Politikai reklámok: formálódik az új uniós rendelet

Politikai reklámok: formálódik az új uniós rendelet
2023. 11. 08., 15:10

Az Európai Unió Tanácsának elnöksége és az Európai Parlament tárgyalói ideiglenes megállapodásra jutottak a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról és célzásáról szóló rendelet fő politikai elemeiről.

A rendeletet az információmanipuláció és a választásokba való külföldi beavatkozás veszélyeivel kapcsolatos aggodalmakra tekintettel dolgozták ki. Célja, hogy megkönnyítse a polgárok számára a politikai reklámok felismerését, annak megértését, hogy azok kinek a nevében készültek, valamint, hogy célzott-e a hirdetés, így a polgárok könnyebben hozhatnak tájékozott döntést. A rendelet támogatni fogja a tagállamokban folytatott, objektív, átlátható és pluralista tájékoztatáson alapuló nyílt és tisztességes politikai vitát, és biztosítja majd, hogy a politikai reklámtevékenységre az alapvető jogok, többek között a magánélet tiszteletben tartásához való jog teljes körű tiszteletben tartása mellett kerüljön sorolvasható a Tanács közleményében.

Az új szabályok alkalmazási köre

Az ideiglenes megállapodás értelmében politikai reklámtevékenység: üzenetek elkészítése, elhelyezése, promotálása, közzététele, eljuttatása vagy terjesztése:
– politikai szereplők javára vagy nevében, kivéve, ha azok tisztán magánjellegűek vagy tisztán üzleti jellegűek; vagy
– olyan üzeneteké, amelyek befolyásolhatják és amelyeket úgy alkottak meg, hogy befolyásolják a szavazási magatartást vagy egy választás, népszavazás kimenetelét, vagy egy uniós, nemzeti, regionális vagy helyi szintű jogalkotási vagy szabályozási folyamatot

Az új rendelet hatálya kiterjed majd a rendszerint díjazás ellenében nyújtott politikai reklámtevékenységre, de a házon belüli tevékenységek – például a politikai reklámok politikai pártokon belüli és politikai reklámkampány részeként történő elkészítése – révén megvalósuló politikai reklámtevékenységre is.

A szabályok ugyanakkor egyértelművé teszik, hogy a szerkesztői felelősség alá tartozó politikai nézetekre és egyéb tartalmakra, valamint a személyes minőségükben kifejezett nézetekre nem vonatkozik a rendelet.

A célzásra és a reklámszolgáltatásra vonatkozó szabályok

Az ideiglenesen elfogadott szabályok szigorú korlátokat szabnak a célzási és reklámszolgáltatási technikák alkalmazására vonatkozóan is.

A személyes adatoknak az online politikai reklámtevékenység célzásához történő felhasználása csak akkor lesz megengedett, ha az adatokat az érintettől gyűjtötték be, aki kimondottan és külön hozzájárulását adta azok politikai reklámtevékenység céljára történő felhasználásához.

Emellett általános tilalom lesz érvényben a személyes adatok különleges kategóriái, például a faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utaló adatok felhasználásával végzett profilalkotásra.

Egyéb rendelkezések

A külföldi beavatkozás megelőzése érdekében az uniós társjogalkotók megállapodtak abban is, hogy a választások vagy népszavazások előtt három hónappal betiltják a harmadik országbeli szponzoroknak nyújtott hirdetési szolgáltatásokat, ugyanakkor adott esetben védik a szigorúbb nemzeti szabályokat.

A társjogalkotók előírták, hogy a Bizottságnak létre kell hoznia az online politikai reklámok uniós nyilvános adattárát, amely összegyűjti és nyilvánosan hozzáférhetővé teszi az összes online reklámra és azok átláthatósági közleményeire vonatkozó információkat.

Az uniós társjogalkotók abban is megállapodtak, hogy az új szabályokat a hatálybalépésüket követő 18 hónap elteltével kell alkalmazni. Az európai parlamenti választások miatt azonban időben alkalmazni kell a fogalom-meghatározásokat és az úgynevezett megkülönböztetés-mentességi záradékot, amely kimondja, hogy a szolgáltatásokat nem lehet kizárólag a politikai reklámtevékenység szponzorának lakóhelye vagy letelepedési helye alapján korlátozni.

A következő hetekben szakértői szinten folytatódik az új rendelet részleteinek véglegesítésére irányuló munka. E munka befejezését követően a teljes körű megállapodást mindkét intézménynek teljes egészében meg kell erősítenie, és annak a hivatalos elfogadás előtt jogász-nyelvészi ellenőrzésen kell átesnie.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-01-17 15:44:35
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS