Drónos permetezés (1. rész): A kezdetek

2018. 10. 29., 14:15

Főleg mezőgazdasági megrendelésekkel keresett drónszolgáltatóként már a kezdetektől éreztük, hogy előbb vagy utóbb bele kell kóstolnunk a drónos permetezés rohamosan fejlődő világába – írja Körömi János, a Clue Drone ügyvezetője blogbejegyzésében.

Engem személy szerint azonnal lenyűgöztek az ipari drónok – köztük a permeteződrónok – méretükkel, teljesítményükkel és hatékonyságukkal. Éreztem, hogy ezek már kőkemény munkagépek, itt már teljesen elválik egymástól a hobbi és a megélhetés – olvasható Körömi János, a Clue Drone ügyvezetője blogbejegyzésében.

Tavasszal már ízlelgettük a DJI permetezőjét, az Agras MG-1-et, azonban szolgáltatóként kicsit éretlennek tűnt a piac ahhoz, hogy kitermelje az árát. Majd jövőre, gondoltam, sőt addigra a technológia is nyilván fejlődik és talán kedvezőbb áron lehet hozzájutni az előző évi modellhez - mint ahogy a Phantom-ok/Mavic-ek esetén.

A nyár előrehaladtával azonban ismét előkerült a gondolat és elkezdtünk elérhetőbb alternatívák után kutatni, így jött szembe egy Európában eddig szűk körben ismert gyártó, a pekingi székhelyű TTA. A TTA más pályának tűnt: egyáltalán nincs fogyasztói drónjuk, kizárólag ipari eszközöket gyártanak és közel 10 éve mutatták be az első permeteződrónjukat, az általunk is megvásárolt TTA M6E-1 első verzióját. Ma már az ötödik generáció permetezi a földeket világszerte - főleg a drónipar hazájában, Kínában, az Egyesült Államokban, valamint Európában is dolgozik néhány darab. És persze fontos megjegyezni, hogy náluk ez a 10 literes tartályt felvívő modell a „kis” drón.

Persze kezdetben elég bevállalós döntésnek éreztem ilyen értékű eszközt Kínából látatlanban rendelni, de végül meggyőztem magam, és belevágtam.

Ha a legjobbak akarunk lenni, az elsők között kell vállalni a kockázatot - ismételgettem magamnak...

A drón önmagában igencsak kedvező árúnak tűnt, azonban hamar kiderült, hogy az ár nem tartalmazza az akkumulátorokat, a töltőt, valamint a szállítást, ami mondanom sem kell, igencsak megdobta a költségeket. Sőt, akkor még nem is tettünk említést az ÁFA és a vám értékéről, valamint a vámügyintézés és raktározás költségeiről - az ezekhez kapcsolódó élményekről nem is beszélve.

A rendelést követően néhány héten belül számos dobozban érkezett meg a drón – nehezítve a folyamatot azzal, hogy nem egy időben jött a töltő, az akksik, a pótalkatrészek és maga a madár. Izgalmas napok következtek, mivel hatalmas szerencsénkre éppen Európában turnézott a gyártó két kollégája, akik tanítgatták be a nyugat-európai nagyobb tételben vásárlókat a drón üzemeltetésére és karbantartására. Egy ilyen eszköz már nem játék, nem is használható a megfelelő gyári tréning elvégzése nélkül.

Kézbe véve a használati útmutatót, és összevetve a 3 napos tréning anyagával, nos, nem mernék jó szívvel felszállni, ha csak az útmutatóhoz lett volna szerencsém - arról nem is beszélve, hogy talán a garancia is sérül, ha illetéktelenek kezekben zuhan a gép.

Persze a drónos repülés alapjai hasonlóak, mint egy kisebb gép esetében, azonban például a 20 Ah-s ipari gyorstöltőbe 14000 mAh-s akksikat dugni már közel sem ugyanaz, mint egy Phantom akksiját töltögetni a konyhában. Arról az élményről nem is beszélve, amikor egy kisebb új autó árát reptetjük néhány méter magasan... Meghatározott sorrendben kell a kábeleket bedugni, megnyitni az akksit, bedugni a töltőbe, és a töltés végeztével sem mindegy, milyen sorrendben választjuk le a feltöltött akksikat.

Tehát megjött a drón összes alkatrésze, a trénerek pedig a közeli országokban voltak, megszerveztük tehát a kiképzésemet, aminek részleteiről a következő cikkben mesélek majd.

Addig is: jó repülést mindenkinek :)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerőpiacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Magyarország Zrt. elnök-vezérigazgatója válaszol.
2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.
2022. 05. 30., 12:00
epizód: 2022 / 5   |   hossz: 21:41
Mi vár a vendéglátóiparra a Covid-járvány végén és az ukrajnai háború közben? Miként lesznek a konkurensekből partnerek? Miért a 3. év a legkritikusabb az ágazatban? Hogyan lehet visszacsábítani a pályaelhagyókat? Hány főnök tud kiszabadulni a napi rutinból a hetenkénti feladatmegbeszélésre a csapattal? Bánhalmi Kata, a több ezer tagot számláló Piqniq Budapest szakmai szervezet társalapítója válaszol a kérdésekre.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS