A robotizáció fejlődésével egyre több területen jelennek meg olyan eszközök, melyek célja az emberi munka megkönnyítése. A legújabb innováció a repülő robotkocsi, ami különböző terepeken könnyíti meg a tehermozgatást.
A Palletrone repülő robotkocsi a Szöuli Nemzeti Tudományos és Technológiai Egyetem (SeoulTech) kutatóinak munkája. A különlegessége abban rejlik, hogy az ember fizikai erejét használja a robot irányítására, de jelentősen megkönnyít a tehermozgatást különböző körülmények között – írja az IEEE Spectrum.
A Palletrone egy teljesen új típusú multirotor platform, amit kifejezetten úgy terveztek, hogy az ember könnyedén irányíthassa, miközben a teher a repülés közben stabil marad. Az eszköz hátsó részén található fogantyú egy bevásárlókocsira emlékeztet, és lehetővé teszi, hogy az ember kézzel irányítsa a drónt, miközben a felső részébe, kvázi tálcára egyszerűen lehet árut rakodni. A platformot nyolc aktuátor (négy propeller és négy szervomotor) teszi képessé arra, hogy minden irányba precízen mozgatható legyen.
A Palletrone irányítása egy ún. „admittance control” technikával történik, ami zavarészlelő algoritmust használ az erők egyszerű becslésére. Ez azt jelenti, hogy a rendszer képes megkülönböztetni az ember által kifejtett erőt a teher által okozott mozgásoktól, így az eszköz pontosan reagál a felhasználó mozdulataira. Ez különösen fontos a repülés közbeni stabilitás fenntartásában, mivel a rendszer célja, hogy a teher ne boruljon fel a levegőben.
A kutatók különböző súlyú rakományokkal végzett tesztekkel igazolták, hogy az eszköz hatékonyan kezelhető az alkalmazott erők segítségével. A Palletrone repülése során a felhasználó kis erőkkel képes horizontálisan, vertikálisan, valamint forgásirányban is irányítani a drónt.
A multirotoros drónok (mUAV-k) jelenleg főként légifelvételekre használt eszközök, azonban a kutatók egyre inkább arra törekednek, hogy a teherszállításban is használható, rugalmas robotokká fejlesszék őket. A Palletrone koncepciója éppen ezt az elképzelést valósítja meg, hiszen a repülő drón képes a teherszállításra az ember közvetlen irányítása alatt. Az ilyen típusú „Aerial Physical Interaction” (APhI), vagyis légi fizikai interakciós küldetések egyre nagyobb figyelmet kapnak, mivel lehetővé teszik a drónok bevonását olyan munkákba, mint a teherszállítás gyárakban, raktárakban vagy bevásárlóközpontokban.
A hagyományos kerekes kocsikkal ellentétben a Palletrone nemcsak egyenes vonalban képes haladni, hanem felül tud kerekedni akadályokon, például a lépcsőkön is. A kutatók szerint ez az új, ember-robot interakción alapuló légi szállítási rendszer egy olyan megoldás, ami számos jelenlegi kihívásra választ adhat.
Bár a Palletrone ma létező verziója még felhasználói beavatkozást igényel, a rendszer képes megtartani helyzetét akkor is, ha a felhasználó elengedi.
Jelenleg legfeljebb három kilogramm teher szállítására alkalmas, ami viszonylag alacsonynak számít, de a fejlesztők már tervezik a nehezebb áruk kezelésére alkalmas verziókat. A Palletrone nemcsak a logisztikában nyújthat új lehetőségeket, hanem például a filmiparban is. A kutatók szerint az eszköz könnyen átalakítható repülő kameraállvánnyá, amely különösen hasznos azokban a környezetekben, ahol nehéz speciális filmezési eszközöket használni.
A jelenlegi tanulmányban a kutatók azt feltételezik, hogy az emberi felhasználó az egyetlen potenciális hibaforrás a rendszer működése során, azonban a valóságban olyan zavaró hatásokkal is szembe kell majd nézni, mint a szél. A jövőbeli kutatások célja ezeknek a zavaró tényezőknek a kezelése, valamint a mozgásirányítás finomítása.
Főoldali kép: SeoulTech
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.