Újabb flottavizsgálatokra és frissítésekre kényszerül a talán legsikeresebb robotaxi cég, ami hetente már 250 ezer fizető utast szállít. Az önvezető autók többször okoztak balesetet – ki kell szűrni, mi a gond.
Több mint 1200 önvezető járművet hív vissza a Waymo amerikai autonóm vezetéstechnológiai vállalat, hogy frissítse a kocsik szoftverét, és kezelje azokat a problémákat, amelyek kapukkal, láncokkal és más útakadályokkal történő ütközést okozhatnak. A Reuters szerint a visszahívás 1212 olyan autót érint, amelyek a cég ötödik generációs automatizált vezetési rendszerét használják.
A Waymo közölte, hogy 2022 és 2024 vége között 16 olyan eset történt, amikor járművei különböző útakadályoknak ütköztek. A balesetekben ugyan senki sem sérült meg, de a vállalat 2024 novemberében megkezdte a szükséges szoftverfrissítéseket, amelyeket december végére az egész flottán végrehajtott.
„A Waymo hetente több mint 250 ezer fizetős fuvart teljesít az Egyesült Államok legnagyobb kihívást jelentő közlekedési környezeteiben – mutatott rá a cég, hozzátéve: az a tény, hogy több tízmillió teljesen önvezető kilométeren keresztül csökkentettük a sérülések számát, azt mutatja, hogy technológiánk biztonságosabbá teszi az utakat”.
Ez nem az első alkalom, hogy a Waymo visszahívja a járműveit. 2024 februárjában 444 autóval járt el ugyanígy, Arizonában, ahol rövid időn belül két kisebb ütközés is történt. A cég akkor közölte, hogy egy szoftverhiba miatt a járművek tévesen jelezhették egy vontatott jármű mozgását.
A Waymo azután kezdte el intenzívebben keresni a hibákat, hogy az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hatósága 2024 májusában vizsgálatot indított ellenük.
A szerv indoklása szerint azért indult eljárás, mert egyes jelentések rávilágítottak, hogy a vállalat járművei megsérthették a közlekedésbiztonsági szabályokat. A hatóság arra jutott, hogy a járművek jól látható tárgyakkal, például kapukkal, láncokkal és más olyan akadályokkal ütköztek, amelyeket egy gyakorlott sofőr gond nélkül kikerült volna.
2024 júniusában aztán újabb 670 járművet hívott vissza a Waymo, miután egy jármű Phoenixben nekiütközött egy fa közműoszlopnak.
Bár a több hasonló eset figyelemfelkeltő, és most újra az 1212 autó visszahívására kényszerülő Waymoról szólnak a hírek, fontos tudni, hogy nem csak az Alphabet leányvállalatának technológiája okozott baleseteket az Egyesült Államokban, ahol egyre több nagyvárosban indul ilyen szolgáltatás.
Emlékezetes, hogy 2023-ban a General Motors Cruise járműve súlyosan megsebesített egy gyalogost, és a botránynak az lett a vége, hogy a GM csökkentette a Cruise finanszírozását. Legutóbb aztán az Amazon leányvállalata, a Zoox egyezett bele 270 önvezető jármű visszahívásába, miután Las Vegasban egy utas nélküli robotaxi személyautóval ütközött. Bár személyi sérülés ebben a balesetben nem történt, világosnak tűnik, hogy az autonóm kocsi volt a ludas.
A Waymo több mint 1500 járművet üzemeltet San Franciscóban, Los Angelesben, Phoenixben és Austinban. Tervei szerint hamarosan Atlantában, Miamiban és Washington D.C.-ben is elindítja szolgáltatásait.
Címlapkép: Waymo
A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.
A tagállamok atomenergiával kapcsolatos terveinek megvalósításához jelentős, 2050-ig mintegy 241 milliárd euró összegű beruházásra lesz szükség, amiből részben a meglévő reaktorok élettartamát hosszabbíthatják meg, részben pedig új nagyméretű reaktorokat építhetnek – állapította meg az Európai Bizottság.