Meddig fizetünk még készpénzzel?

Meddig fizetünk még készpénzzel?
2024. 03. 23., 14:10

„Mi lesz veled, készpénz?” címmel kerekasztal-beszélgetésre hívta a Számlázz.hu a hazai fintech világ jelentős szereplőit. Arra a kérdésre keresték a választ a szakértők, hogy eltűnhet-e valaha a készpénz, és ebben a folyamatban milyen szerep jut a fintech cégeknek.

Ángyán Balázs (Számlázz.hu, ügyvezető), Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO Zrt., vezérigazgató), Dr. Horváth Attila (BIG FISH Payment, ügyvezető igazgató) és Dr. Réti Bálint (Magyar Fintech Szövetség, elnökhelyettes) abban egyetértettek, hogy a készpénz még jó ideig velünk marad, de egyre nagyobb teret nyernek a digitális megoldások és fontos a fogyasztói edukáció.

Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője: „A készpénz léte pusztán egy világméretű hiedelem eredménye.”

„Sokan nem tudják elképzelni, hogy ne használjanak készpénzt, pedig – távolabbról nézve – a készpénz csak azért létezhet, mert az emberek a világon mindenhol elhiszik, hogy színes papírdarabokért cserébe kapnak tojást, benzint. Miért ne hihetnék ugyanezt elektronikus adat-csomagokról is? Ha pedig valaki azzal érvel, hogy „de egy globális áramszünet vagy internet leállás esetén mi lesz az elektronikus adat-csomagokkal”, annak van egy rossz hírem: ilyen esetekben a készpénzt sem fogja elfogadni senki. Ezért az emberi kényelem-szeretet és lustaság, valamint a tényleg jó fintech-megoldások a szabályozási környezet ilyen irányú törekvéseivel együtt előbb-utóbb minimálisra csökkentik vagy akár teljesen meg is szüntethetik a készpénz-használatot.”

Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója: „A szemünk előtt zajlik a hazai pénzforgalom átrendeződése.”

„A négy éve bevezetett azonnali átutalással olyan új fizetési mód indult el, amely valós alternatívát jelent a fogyasztók számára a nem minden fizetési helyzetben használható készpénzzel vagy kártyás fizetési móddal szemben. Az azonnali átutalás a folyamatban lévő fejlesztéseknek köszönhetően idén szeptembertől a kiskereskedelmi és online boltokban is tömegesen elérhetővé válik a fogyasztók számára. Számításaink szerint az azonnali átutalások aránya megduplázódik, ezzel jelentősen kannibalizálva a készpénzes fizetések hányadát.”

Dr. Horváth Attila, a BIG FISH Payment Services Kft. ügyvezető igazgatója: „A készpénz jelen álláspontunk szerint még nagyon sokáig velünk marad.”

„A készpénz teljes megszüntetésének egyelőre nincs realitása Magyarországon. A digitális írástudás, a pénzügyi kultúra és a bizalom hiánya még mindig jelen van a vásárlók és a kereskedők szélesebb csoportjainál. Magyarország elkötelezett abban, hogy 2030-ra az elektronikus fizetések aránya elérje a 66 százalékot – ez olyan célkitűzés, amely megvalósíthatónak látszik. Ennek kiemelt előfeltétele az edukáció, a tudás és tudatosság növelése, mind a vásárlói, mind a kereskedői oldalon, illetve a kereskedők motiválása, az elfogadási költségek csökkentése. A közeljövő vezető megoldásai egyértelműen a (mobil)tárcák lesznek, de az azonnali utaláson alapuló fizetési megoldásoknak szintén nagy jövőjük van, 2024/2025 áttörést hozhat.”

Dr. Réti Bálint, a Magyar Fintech Szövetség elnökhelyettese: „A fiataloknál már a kényelem jobban dominál.”

„A készpénznek van feelingje, és a magánszemélyek számára biztonságot is tud adni, meg lehet fogni, és azzal, hogy nálad van, (vélt) kontrollod van fölötte. Így itt lassabban kopik ki a készpénz-használat. Lassabban, de rendületlenül, és ezt gyorsítja, hogy a fiataloknál már a kényelem a fontosabb: a készpénzt macerás felvenni, nehézkes kezelni, lassabb a vásárlási folyamat. A céges vásárlásoknál pedig egyszerűen már most sem éri meg a készpénz, mert egyre több adminisztratív nehézséget is okoz, de ami a fontosabb: kimarad azokból a fintech megoldásokból, amelyek finanszírozási oldalon versenyképessé tehetik a céget.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS