Politikai reklámok: formálódik az új uniós rendelet

Politikai reklámok: formálódik az új uniós rendelet
2023. 11. 08., 15:10

Az Európai Unió Tanácsának elnöksége és az Európai Parlament tárgyalói ideiglenes megállapodásra jutottak a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról és célzásáról szóló rendelet fő politikai elemeiről.

A rendeletet az információmanipuláció és a választásokba való külföldi beavatkozás veszélyeivel kapcsolatos aggodalmakra tekintettel dolgozták ki. Célja, hogy megkönnyítse a polgárok számára a politikai reklámok felismerését, annak megértését, hogy azok kinek a nevében készültek, valamint, hogy célzott-e a hirdetés, így a polgárok könnyebben hozhatnak tájékozott döntést. A rendelet támogatni fogja a tagállamokban folytatott, objektív, átlátható és pluralista tájékoztatáson alapuló nyílt és tisztességes politikai vitát, és biztosítja majd, hogy a politikai reklámtevékenységre az alapvető jogok, többek között a magánélet tiszteletben tartásához való jog teljes körű tiszteletben tartása mellett kerüljön sorolvasható a Tanács közleményében.

Az új szabályok alkalmazási köre

Az ideiglenes megállapodás értelmében politikai reklámtevékenység: üzenetek elkészítése, elhelyezése, promotálása, közzététele, eljuttatása vagy terjesztése:
– politikai szereplők javára vagy nevében, kivéve, ha azok tisztán magánjellegűek vagy tisztán üzleti jellegűek; vagy
– olyan üzeneteké, amelyek befolyásolhatják és amelyeket úgy alkottak meg, hogy befolyásolják a szavazási magatartást vagy egy választás, népszavazás kimenetelét, vagy egy uniós, nemzeti, regionális vagy helyi szintű jogalkotási vagy szabályozási folyamatot

Az új rendelet hatálya kiterjed majd a rendszerint díjazás ellenében nyújtott politikai reklámtevékenységre, de a házon belüli tevékenységek – például a politikai reklámok politikai pártokon belüli és politikai reklámkampány részeként történő elkészítése – révén megvalósuló politikai reklámtevékenységre is.

A szabályok ugyanakkor egyértelművé teszik, hogy a szerkesztői felelősség alá tartozó politikai nézetekre és egyéb tartalmakra, valamint a személyes minőségükben kifejezett nézetekre nem vonatkozik a rendelet.

A célzásra és a reklámszolgáltatásra vonatkozó szabályok

Az ideiglenesen elfogadott szabályok szigorú korlátokat szabnak a célzási és reklámszolgáltatási technikák alkalmazására vonatkozóan is.

A személyes adatoknak az online politikai reklámtevékenység célzásához történő felhasználása csak akkor lesz megengedett, ha az adatokat az érintettől gyűjtötték be, aki kimondottan és külön hozzájárulását adta azok politikai reklámtevékenység céljára történő felhasználásához.

Emellett általános tilalom lesz érvényben a személyes adatok különleges kategóriái, például a faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utaló adatok felhasználásával végzett profilalkotásra.

Egyéb rendelkezések

A külföldi beavatkozás megelőzése érdekében az uniós társjogalkotók megállapodtak abban is, hogy a választások vagy népszavazások előtt három hónappal betiltják a harmadik országbeli szponzoroknak nyújtott hirdetési szolgáltatásokat, ugyanakkor adott esetben védik a szigorúbb nemzeti szabályokat.

A társjogalkotók előírták, hogy a Bizottságnak létre kell hoznia az online politikai reklámok uniós nyilvános adattárát, amely összegyűjti és nyilvánosan hozzáférhetővé teszi az összes online reklámra és azok átláthatósági közleményeire vonatkozó információkat.

Az uniós társjogalkotók abban is megállapodtak, hogy az új szabályokat a hatálybalépésüket követő 18 hónap elteltével kell alkalmazni. Az európai parlamenti választások miatt azonban időben alkalmazni kell a fogalom-meghatározásokat és az úgynevezett megkülönböztetés-mentességi záradékot, amely kimondja, hogy a szolgáltatásokat nem lehet kizárólag a politikai reklámtevékenység szponzorának lakóhelye vagy letelepedési helye alapján korlátozni.

A következő hetekben szakértői szinten folytatódik az új rendelet részleteinek véglegesítésére irányuló munka. E munka befejezését követően a teljes körű megállapodást mindkét intézménynek teljes egészében meg kell erősítenie, és annak a hivatalos elfogadás előtt jogász-nyelvészi ellenőrzésen kell átesnie.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-24 16:10:00
Átadták a CallComm Zrt. új irodáját Nyíregyházán, amelyet a vállalat a Nyíregyházi Egyetem épületében alakított ki. A 2,7 millió euró összértékű beruházással a cég 100 új munkahelyet teremtett és 150 munkavállaló részére indította el szakmai és idegen nyelvi képzési programját.
2024-05-24 14:30:47
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS