Kevesebb mint 10 év kell, és kész az általános háztartási robot

Kevesebb mint 10 év kell, és kész az általános háztartási robot
2023. 09. 04., 13:39

Nincs szükség egy teljes évtizedre ahhoz, hogy megvalósuljon az eddig csak sci-fikben vagy mesékben látott háztartás, amiben egy humanoid robot mos, takarít és rendet rak. A Sanctuary AI lehet az első cég ilyen termékkel.

Készen áll az utolsó néhány kritikus év fejlesztési munkáira a Sanctuary AI, hogy elkészüljön az első, teljeskörű otthoni szolgáltatásokat nyújtó háztartási robot piacra lépésre kész verziójával. A vállalat vezérigazgatója, Geordie Rose-t a BBC riportjában árult el részleteket a koncepcióról. A szakértő szerint már látni a célt, és az egy évtizednél rövidebb időn belül elérhető. „Tíz év a technológia jelenlegi fejlődési ütemében egy örökkévalóságnak tűnik. Minden hónapban új fejlesztések történnek a mesterséges intelligencia világában, amelyek alapvető változást jelentenek” – fejtegette a cégvezető.

A Sanctuary AI májusban állt a nyilvánosság elé a humanoidja prototípusával (képünkön), amit Phoenixnek hívnak, 174 centiméter magas és 70 kilogrammot nyom.

A robot célja az, hogy elvégezzen minden házimunkát és otthoni feladatot, amit az emberek általában megterhelőnek és túlságosan időigényesnek találnak. Ugyanez persze nem csak a háztartásokban fontos – a kiskereskedelemben ugyanúgy hasznát lehet majd venni. Erre egy 2023 márciusában végzett kísérlet világított rá. A projekt keretében a Phoenix egy vancouveri üzletben dolgozott, és egymaga ellátott 110 különböző, jellemzően kiskereskedelemben jelentkező mindennapi feladatot. Képes volt áruk rendezésére és csomagolására, címkézésre, hajtogatásra, a vásárlótér takarítására vagy ruhák bezacskózására. A szatyorba helyezés különösen érdekes feladat, egyben nagyon nagy szó egy robottól, hiszen annak kiemelkedő fejlettségére utal.

„A zacskók gyűrődnek, átlátszóak és csak egy adott helyen nyílnak, ami sok összetett problémamegoldást igényel egy mesterséges intelligencia vezérelt robotikai rendszertől. Például: miután manuálisan kinyitod a táskát, el kell engedned az egyik kezeddel, amivel beteszel valamit a táskába” – szemléltette Rose.

A Sanctuary AI most azt tervezi, hogy filmek segítségével képzi tovább a humanoidját, hogy még mozgékonyabbá és hatékonyabbá tegye. A szükséges feladatokat filmre vették és digitalizálták, majd megtanították a robotnak, hogy a rekonstruálni tudja a szükséges mozdulatokat. Ehhez először a Phoenix számítógépén futó mesterséges intelligenciának kell begyakorolni a teendőket, de nincs szükség rá, hogy a valóságban tegye. A rutint virtuális környezetben sajátítja el, és ha kellően gyakorlott mindabban, amit rábíztak, elkezdheti a feladatokat végezni maga a fizikai robot is.

A robot már eddig is hosszú utat tett meg

A Phoenix megalkotásának talán legnehezebb megpróbáltatása az, hogy felruházzák a tapintás képességével.  Mivel a tárgyak érintéses érzékelés „körülbelül egymilliárd éves evolúciós örökségünk”, nyilván nagyon nehéz betanítani rá egy gépet – magyarázta Rose, hozzátéve: ennek tökéletesítésen folyamatosan dolgoznak.

A Phoenix már most is sokkolóan hatékonynak tűnik abban, hogy segítsen az embereknek egyes szakmai, vagy háztartási feladatokban. Bár nehéz elhessegetni az általános kérdést, hogy a bevezetése vajon mennyi humán munkahelyet veszélyeztet, a Sanctuary AI vezetője szerint törvényszerű, hogy a humanoidjukhoz hasonló alkalmazások idővel mindennapossá válnak, és egy teljesen új, népszerű piacot hoznak létre.

Gábor János

Főoldali kép: Sanctuary AI

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS