A közlekedők régi álmát valósítja meg egy amerikai autógyártó: tankolni és – ideális körülmények között – tölteni sem kell a járműveit. A márka az elektromos autók előtt jár, úgy tűnik, több lépéssel.
Az Aptera Motors előszériás modellje új alapokra helyezi az elektromos közlekedésről alkotott elképzeléseket. A kaliforniai startup célja, hogy a jövő járműveit napenergia hajtsa, és közel jár a végső megoldáshoz: több mint 34 szabadalommal, illetve közel 50 ezer előrendeléssel rendelkezik, és máris 1,7 milliárd dolláros potenciális bevétellel számol.
„Az Aptera ötlete egy alapvető kérdésből született: Mi lenne, ha egy elektromos járművet egyáltalán nem kellene tölteni?” – idézte fel az Engineer Live-nak adott interjúban Quincy Hilla, a cég marketing- és PR-vezetője. Elmondása szerint az alapítók, Chris Anthony és Steve Fambro azt tapasztalták, hogy a legtöbb elektromos jármű továbbra is nagyban függ az energiahálózattól, amely sok helyen még mindig fosszilis tüzelőanyagokon alapul. Ezért olyan járművet kezdtek fejleszteni, amely annyira hatékony, hogy elegendő hozzá a napenergia.
A háromkerekű, kétszemélyes Aptera napi 64 kilométer napenergiával megtett utat ígér, egyetlen feltöltéssel pedig akár 644 kilométert lehet vele autózni. A jármű kb. hat másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra.
„A célunk az, hogy az emberek szabadon vezethessenek anélkül, hogy bármikor is be kellene dugniuk az autót. Ez persze attól is függ, hol élnek, és hogyan használják a járművet” – mutatott rá Hilla. A megoldás alapja a karosszériába integrált napelemes rendszer, ami a tetőn, a műszerfalon, a motorháztetőn és hátsó ajtón elhelyezett panelekből áll, akár 700 watt teljesítményt biztosít. Ez lehetővé teszi, hogy a jármű napközben folyamatosan gyűjtse a napenergiát, mit közvetlenül az akkumulátor töltésére használ. Hilla azt állítja, hogy a panelek még kevésbé ideális időjárás esetén is elegendő energiát termelnek a ahhoz, hogy csökkentsék vagy akár teljesen feleslegessé tegyék a hálózati töltést.
A hatékonyságot az Aptera újratervezett járműplatformja szavatolja. Az áramvonalas kialakítás, illetve az ultrakönnyű és nagy szilárdságú szénszálas karosszéria révén a napenergia önmagában is értelmezhető hatótávot nyújt, míg a könnycsepp alakú forma és a zárt kerékburkolat a lehető legkisebb légellenállással vértezi fel az autót. Mindez, a viszonylag kicsi akkumulátor nagy teljesítményével együtt már alkalmassá teszi arra, hogy elektromos, sőt, benzines járművek hatótávjával is versenyre keljen.
A biztonság érdekében a gyártó nagy szilárdságú szénszálas anyagokat és energiaelnyelő fém alvázelemeket alkalmazott, hogy javítsa az ütközésállóságot. Az első orr-rész és az alváz úgy készült, hogy ütközéskor egy ferde tűzfal felé gyűrődjön, növelve az ütközés idejét és csökkentve az utasokra nehezedő terhelést.
Az Aptera legnagyobb előnye a potenciális energiaszabadság és a felszabaduló idő: a sofőröknek talán soha nem kell hálózatra csatlakoztatni vagy töltőállomáson várakozni. Ez alacsonyabb energiaköltségeket, kevesebb töltést és kisebb töltőinfrastruktúrát ígér, a hálózattól való függetlenség pedig a fenntarthatóság szempontjából is előnyös, hiszen hozzájárulhat az összkibocsátás csökkentéséhez.
Az év eleji CES-en már sorozatgyártásra kész járműként bemutatott kisautót február végén tesztelték a Mojave-sivatagban. A validációs jármű valós körülmények között is igazolta az alapvető hatékonysági értékeket. A cég több más próbát is elvégzett, többek között a kerékburkolatok és karosszériarések áramlástesztjét, valamint egy autópályás tesztkört is végrehajtott, miközben precízen mérte az energiafogyasztást.
A következő validációs jármű fejlesztése már folyamatban van, és javításokat tartalmaz majd olyan területeken, mint a karosszériarések pontosabb illesztése, illetve az optimalizált alkatrészekkel kalkulált tervezett tömeg.
„Jelenleg arra készülünk, hogy a kis volumenű gyártást 2025 végén megkezdjük, a teljes körű gyártást pedig 2026-ra tervezzük” – jelentette be Hilla.
A cég globálisan több mint 49 ezer foglalással rendelkezik az Aptera különböző változataira. A honlapjuk szerint a kocsi 400, 640, 960 és 1600 kilométeres hatótávval rendelkező verzióban rendelhető, többféle enteriőrrel és napelemcsomaggal, illetve praktikus kiegészítőkkel, például csomagtérből felnyíló hálófülkével. Az alapára 40 ezer dollár, vagyis valamivel több mint 14 millió forint – az átlagos, 640 kilométeres hatótáv esetében, de ha valaki beéri 400 kilométerrel is, akkor már tízmillió forintért hozzáférhet.
A vállalat a jelenlegi információk szerint először az Egyesült Államokban fogja terjeszteni az autóit, majd, miután elérte az amerikai gyártási célokat, Európában is árusítani fogja őket.
Címlapkép: Aptera
Tavaly is Magyarországra érkezett az Európába irányuló kínai működőtőke legnagyobb része – közölte a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség a Rhodium Group és a Mercator Institute for China Studies közös jelentése alapján.
A Magyar Nukleáris Társaság közgyűlésén Jákli Gergely elnök-vezérigazgató beszélt a paksi beruházás aktualitásairól.