Irodaházak és gyárak ásza lehet az árumozgató repülő robotkocsi

Irodaházak és gyárak ásza lehet az árumozgató repülő robotkocsi
Gábor János  |  2024. 09. 24., 16:24

A robotizáció fejlődésével egyre több területen jelennek meg olyan eszközök, melyek célja az emberi munka megkönnyítése. A legújabb innováció a repülő robotkocsi, ami különböző terepeken könnyíti meg a tehermozgatást.

A Palletrone repülő robotkocsi a Szöuli Nemzeti Tudományos és Technológiai Egyetem (SeoulTech) kutatóinak munkája. A különlegessége abban rejlik, hogy az ember fizikai erejét használja a robot irányítására, de jelentősen megkönnyít a tehermozgatást különböző körülmények között – írja az IEEE Spectrum.

A Palletrone egy teljesen új típusú multirotor platform, amit kifejezetten úgy terveztek, hogy az ember könnyedén irányíthassa, miközben a teher a repülés közben stabil marad. Az eszköz hátsó részén található fogantyú egy bevásárlókocsira emlékeztet, és lehetővé teszi, hogy az ember kézzel irányítsa a drónt, miközben a felső részébe, kvázi tálcára egyszerűen lehet árut rakodni. A platformot nyolc aktuátor (négy propeller és négy szervomotor) teszi képessé arra, hogy minden irányba precízen mozgatható legyen.

A repülő robotkocsi titka a fejlett vezérlőrendszer

A Palletrone irányítása egy ún. „admittance control” technikával történik, ami zavarészlelő algoritmust használ az erők egyszerű becslésére. Ez azt jelenti, hogy a rendszer képes megkülönböztetni az ember által kifejtett erőt a teher által okozott mozgásoktól, így az eszköz pontosan reagál a felhasználó mozdulataira. Ez különösen fontos a repülés közbeni stabilitás fenntartásában, mivel a rendszer célja, hogy a teher ne boruljon fel a levegőben.

 

 

A kutatók különböző súlyú rakományokkal végzett tesztekkel igazolták, hogy az eszköz hatékonyan kezelhető az alkalmazott erők segítségével. A Palletrone repülése során a felhasználó kis erőkkel képes horizontálisan, vertikálisan, valamint forgásirányban is irányítani a drónt.

Új területen hódíthatnak a repülő robotok

A multirotoros drónok (mUAV-k) jelenleg főként légifelvételekre használt eszközök, azonban a kutatók egyre inkább arra törekednek, hogy a teherszállításban is használható, rugalmas robotokká fejlesszék őket. A Palletrone koncepciója éppen ezt az elképzelést valósítja meg, hiszen a repülő drón képes a teherszállításra az ember közvetlen irányítása alatt. Az ilyen típusú „Aerial Physical Interaction” (APhI), vagyis légi fizikai interakciós küldetések egyre nagyobb figyelmet kapnak, mivel lehetővé teszik a drónok bevonását olyan munkákba, mint a teherszállítás gyárakban, raktárakban vagy bevásárlóközpontokban.

A hagyományos kerekes kocsikkal ellentétben a Palletrone nemcsak egyenes vonalban képes haladni, hanem felül tud kerekedni akadályokon, például a lépcsőkön is. A kutatók szerint ez az új, ember-robot interakción alapuló légi szállítási rendszer egy olyan megoldás, ami számos jelenlegi kihívásra választ adhat.

Bár a Palletrone ma létező verziója még felhasználói beavatkozást igényel, a rendszer képes megtartani helyzetét akkor is, ha a felhasználó elengedi.

Jelenleg legfeljebb három kilogramm teher szállítására alkalmas, ami viszonylag alacsonynak számít, de a fejlesztők már tervezik a nehezebb áruk kezelésére alkalmas verziókat. A Palletrone nemcsak a logisztikában nyújthat új lehetőségeket, hanem például a filmiparban is. A kutatók szerint az eszköz könnyen átalakítható repülő kameraállvánnyá, amely különösen hasznos azokban a környezetekben, ahol nehéz speciális filmezési eszközöket használni.

A jelenlegi tanulmányban a kutatók azt feltételezik, hogy az emberi felhasználó az egyetlen potenciális hibaforrás a rendszer működése során, azonban a valóságban olyan zavaró hatásokkal is szembe kell majd nézni, mint a szél. A jövőbeli kutatások célja ezeknek a zavaró tényezőknek a kezelése, valamint a mozgásirányítás finomítása.

Főoldali kép: SeoulTech

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 18:05:00
Április 2-tól lehet beadni a támogatási kérelmeket új erdőtelepítési pályázatra, a Közös Agrárpolitika keretében megjelent felhívás keretösszege 64 milliárd forint.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
2025-04-01 12:05:00
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS