Változások a cégautópiacon: így készülhetnek fel a vállalkozások

2024. 12. 10., 18:10

A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

A cégautóadó mértéke már 2025. januárjától, a gépjárművek teljesítményétől függő mértékben, de átlagosan 20 százalékkal nő, a regisztrációs- és gépjárműadó összegén pedig inflációhoz kötött kiigazításokat hajtanak végre, melynek mértékét 2024. december 15-ig teszik közzé és szintén 2025. január 1-jével lép életbe a változás. „Az adóemelések nyomán felmerülő többletköltségekkel való tervezés elengedhetetlen, és a vállalkozásoknak érdemes fontolóra venni flottájuk diverzifikálását, hogy költséghatékonyabb vagy fenntarthatóbb, kisebb kibocsátású modellek bevonásával optimalizálják a kiadásokat” – javasolja az Ayvens pénzügyi igazgatója.

A zöld rendszám megvonását követően további előnyöket is elveszítenek a plug-in hibridek. „A céges flottákkal rendelkező vállalatok még kihasználhatják a plug-in hibrid járművek jelenlegi adómentességét – de ehhez időben kell lépni, mert 2026-tól ezek is elveszítik cégautóadó mentességüket” – mutat rá Jakus László.

Az emelések és megvonások mellett pozitív hír, hogy további 3 évre meghosszabbították azt a lehetőséget, hogy a vállalkozások részletes útnyilvántartás vezetése nélkül visszaigényelhetik a cégautók után fizetendő operatív lízing havidíjak áfájának 50 százalékát. „Az áfa visszaigénylésére vonatkozó lehetőség az operatív lízing egyik legjelentősebb pénzügyi előnye, így a vállalkozások a jövőben továbbra is építhetnek erre a költségcsökkentő és adminisztrációt megkönnyítő kedvezményre” – emeli ki a pénzügyi igazgató.

Adóemelések, kiigazítások

Cégautóadó: A céges használatra beszerzett gépjárművek után havonta fizetendő cégautóadó mértékét az új törvény jelentős, teljesítménytől és környezetvédelmi besorolástól függő mértékben növeli a kormány 2025. január 1-jétől. A közzétett információk szerint átlagosan 20%-kal emelkedik majd ez az adótétel, amely így legkevesebb 3.000 Ft, de nagyobb teljesítményű gépjárművek esetében akár havi 8.000 Ft-os többletköltséget jelent majd a vállalkozásoknak.

Gépjármű- és regisztrációsadó: A minden autóst érintő jogszabálymódosítás értelmében a gépjárművek beszerzésekor fizetendő regisztrációs adót, illetve az évente fizetendő gépjárműadót az infláció mértékével növelik a jövőben. A 2025-ös évre vonatkozóan 2024. december 15-ig teszik közzé az emelés mértékét.

Ezt követően a NAV minden évben október 31-ig fogja közzétenni a következő évre érvényes adómértékeket a regisztrációs adó, a gépjárműadó és a cégautóadó tekintetében, amit a július hónapra vonatkozó KSH inflációs adat alapján fog kiszámolni. Erre korábban egyik adónem kapcsán sem volt példa, de várhatóan több adótípusban is megjelenik majd ez a fajta éves díjkorrekció.

Fokozatosan megszűnnek a plug-in hibridre vonatkozó kedvezmények

A 2024. december 31. után forgalomba helyezett plug-in hibrid autók 2025-től elveszítik cégautóadó-mentességüket. A 2024 vége előtt forgalomba helyezett járművek azonban 2026 végéig még élvezhetik a mentességet, így tehát a vállalkozások időt nyernek flottájuk optimalizálására. A plug-in hibridekre vonatkozó kedvezmények és előnyök idén ősszel már korlátozásra kerültek, hiszen a 2024. szeptember 1. után forgalomba helyezett autókra már nem zöld rendszámok kerülnek, ezzel elveszítve az ingyenes parkolási lehetőséget. A zöld rendszámmal rendelkező plug-in hibrideken pedig legkésőbb 2026. november 30-ig kell cserélni hagyományos rendszámra a korábbi zöldet.

A céges autók után továbbra is visszaigényelhető az áfa minimum 50 százaléka

Meghosszabbították azt a 2019. január 1-től érvényben lévő lehetőséget, mely szerint a céges autók havi bérleti díja után fizetendő áfa 50 százalékát visszaigényelhető azon vállalkozások számára is, akik nem kívántak részletes útnyilvántartást vezetni a céges- és magánhasználat arányáról. Az Európai Bizottság 2024. október 24-én közzétett javaslata értelmében 2027 végéig hatályban maradhat Magyarországon az Áfa törvény azon előírása, mely lehetővé teszi ezt az adminisztrációs- és pénzügyi kedvezményt a céges autókkal rendelkező vállalkozások. Azok a vállalatok, amelyek az áfát a tényleges üzleti használat alapján kívánják visszaigényelni, ezt továbbra is megtehetik, azonban részletes dokumentációt kell vezetniük az üzleti felhasználás arányáról.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS