Ilyen lesz az orvoslás jövője: új technológiák és emberközpontúság

2020. 08. 13., 10:45

Milyen lesz a jövő egészségügye? Erre ad választ a Deloitte legfrissebb egészségügyi tanulmánya, amelyből kiderül: egyre nagyobb hangsúlyt kap az orvoslásban az emberközpontúság és a technológia, melynek segítségével éppen az interperszonális kapcsolatok javíthatók a diagnosztika mellett.

A Deloitte legfrissebb tanulmányában 13 egészségügyi véleményvezérrel készített mélyinterjút 2019 októbere és decembere között, majd 2020 első két hónapjában 680 orvos részvételével készített reprezentatív kutatást, az Egyesült Államokban.

A jövő egészségügye teljes mértékben átrendezi az ellátórendszerről jelenleg alkotott elképzeléseinket és gyakorlatunkat: a tanulmány szerint a jövő orvostudománya leginkább egy olyan csapatsporthoz hasonlítható, amelyben emberek és gépek működnek együtt, és a páciensek kerülnek a központba, ahelyett, hogy passzív elszenvedői lennének az egészségügynek.

Optimista jövőkép az egészségügyben

Ugyan a felmérés alapvetően az USA-ban élők véleményét tükrözi, ahol évtizedes vitákat és társadalmi problémákat okoz a szociális és egészségügyi ellátórendszer alacsony hatékonysága, a válaszokból optimista kép bontakozott ki a jövőt illetően.

A megkérdezettek szerint a mesterséges intelligencia, fejlődő robotika, adatvizualizáció és génkutatás jótékonyan hat az orvostudományra, a technológia kiváltja az olyan monoton adminisztratív folyamatokat, mint pl. az adatbevitel és ellenőrzés. Komplex adatbázisok alapján lehet majd diagnosztizálni a betegeket: nemcsak a kórtörténet lesz releváns, de olyan táplálkozásra és életmódra utaló adatok is, mint az online vásárlási statisztikák, vagy a lakóhelyi légszennyezettség.

A gyógyítás holisztikusabb lesz, a döntéstámogatásban szerepet kapnak a globális adathálózatok, a legújabb kutatások, vizsgálatok és kísérletek, melyek információ szintjén lesznek elérhetőek. Mindezek miatt egyre nagyobb szerepet kap az orvoslásban a megelőzés, a jelenlegi gyakorlattal szemben, ahol alapvetően a betegség felmerülésekor gyógyítanak.

Nagy változások 10 éven belül

A Deloitte által megkérdezettek fele számít nagy változásokra a következő 10 évben. A 30 vagy több év tapasztalattal rendelkezők gondolják ezt a legnagyobb arányban, 58 százalékuknak ez a véleménye. Az egyik legfontosabb változás az orvosok feladatköreiben lesz: a jelenleg orvosok által ellátott feladatok 30 százalékát nem orvosok is el tudják majd végezni, a munkák 18 százaléka pedig automatizálhatóvá válik – vélik a válaszadók. A megkérdezettek többsége, 65 százalék látja úgy, hogy 5-10 éven belül az lesz a normális, ha az egészségügyi rendszer helyett a páciens rendelkezik saját egészségügyi adataival.

Meg fog változni az orvosok szerepe is, új egészségügyi archetípusok alakulnak ki. A páciensek alapvetően egy ún. komplex ellátás menedzserrel állnak majd kapcsolatban, akik összefogják a páciensekkel, ellátásukkal, gyógyításukkal foglalkozó különféle szakterületeken aktív szakértők csapatát. Ilyenek a digitális konzultáns, analitikus tanácsadó és gyakorlati orvos, vagy az őket ellátó és segítő adat és informatikai specialisták és kutatók, illetve a nekik akadémiai és intézményi hátteret biztosító egészségügyi ellátórendszer vezetők.

Ennek az új felosztásnak köszönhetően olyan integrált szolgáltatást tudnak majd nyújtani a pácienseknek, ahol azért kaphat nagyobb hangsúlyt az empátia és emberközpontúság, mert a tényleges beavatkozásoknál és folyamatoknál nagyban besegít majd az olyan technológia, mint a mesterséges intelligencia.

Véleményvezérek: üzleti szemlélet, szolgáltatás, ügyfélélmény

A tanulmányban megkérdezett véleményvezérek szerint egyre fontosabbá válnak az emberi kapcsolatok, és az ezekhez szükséges olyan készségek, hogy például az eltérő kulturális hátterű páciensekkel hogyan kell bánni: ezek emelik ugyanis az ügyfélélményt. A távmunkának komoly szerepe lesz, senki nem akar majd órákat ülni a váróban.

Szerintük a vezetői ismeretek elengedhetetlenek lesznek a vezető pozícióban dolgozó orvosok számára, őket vezérigazgatói szerepben kell elképzelni. A tanulmány egyértelműen rávilágít, hogy az orvosoknak nagyobb hangsúly kell majd fektetnie az egészségügy és gyógyszeripar gazdasági háttere és nagyobb szükség lesz az üzleti látásmódra is.

„Az USA-ban az analitikus képességek egyre fontosabbá válnak, ugyanis több adat áll majd rendelkezésre. Ez akkor is nagyon fontos, ha mesterséges intelligencia áll rendelkezésre, hiszen meg kell érteni a technológia mögött rejlő algoritmust, hogy kritikusak tudjanak lenni azzal szemben, szükség esetén felül tudják írni a javaslatot. Ezek a trendek várhatóan nem csak a tengerentúlon, hanem Európában is megfigyelhetők lesznek” – tette hozzá Fábián Dorottya, a Deloitte Magyarország egészségügyi iparágra fókuszáló csoportjának vezetője.

Orvosok: emberközpontúság, empátia, tanulás

A tanulmányban megkérdezett, több, mint 30 év tapasztalattal rendelkező amerikai orvosok szerint sokkal nagyobb fókuszt kell, hogy kapjon az empátia és az élethosszig tartó tanulás. Ennek fontosságát az idősebb korosztály jobban aláhúzza: a 10 éves munkatapasztalattal rendelkezők közül 19 százalék tartja fontosnak ezt, a 30+ éves háttérrel rendelkezők között viszont már 47 százalék ez az arány.

Szerintük az emberek általában akkor fordulnak orvoshoz, ha már baj van. Ilyenkor felfokozott érzelmi állapotban vannak, ezért nagyon fontos az empátia és az, hogy az orvosok döntéstámogatóként, tanácsadóként lépjenek fel, segítsék a pácienseket ezekben a nehéz helyzetekben 

„A személyes kontaktus, emberi kapcsolat olyan létfontosságú dolog, amit egy mesterséges intelligencia vagy gép egyelőre nem tud megadni. Az amerikai orvosok szerint a technológiai fejlődés mellett kiemelten fontos, hogy az olyan szociális képességeket fejlesszék az orvoslásban, mint a kapcsolatorientált képességek, a történetmesélés, a motivációs coaching és a kulturális kompetencia” – foglalta össze Bella Márió, a Deloitte Magyarország egészségügyi iparágra fókuszáló csoportjának menedzsere.

A válaszadók szerint a fentiek tükrében érdemes tudatosan készülni a jövőre és nagyobb hangsúlyt fektetni a munkaerő fejlesztésre: gyakori és rövidebb  képzésekkel, tréningekkel diverz csapatok építését tűzték ki célul, hogy a dolgozók a megtanult ismereteket folyamatosan be tudják építeni a napi működésbe.

Fokozottan figyelnek az interperszonális képességek fejlesztésére, az újonnan csatlakozó kollégákat pedig úgy választják ki, hogy megállják a helyüket a jövő egészségügyi rendszerében.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 21., 14:15
Az Európai Bizottság közzétette a fenntarthatósági, adózási és beruházási szabályozások egyszerűsítésére vonatkozó javaslatcsomagját. Az Omnibus célja egy olyan kedvezőbb üzleti környezet megteremtése, ami támogatja a vállalatok növekedését, innovációját és a munkahelyteremtést. Hatálybalépését követően a javaslatcsomag intézkedései jelentősen növelhetik az uniós cégek versenyképességét.
2025-03-21 17:10:00
A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 56 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével, ami 6 százalékponttal magasabb a tavaly ilyenkor mért aránynál. A munkavállalók kétharmada azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 62 százalékuk úgy érzi, hogy tavalyhoz képest beszűkültek az elhelyezkedési lehetőségei – derült ki a Trenkwalder március elején végzett munkaerőpiaci kutatásából.
2025-03-20 15:20:00
Meghaladta a 10 milliárd forintot a sikeresen pályázók számára átutalt támogatások összege a gazdasági társaságok járműflottáinak zöldítését ösztönző kiíráson. Több mint 2300 cég kapott eddig átlagosan 3,8 millió forintot mintegy 2600 tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS