A japán járműgyártó olyan új, cserélhető hidrogén-üzemanyagcellákat mutatott be, amelyek jelentősen növelhetik az elektromos járművek hatótávolságát és az otthoni energiatárolás terén is új lehetőségeket nyitnak meg.
A Toyota a Japan Mobility Bizweek rendezvényen állt a világ elé a forradalmi megoldással, ami lényegében egy mobilis, tehát könnyen, akár hátizsákban is szállítható hidrogén-üzemanyagcella, autók és háztartások villamosenergia-ellátására.
A hidrogén, mint a jövő egyik lehetséges tiszta energiaforrása, a nagy energiakibocsátásával és a szén-dioxid-mentes működésével kelt egyre nagyobb figyelmet. A nap- és szélenergia rendszerekkel ellentétben a hidrogén bármikor felhasználható, és nagy ipari hőmérsékletek előállítására is alkalmas lehet. Ha üzemanyagcellában használják, a hidrogén oxigénnel egyesülve áramot és vizet termel, melléktermékek nélkül.
Amíg az elektromos autók feltöltése órákba is telhet, a hidrogénnel működő üzemanyagcellás járművek (FCEV) azonnal újra útra kelhetnek egy gyors tankolás után. Mégis, a hidrogénkút-hálózat kiépítése komoly kihívást jelent, különösen távoli területeken, ami az az elektromos töltőállomások terjedését is akadályozza. Az infrastruktúra hiánya lassíthatja az FCEV-k térnyerését és növelheti az ún. „töltőállomás-szorongást”. A Toyota válasza erre a kihívásra a cserélhető hidrogén-üzemanyagcella koncepciója.
Az elképzelés szerint a járművekben egyszerűen, útközben is cserélhető a kazetta (hiszen könnyen magunkkal vihetünk), elkerülve a tankolással-töltéssel kapcsolatos kényszermegállókat.
A koncepció először 2022-ben debütált a Toyota leányvállalatánál, a Wovennél, de a vállalat most már szélesebb körben, a Japan Mobility Bizweeken is bemutatta – továbbfejlesztett verzióban. Az új kazetták kisebbek és könnyebbek, olyannyira, hogy kézben vagy akár egy speciálisan kialakított hátizsákban is szállíthatók.
Bár a jövőbeli FCEV-tulajdonosok hosszabb utazásokra is elvihetnek magukkal több cserélhető cellát, ami eleve hatalmas előny lehet, nem csak az EV-kkel, hanem a belső égésű motorral rendelkező járművekkel szemben is, a Toyota szerint az új technológia felhasználása nem korlátozódik csupán az e-mobilitásra és az autóiparra. A könnyű hordozhatóság révén jól alkalmazhatók az otthonokban is, például áramkimaradások esetén (felválthatják például a dízelgenerátorokat) vagy akár hétköznapi funkciókra, például főzésre. A rendezvényen a Toyota ezt egy Rinnaival közös bemutatón bizonyította: gond nélkül üzemeltettek róla egy hidrogénnel működő főzőlapot.
Bár a hidrogén rendkívül robbanékony és sokan tartanak a használatától, a Toyota célja, hogy a mindennapi alkalmazások révén biztonságos és megszokott energiaforrássá tegye. A legnagyobb kihívás azonban továbbra is az marad, hogy hogyan lehet a hidrogént megfizethető és fenntartható módon, megújuló energiaforrások felhasználásával előállítani.
Címlapkép: Toyota
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.