Először került itthon havi 80 ezer fölé a tulajdonost cserélő használt személyautók száma

2024. 05. 23., 12:10

Áprilisban a DataHouse adatai szerint 80 900 személygépkocsi cserélt gazdát, 21 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Bár ez előzetes, becsült érték – a hónapban lezajlott adásvételeket követő átírások késleltetve jelennek meg a statisztikákban –, az eddigi 76 ezres havi rekordérték immár biztosan a múlté.

„Miután az elmúlt évben jobbára 70 ezer körül mozgott a használt személyautók adásvételének havi mennyisége, az év elejétől látványos emelkedést produkált a belföldi piac – mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Már februárban és márciusban is rendre 75 ezer fölött járt a gazdát cserélő járművek száma, de az áprilisi 80 ezer fölé emelkedő előzetes volumen még úgy is váratlan fejleménynek számít, hogy a végső szám esetleg valamivel 80 alatt marad majd.”

A kiugró aktivitás több tényező együttes hatásának köszönhető. Az infláció visszaesésével egyrészt ismét kiegyensúlyozottabbá vált a lakosság jövedelmi helyzete (amihez sokaknál hozzájárultak a jelenleg magas hozamot biztosító állampapírok is), másrészt a kamatok is látványosan csökkentek, ami a hitelezett eladásokat is felpörgette.

Egyes használtautó-szegmensekben a tavalyi áreséseket továbbra sem követte gyors visszapattanás, sok autót ma is elérhető árakon kínálnak. Emellett az év első négy hónapjában tíz százalékkal több új autót értékesítettek, és közel négy százalékkal több importált használt autót hoztak be, ami a lecserélt járművek piacra kerülésével szintén pótlólagos impulzust adott a belföldi használtautó-piacnak.

„Az előző egy-két évben sokan halasztották el vásárlásaikat a megugró használtautó-árak és a reálbércsökkenés miatt, ezek a tranzakciók is részben most realizálódnak. Emiatt elsősorban a tervezettnél tovább használt autók kerülnek nagyobb számban a piacra. A forgalom a korábbiaknál idősebb és olcsóbb járművek felé tolódott el, vagyis egyelőre a piac alsó szegmense pörgeti a piacot” – tette hozzá Halász Bertalan.

Bár az általános piaci környezet továbbra is számos bizonytalanságot hordoz magában, az év eleji lendület fényében egyre nagyobb esély látszik arra, hogy 2024 egészében az éves rekord is megdőljön – az eddigi csúcsértéket 2022-ben, 825 ezer személyautó adásvételével érte el a használtautó-piac.

A magyarországi használtautó-piacon leggyakrabban alsó-középkategóriás személyautók, illetve kisautók cserélnek gazdát, előbbieknek 29, utóbbiaknak 21 százalék volt az aránya az első négy hónapban. Az alsóközépkategória legnépszerűbb modelljei az Opel Astra (5,2 százalék), a Ford Focus (2,9 százalék) és a Volkswagen Golf (2,6 százalék). A kisautók listáját magasan a Suzuki Swift (4,0 százalék) vezeti, amelyet az Opel Corsa (2,0 százalék) és a Volkswagen Polo (1,5 százalék) követ. A leggyakoribb modellek között a felső-középkategória a Volkswagen Passattal (2,8 százalék), a Skoda Octaviával (2,6 százalék) és a BMW 3-as szériával (2,2 százalék) képviselteti magát.

Miközben a használtautó-piacon 2024 első négy hónapjában gazdát cserélő 305 800 személyautó mennyisége 14,4 százalékkal magasabb az előző év hasonló időszakában regisztrált 267 200-as értéknél, az importált használt autók száma ugyanebben a periódusban 36 100 darab volt, ami 3,4 százalékkal múlja felül az egy évvel korábban mért 34 900-as értéket.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS