Magának termeli az energiát az AI-vezérelt lift

Magának termeli az energiát az AI-vezérelt lift
2023. 11. 16., 15:10

Mesterséges intelligenciával fogják vezérelni annak az építészeti innovációktól és fenntartható megoldásoktól hemzsegő felhőkarcolónak az önellátó liftjeit, amit egy régi parkolóház helyére húznak fel.

A forradalmi ingatlan sajnos nem hazánkban, hanem Hong Kongban épül, viszont itthon is tanulságos trendeket foglal majd magában, a híres iraki származású építész, Zaha Hadid tervei alapján.

Hadid napjaink egyik legelismertebb építésze: első női Pritzker-díjas, aki a Brit Királyi Építész Akadémia Stirling-díját is kiérdemelte, a római MAXXI múzeumért. Leghíresebb munkái között szerepel még a pekingi repülőtér és Galaxy SOHO, a BMW lipcsei székháza, a Dubai Operaház, a rijádi Abdullah Király Kutatóközpont vagy a floridai Skorpió Toronyház.

A felkapott építész tervezte hongkongi torony sok szempontból számít újítónak, még Hadid korábbi munkáihoz képest is. Két elemével minden más épületnél jobban meglovagolja majd napjaink fenntarthatósági és technológiai trendjeit. Előbbit belső botanikus kertekkel, utóbbit pedig a fentebb is írt, saját energiát termelő, mesterséges intelligenciával vezérelt felvonókkal képviseli.

Az új hongkongi épület neve: The Henderson. Már a megvalósításának helyszíne is kiabál a fenntarthatóságról, hiszen egy ódon, környezetszennyező és nem fenntartható módon üzemeltetett parkolóház helyére kerül - tudta meg az Interesting Engineering munkatársa, a hongkongi Laureate Forum 2023 rendezvényen. Itt két, a Henderson megvalósításán munkálkodó szakértő árulkodott Zaha Hadid innovatív felhőkarcolójának megoldásairól.

A Henderson 36 emeletes lesz, és nem törekednek arra, hogy minden talpalatnyi hely valamilyen emberi, üzleti célt szolgáljon. Ennek megfelelően úgy tervezték, hogy természetes környezetet idéző, botanikus kertekre emlékeztető szinteket, kiterjedt zöld felületeket kapjon. Az enteriőrbe belehajlított városi oázisokban számtalan növény- és fafaj kap majd helyet, mintegy ellensúlyozva az épület karbonkibocsátását. Utóbbi jelentős csökkentését szolgálja Hadid másik korszakalkotó ötlete, az önellátó AI-lift is.

A Henderson Properties egyik illetékese szerint a készülő ingatlanban minden egyes felhasználóhoz hozzárendelnek egy AI-alapon vezérelt liftet. Ez egyrészt azt jelentheti, hogy a korábban már ismert megoldás szerint az egyes felvonók képesek lesznek alkalmazkodni a toronyházban közlekedő dolgozók menetrendjéhez, másrészt pedig azt, hogy kamerás megfigyeléssel valós időben is igazodnak az egyes emeleteken várakozók igényeihez.

Az AI-vezérelt lift ahhoz idomul, hogy a nap folyamán mikor, milyen irányba, mennyien és melyik felvonóval utaznak a felhasználók, például a lobbi, az iroda vagy az étkező között. Ennek a mesterséges intelligencia által működtetett rendszernek az a rendkívüli előnye, hogy sok holtidőt kiiktat, hiszen nem kell akár 5-10 percet várakozni a felvonó érkezésére és csökken a benne töltött idő is. Sőt: az AI rendszer képes lesz megfelelően koordinálni a liftek közlekedését a rájuk várakozók száma és végcélja szerint.

Sam KS Li, a Henderson bérbeadásért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta: a felvonók AI-kamerákkal vannak felszerelve, amelyekkel képesek felmérni a rájuk várakozó emberek számát és becsült össztömegét.

A lift belsejében további kamerák követik, hogy az emberek hol szállnak ki, illetve folyamatosan figyelik, hogy van-e hely még több utas beengedéséhez. Ez utóbbi szintén hasznos: elkerülhető vele a felesleges megállás egyes emeleteken, ha a rendszer látja, hogy többen úgysem fognak elférni a fülkében. A felvonók egyébként más modern hongkongi épületekben lévő társaikhoz képest valamivel lassabban, 4-6 m/s sebességgel fognak közlekedni, de még így is hatékonyabbak és az utasok számára kényelmesebbek lesznek, mint a hagyományos liftek.

Arra a kérdésre, hogy a forradalmi vezérlésű, energiatermelő liftek konkrétan mennyi áramot fognak előállítani, egyelőre nincsenek pontos számok, de a cél mindenképpen az, hogy a 190 méter magas épület (összehasonlításképpen: a MOL Campus 143 méteres) nagy belső távolságait karbonmentesen, vagyis önellátó energiaellátással oldják meg.

Gábor János

Látványtervek: Zaha Hadid

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS