatt egyelőre marad fejlesztési platform és nem áll készen arra, hogy a való világban munkába álljon, a bemutató remekül szemlélteti, hogy a humanoidok nem egyszerűen alkalmasak lesznek nehéz manipulációs munkákra, hanem jobbak is lesznek benne, mint az ember. Egyre jobbak.
Gábor János
Főoldali kép: Boston Dynamics
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.