Perlusz László: Gondolatok a 2025–2027-es bérmegállapodásról

Perlusz László: Gondolatok a 2025–2027-es bérmegállapodásról
2024. 11. 27., 20:57

Sokan kérdezik, mit is jelent majd a vállalkozóknak a hétfőn aláírt bérmegállapodás, és ezen belül sok fontos részeltkérdés is felmerül vállalkozókban, munkavállalókban és a társadalom minden szereplőjében. Az alábbiakban megkísérlek válaszokat adni a hozzám érkezett legfontosabb kérdésekre – írja Perlusz László, a VOSZ főtitkára.

Arra a kérdésre, hogy jó-e ez a bérmegállapodás, azt mondhatjuk, hogy igen, összességében jónak tartjuk, különben nyilván nem írtuk volna alá. Sokat tárgyaltunk tagokkal és szociális partnereinkkel – szakszervezetekkel, kormányzati képviselőkkel – egyaránt, felmértük a lehetőségeket és szándékokat és ezek alapján egyeztünk meg. Hogy mennyire lehetünk elégedettek vele, arra már inkább azt válaszolhatnánk – a kérdőívek feleletválasztási stílusában – hogy: „inkább elégedettek” lehetünk, de nem teljesen. Szerintem egyik fél sem lehet teljesen elégedett. Pont ezért tekinthető jó kompromisszumnak, mert minden félnek engednie kellett, figyelembe kellett venni a többiek szempontjait, érveit, érdekeit.

Ez a bérmegállapodás olyan, mint egy jó üzleti terv: ambíciózus, ugyanakkor nem szakad el a realitásoktól, így motiválja is a résztvevőket, hogy mindent kövessenek el a megvalósításáért.

Azzal nehéz lenne vitatkozni, hogy a bérmegállapodásból hiányozna az optimizmus: a 2023. év gazdasági visszaesése, vágtató inflációja és az idei év várható nagyon szerény eredménye – különösen a 3. negyedéves recessziós adat – után kellett egy jó adag pozitív jövőkép ahhoz, hogy a 3 és 4 százalék feletti mértékű gazdasági növekedést, meg 7-8 százalékos átlagkereset növekedéseket jelentő dinamikát – párosulva egy megszelidített, egészséges inflációval – el tudjuk fogadni az elkövetkező 3 év makrogazdasági pályájaként. De ha megnézzük, hogy milyen gyorsan sikerült a hangulatnak elromlania az utóbbi években, akkor miért ne bízhatnánk abban, hogy jövő év elején mindez fordítva is megtörténhet? Vagyis: létrejön egy tűzszünet az ukrán fronton és elérhető közelségbe kerül a béketárgyalások megkezdése. Ezzel egycsapásra zuhanni kezdene a kockázati felár, amely a kamatszintet rövid távon leverné és az árfolyamokat stabilizálná. Következményként megélénkülne a már hazánkba érkezett külföldi működő tőke aktivitása, felpörögnének a takaréklángon működő beruházások és újak is érkeznének. A hazai cégek is elérkezettnek látnák az időt arra, hogy végre bepótolják a növekedési és fejlődési lemaradásukat és a kedvező kamatkörnyezetben a hitelfelvétel is fokozódna. A lakossági fogyasztás – a boldog békeévek visszatérésének reményében – ismét szárnyalna, az elhalasztott vásárlások és privát beruházások elindulnának, ezzel a kereslet és a vállalati megrendelések is növekvő pályára kerülnének. Mindezen költések az adó- és járulékbevételeken keresztül felduzzasztanák a leapadt kormányzati-államháztartási számlákat, amely az állami aktivitást fokozná és az állami beruházások újra indulásának is alapjául szolgálna.

De persze nem elég a konjunktúra kedvező alakulása, a piacokat és a versenyt meg is kell nyerni és ezt vállalat, sőt, munkavállaló szinten kell elvégezni! Ehhez munkaadóknak, vállalkozóknak fokozniuk kell a versenyképességüket, termelékenységüket, alkalmazva a legmodernebb management tudást és módszereket, a legkorszerűbb technológiákat, a digitalizációt és automatizációt, és mindezt integrálni kell a teljes termelési folyamatba! Együttműködésekkel, tőke- és finanszírozási források bevonásával szintet kell lépni méretben és aktivitásban is és meg kell vetni a lábunkat nemzetközi piacokon is. Az erőltetett bérnövekedés is az automatizáció és a mesterséges intelligencia alkalmazások felé tolja a vállalatokat, hiszen az egyre dráguló munkaerő egy részét ezekkel a technológiákkal ki lehet váltani, hogy a kieső, automatizálható munkafolyamatok nagyobb hozzáadott értéket termelő munkaköröknek adják át a helyüket. A fejlesztést kikényszerítő költségtényező így a fejlődés – és versenyképesség növekedés, vagy akár a nagyságrendi ugrás – motorjává válik!

Munkavállalóként nyitottnak és késznek kell lenni a legkorszerűbb tudás elsajátítására, a kornak megfelelő munkamorálra és a modernizálódó vállalkozásban való értékes – egyre nagyobb hozzáadott érték elérését lehetővé tevő – munkavégzésre, képzéseken való részvétel és élethosszig tanulás által. A kormányzat kedvező – a tőkét vonzó – vállalkozói környezettel, korrekt adó- és járulékrendszerrel és célzott fejlesztési támogatásokkal kell, hogy segítse a gazdaságfejlesztési folyamatot – ilyenné válhat kis- és középvállalati körben a Demján Sándor Program, de a nagyvállalatok igényeit és elvárásait is ki kell elégíteni, hogy működésükkel felvirágoztathassák a hazai gazdaságot és társadalmat. Tudnunk, látnunk kellett azt is, hogy a kormányzat valóban komolyan gondolja az adó- és járulékterhek csökkentését, számol ezzel, ezért határozottan kértük, hogy már a jövő évi minimálbér-emeléshez is kapjunk anyagi segítséget. Ezt a tárgyalások elindulásakor sokan kilátástalannak tartották, ehhez képest egy gesztusnál nagyobb mértékű szocho támogatást mégis sikerült elérnünk, amely a jelenlegi költségvetési helyzetben nem kis erőfeszítés. Továbbá, a bérmegállapodás tartalmazza, hogy a kormányzat vizsgálja az élőmunka terhek további mérséklésének a lehetőségét, hogy a bérköltségeket tovább csökkentsék. Ez elemi érdekünk, de a munkavállalóknak és a kormánynak is fontos, hiszen ha eltűnnek a munkaadók, akkor eltűnnek a munkahelyek is és adó- és járulékbevétel helyett munkanélküli támogatást kell adni – mert az elveszett munkahelyeket többszörösen nehezebb újra létrehozni, mint a meglévőket megőrizni!

Igen ám, de mi van, ha valami balul sikerül? Ebben a bérmegállapodásban erre is gondoltunk, hiszen a bevállalt kétszámjegyű minimálbér- és garantált bérminimum-fejlesztések az előre lefektetett, optimista gazdaság növekedési pályájához vannak kötve, vagyis ha megvalósul a fenti konjunktúra, akkor lesz tere a vállalt mértékű bérfejlesztéseknek. Ha véletlenül nem úgy sikerül a gazdasági fejlődés, ahogy várjuk, akkor a terveket újratárgyaljuk, aktualizáljuk, hogy a lehető legjobbat hozzuk ki belőle – ami ismét minden félnek elfogadható. Ha a gazdasági növekedés, az infláció és az átlagkereseti dinamika összességében legalább 1 százalékponttal eltér a kitűzött tervtől, akkor újratárgyaljuk a programot. Abban a nem várt esetben, ha nem tudnánk megállapodni, akkor az eltérés mértékével automatikusan korrigálásra kerülnek a bérfejlesztés most vállalt számai.

Miért volt egyáltalán szükség 3 éves bérmegállapodásra, ha ilyen sok a kockázat és a veszély? Azért, mert elfogadtuk az EU minimálbérekre vonatkozó direktívájának magyarországi átültetését: vállaltuk, hogy mindent elkövetünk azért, hogy 2027. január 1-től a rendszeres bruttó átlagkereset 50 százalékát elérje majd az akkori minimálbér összege. Ehhez sok mindent ki kellett számolnunk és figyelembe kellett vegyünk és végül indokolt volt mindezt megosztani a vállalkozói közösséggel és a társadalommal is, felvázolva az ide vezető utat és a feltételrendszert egészében is: lényegében tehát erről szól ez a 3 éves bérmegállapodás.

Most is nehéz a vállalatok helyzete, hogy fogják kigazdálkodni ezt az erőltetett bérfejlesztést? Valóban, ez a „magas nyomású gazdaságpolitika” már eddig is hozzájárult a cégek evolúciós fejlődéséhez. Ez azt jelenti, hogy azok a vállalkozások, amelyek nem tudnak megújulni, termelékenyebbé válni, méretgazdaságosságban javulni, vagyis a költség- és piaci verseny nyomásának nem tudnak ellenállni, azok bizony eltűnnek a piacról. Két éve tapasztalt tendencia, hogy havonta átlagosan 1000 társas vállalkozás tűnik el Magyarországon, vagyis ennyivel kevesebb jön létre mint amennyi megszűnik. Mindaddig, amíg ez valóban a rossz hatékonyságú cégek kirostálódását jelenti, nem akadályozza, hanem sokkal inkább segíti a magyar gazdaság fejlődését, a jobb munkahelyek kialakulását. A mi feladatunk a VOSZ-ban és a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán, hogy arra ügyeljünk, a húr, amit feszítünk, el ne pattanjon, vagyis nehogy tömegesen ellehetetlenüljön olyan magyarországi cégek működése, amelyekben meglenne a potenciál a lépésváltásra, a modernizációra, csak a tartalékok és a bizalom hiánya megpecsételi a sorsukat. Úgy véljük, hogy a napokban aláírt bérmegállapodás hozzájárulhat a fejlődésre képes és kész cégek fennmaradásához és növekedéséhez.

Sok még a kérdés és sok a kérdőjel, de meggyőződésünk szerint a jelenlegi helyzetből kihoztuk a lehető legjobbat. Támogató államot, nyitott és együttműködő szakszervezeteket és összehangolt cselekvést feltételez ez a bérmegállapodás. A többi rajtunk múlik – no, meg egy kis szerencsén is. De, ahogy mondani szokták: csak jó kapusnak van szerencséje! – zárja írását Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) főtitkára.

VOSZ

(A bérmegállapodás dokumentuma IDE KATTINTVA tölthető le.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-28 17:05:00
2025-ben már nemcsak az újépítésű, hanem a felújított, használt lakásokért is elkérhetik a tulajdonosok az 1 millió forint körüli négyzetméterárat.
2025-03-28 12:35:00
2024-ben is magas volt a szabadalmi aktivitás, közel 200 ezer szabadalmi bejelentést tettek az Európai Szabadalmi Hivatalhoz.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS