500 millió eurós üzemet építenek a nettó zéró cement előállítására

500 millió eurós üzemet építenek a nettó zéró cement előállítására
Gábor János  |  2024. 05. 22., 12:10

A Holcim építőanyag-gyártó vállalat annyira biztos a dolgában az új anyag kapcsán, hogy Belgiumban már le is tette új, GO4ZERO üzemének alapkövét. A gyárat karbonmentes cement előállítására tervezték - összhangban az európai dekarbonizációs célokkal.

A Holcim új üzeme várhatóan több mint 500 millió eurós beruházás lesz, évek alatt épül fel 2029-ben már évi 2 millió tonna nettó zéró cement előállítására lesz képes. A GO4ZERO projekt első fázisában a belgiumi Obourgban található cementgyárban egy levegő-oxigén tüzelőanyagra kapcsolható, szén-dioxid-tisztító technológiával ellátott kemencét fognak üzembe helyezni. Ez önmagában 30 százalékos kibocsátás-intenzitás-csökkentést tesz lehetővé. A következő szakaszban az üzemben termelődő szén-dioxidot az Air Liquide Cryocap technológiájával fogják megkötni és az Északi-tenger alá vezetve eltárolni – részletezi a projektről szóló közlemény.

Az építőanyagok az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának legfőbb forrásai közé tartoznak. Csak a cement, a beton egyik összetevőjének gyártása a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy nyolc százalékáért felelős: minden ezer kilogramm előállított anyag után több mint 900 kilogramm karbonkibocsátás keletkezik.

A belga erőmű az energia több mint 95 százalékát alternatív tüzelőanyagokból fogja nyerni – például Európa legnagyobb úszó napelemes létesítményét. Maga a nyersanyagmix több mint 30 százaléka pedig részben szén-dioxid-mentesített alternatív forrásból, főként más iparágakban keletkező hulladékokból származik majd.

Az új projekt elindítása a Holcim által tavaly bejelentett kötelezettségvállalások sorát követi, köztük azt, hogy 2030-ig 2,2 milliárd dollárt (több mint 780 milliárd forintot) fektet szén-dioxid-leválasztó technológiákba, amelyekkel évente több mint 5 millió tonnás emissziót tervez spórolni. További cél az, hogy 2030-ig több mint 22 százalékkal csökkenti a cementanyag kibocsátását.

„A Holcim jó úton halad ahhoz, hogy a szén-dioxid-mentesítést a nyereséges növekedés hajtóerejévé tegye és a nettó zéró cement, illetve beton ebben az évtizedben valósággá váljon – nyilatkozta Miljan Gutovic vezérigazgató. – A GO4ZERO egyike a hat nagyszabású, az Európai Unió által támogatott szén-dioxid-leválasztási, -hasznosítási és -tárolási projektünknek. Ezek célja összesen több mint 5 millió tonna CO₂ megkötése, ami lehetővé teszi számunkra, hogy 2030-ra évente több mint 8 millió tonna teljesen szén-dioxid-mentes cementet kínáljunk Európa-szerte.”

A Holcim GO4ZERO projektjét tavaly találták alkalmasnak az EU Innovációs Alapjának támogatására, ami 230 millió eurós szponzorációt hozott a vállalatnak. Az alap, amelyet az EU kibocsátáskereskedelmi rendszeréből származó bevételekből finanszíroznak, a világ egyik legnagyobb finanszírozási programja az innovatív, alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák bemutatására.

„Az Innovációs Alap ösztönzi az innovatív, alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák bevezetését Európában – jegyezte meg Wopke Hoekstra éghajlat-politikáért felelős uniós biztos. – A GO4ZERO projekttől jó példát várunk a szén-dioxid-leválasztás és -tárolás új ökoszisztémájára és az értékláncot átfogó élvonalbeli partnerségre. Ez pontosan összhangban van az európai zöld megállapodás azon célkitűzésével, hogy teljes mértékben mozgósítani kell az ipart a 2050-ig megvalósítandó klímasemlegesség elérése érdekében.”

Főoldali kép: Holcim / Asymetrie

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS