Metaverzum: technológiai evolúció vagy forradalom?

2022. 06. 01., 08:27

Mi a közös az alábbiakban: Snoop Dogg, Gucci és az amerikai hadsereg? Mindegyikük elkezdett kísérletezni a metaverzummal és felfedezni az abban rejlő lehetőségeket. A híres rapper a metaverzumban szórakoztatja rajongóit, a Gucci NFT-ket értékesít és virtuális ingatlanokat vásárol, míg a hadsereg katonai metaverzumot építi és ez csupán néhány érdekes hír az elmúlt hónapokból.

Csongor Márk, a PwC szakértője cikksorozatban járja körbe, hogy mi az a „Metaverzum”  hogyan látjuk most, és a jövőben mit fog jelenteni az üzleti vezetők számára, valamint milyen lehetőségeket kínálhat akár már középtávon a telekommunikációs, média- és technológiai ágazatok szereplőinek.

A következő kérdésekre keressük a válaszokat:

  1. Mi az a metaverzum és mi a jelentősége? 
  2. Milyen jellemzői vannak a metaverzumnak, és hogyan készülhetünk rá?
  3. Metaverzum a gyakorlatban: Milyen változásokat, lehetőségeket jelent ez a vállalatok számára a TMT szektorban?

A metaverzum üzleti szemmel 

A metaverzum – bármennyire újszerűnek ható és divatos kifejezés – már három évtizedes múltra visszatekintő fogalom, hiszen első említését 1992-re teszik, a forrása pedig Neil Stevenson Snow Crash című novellája. Jelenlegi tágan értelmezett megértésünk sincs távol ettől, noha érdemes tudni, hogy mint minden kialakulóban lévő fogalom/technológia esetében, úgy a metaverzum esetében sem találunk egységes, egyértelmű definíciót. A különböző szakemberek, bigtech vállalatok víziói között is vannak eltérések. 

Ügyfeleink számára a metaverzumot úgy definiáljuk, mint egy realisztikus 3D világot, ahol számos a való életben is elvégezhető dolgot megtehetünk (termékek, szolgáltatások vásárlása, szerződések kötése, munkavégzés, szórakozás stb.), illetve az abban rejlő eszközök tulajdonosai lehetünk és ezek szabadon vihetők egyes alkalmazások és metaverzumok között.

Akárcsak az internet korai napjait, ezt az innovációt is komoly spekuláció, túlértékelt befektetések, komoly médiavisszhang kíséri. Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy az „igazi” metaverzum - ahogyan azt a technológiai vizionáriusok képzelik - még valószínűleg évekre van napjainktól.

Bizonyára cikkünk olvasása során sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon mennyire releváns ez a téma a vállalatok számára. Azt gondoljuk, hogy mindenképpen releváns, a téma komplexitása, magas kockázata miatt azonban rövid távon a legtöbb vállalatnak, üzleti vezetőnek érdemes inkább tájékozódni, mint közvetlen befektetéseket tenni. A jó hír az, hogy el tudjuk választani a valóságot a témát körülölelő felhajtástól: ehhez meg kell érteni azt, hogy mi is valójában a metaverzum, és praktikus, kis lépések során felmérni a vállalat ebben rejlő lehetőségeit.

Milyen lehetőségeket tartogat a metaverzum?

A metaverzummal például lehetőség nyílhat arra, hogy egy VR szemüveggel meglátogassunk egy gyárépületet a világ másik oldalán. Hozzáérhetünk a berendezésekhez, kezet lehet fogni a helyi vezetővel és átnézhetjük a folyamatokat anélkül, hogy elhagynánk fizikailag az asztalunkat.

A fogyasztók egyik virtuális autókereskedésből a másikba ugorhatnak és érezhetik a szelet a hajukban, miközben tesztvezetéseken vesznek részt.

Manapság sok fiatal fogyasztó már felpróbál virtuális ruhákat a virtuális kiskereskedelmi üzletekben, vagy virtuális árut és eszközöket vásárol virtuális játékokhoz.

A vállalkozások számára egy ilyen magával ragadó, ugyanakkor decentralizált digitális világ óriási lehetőségeket nyithat meg, éppen ezért egyes vállalatok már most is aktív résztvevői a metaverzumnak. Néhány lehetőség, amelyekhez a – metaverzum új kapukat nyithat:

– az ügyfélmény új, magasabb szintre emelése;

– virtuális termékek létrehozása, amik csak a metaverzumban elérhetőek;

– szélesebb körű, új dimenziók mentén történő adatgyűjtés a fogyasztókról, vevőkről;

– új piac, értékesítési csatorna a fizikai termékek és szolgáltatások számára;

– decentralizált, metaverzumban működő fizetések és pénzügyi megoldások; 

– eszközök és alkalmazások kínálata, amelyek támogatják a metaverzumban zajló tevékenységeket.

Ezek a lehetőségek részben már jelenleg is kiaknázhatóak, azonban ahogy a technológia tovább fejlődik, az elérhető szolgáltatások minősége és számossága is bővülni fog.

Hogyan érdemes gondolkodni a metaverzumról?

– A metaverzum egy technológiai evolúció, nem pedig forradalom, ezért érdemes fenntartással kezelni a körülötte lévő nagy médiavisszhangot. 

– Számos lehetőséget rejthet magában: alapvetően változtatja meg a vállalatok és ügyfeleik/fogyasztóik egymással és termékekkel szolgáltatásokkal való kapcsolatát.

– Mint minden technológiai innováció, ez is kockázatos: új technológiák, új üzleti stratégia, új módszerek és a megvalósítás kockázatai is árnyalják a képet.

– Érdemes részenként megvizsgálni a metaverzumot, így jobban érthetők a benne rejlő lehetőségek.

Mint láthatjuk, a metaverzum sokszor nem teljesen egyértelmű és nehezen megfogható fogalom. Következő cikkünkben azzal foglalkozunk, hogy milyen  tulajdonságok jellemzik, és hogyan készülhetünk fel már most a metaverzum-korszak kihívásaira.

A cikk társzerzője: Kanti Péter.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-26 20:10:49
A Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara megtartotta hagyományos Gazdasági Évnyitó rendezvényét, amelyen dr. Pogátsa Zoltán közgazdász és Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója tartott előadást, továbbá a VOSZ Veszprém Vármegyei Szervezete és a VKIK együttműködési megállapodását is aláírták.
2024-02-26 19:10:00
A 2023-as év minimális cégszámcsökkenéssel zárult az építőiparban. Az alapítások száma mélypontra, ötezer alá csökkent, míg a megszűnések száma ötezer fölé emelkedett. Az építőipari szektorban tevékenykedő egyéni vállalkozások többsége kivárt, minden hatodik vállalkozó ideiglenesen felfüggesztette tevékenységét.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS