A jövő autója napelemes? Ez a típus már hatékonyabbnak tűnik, mint az elektromos társai

A jövő autója napelemes? Ez a típus már hatékonyabbnak tűnik, mint az elektromos társai
Gábor János  |  2025. 05. 30., 13:20

A közlekedők régi álmát valósítja meg egy amerikai autógyártó: tankolni és – ideális körülmények között – tölteni sem kell a járműveit. A márka az elektromos autók előtt jár, úgy tűnik, több lépéssel.

Az Aptera Motors előszériás modellje új alapokra helyezi az elektromos közlekedésről alkotott elképzeléseket. A kaliforniai startup célja, hogy a jövő járműveit napenergia hajtsa, és közel jár a végső megoldáshoz: több mint 34 szabadalommal, illetve közel 50 ezer előrendeléssel rendelkezik, és máris 1,7 milliárd dolláros potenciális bevétellel számol.

A cél az, hogy sose kelljen tölteni

„Az Aptera ötlete egy alapvető kérdésből született: Mi lenne, ha egy elektromos járművet egyáltalán nem kellene tölteni?” – idézte fel az Engineer Live-nak adott interjúban Quincy Hilla, a cég marketing- és PR-vezetője. Elmondása szerint az alapítók, Chris Anthony és Steve Fambro azt tapasztalták, hogy a legtöbb elektromos jármű továbbra is nagyban függ az energiahálózattól, amely sok helyen még mindig fosszilis tüzelőanyagokon alapul. Ezért olyan járművet kezdtek fejleszteni, amely annyira hatékony, hogy elegendő hozzá a napenergia.

A háromkerekű, kétszemélyes Aptera napi 64 kilométer napenergiával megtett utat ígér, egyetlen feltöltéssel pedig akár 644 kilométert lehet vele autózni. A jármű kb. hat másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra.

„A célunk az, hogy az emberek szabadon vezethessenek anélkül, hogy bármikor is be kellene dugniuk az autót. Ez persze attól is függ, hol élnek, és hogyan használják a járművet” – mutatott rá Hilla. A megoldás alapja a karosszériába integrált napelemes rendszer, ami a tetőn, a műszerfalon, a motorháztetőn és hátsó ajtón elhelyezett panelekből áll, akár 700 watt teljesítményt biztosít. Ez lehetővé teszi, hogy a jármű napközben folyamatosan gyűjtse a napenergiát, mit közvetlenül az akkumulátor töltésére használ. Hilla azt állítja, hogy a panelek még kevésbé ideális időjárás esetén is elegendő energiát termelnek a ahhoz, hogy csökkentsék vagy akár teljesen feleslegessé tegyék a hálózati töltést.

Az innovatív formaterv növeli a hatékonyságot

A hatékonyságot az Aptera újratervezett járműplatformja szavatolja. Az áramvonalas kialakítás, illetve az ultrakönnyű és nagy szilárdságú szénszálas karosszéria révén a napenergia önmagában is értelmezhető hatótávot nyújt, míg a könnycsepp alakú forma és a zárt kerékburkolat a lehető legkisebb légellenállással vértezi fel az autót. Mindez, a viszonylag kicsi akkumulátor nagy teljesítményével együtt már alkalmassá teszi arra, hogy elektromos, sőt, benzines járművek hatótávjával is versenyre keljen.

A biztonság érdekében a gyártó nagy szilárdságú szénszálas anyagokat és energiaelnyelő fém alvázelemeket alkalmazott, hogy javítsa az ütközésállóságot. Az első orr-rész és az alváz úgy készült, hogy ütközéskor egy ferde tűzfal felé gyűrődjön, növelve az ütközés idejét és csökkentve az utasokra nehezedő terhelést.

Az Aptera legnagyobb előnye a potenciális energiaszabadság és a felszabaduló idő: a sofőröknek talán soha nem kell hálózatra csatlakoztatni vagy töltőállomáson várakozni. Ez alacsonyabb energiaköltségeket, kevesebb töltést és kisebb töltőinfrastruktúrát ígér, a hálózattól való függetlenség pedig a fenntarthatóság szempontjából is előnyös, hiszen hozzájárulhat az összkibocsátás csökkentéséhez.

Pár lépésre a sorozatgyártás

Az év eleji CES-en már sorozatgyártásra kész járműként bemutatott kisautót február végén tesztelték a Mojave-sivatagban. A validációs jármű valós körülmények között is igazolta az alapvető hatékonysági értékeket. A cég több más próbát is elvégzett, többek között a kerékburkolatok és karosszériarések áramlástesztjét, valamint egy autópályás tesztkört is végrehajtott, miközben precízen mérte az energiafogyasztást.

A következő validációs jármű fejlesztése már folyamatban van, és javításokat tartalmaz majd olyan területeken, mint a karosszériarések pontosabb illesztése, illetve az optimalizált alkatrészekkel kalkulált tervezett tömeg.

„Jelenleg arra készülünk, hogy a kis volumenű gyártást 2025 végén megkezdjük, a teljes körű gyártást pedig 2026-ra tervezzük” – jelentette be Hilla.

A cég globálisan több mint 49 ezer foglalással rendelkezik az Aptera különböző változataira. A honlapjuk szerint a kocsi 400, 640, 960 és 1600 kilométeres hatótávval rendelkező verzióban rendelhető, többféle enteriőrrel és napelemcsomaggal, illetve praktikus kiegészítőkkel, például csomagtérből felnyíló hálófülkével. Az alapára 40 ezer dollár, vagyis valamivel több mint 14 millió forint – az átlagos, 640 kilométeres hatótáv esetében, de ha valaki beéri 400 kilométerrel is, akkor már tízmillió forintért hozzáférhet.

A vállalat a jelenlegi információk szerint először az Egyesült Államokban fogja terjeszteni az autóit, majd, miután elérte az amerikai gyártási célokat, Európában is árusítani fogja őket.

Címlapkép: Aptera

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 30., 18:05
A tervek szerint július 1-jén életbe lépő törvényjavaslat már most változásokat indított el a hazai ingatlanpiacon. A szabályozás különösen az agglomerációs településeken, valamint a kiemelt nyaralóövezetekben, a Balaton és a Velencei-tó környékén okozott árakban és keresletben is fordulatot. A Duna House ezért a helyi viszonyokat jól ismerő ingatlanszakértőket is megkérdezte.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS