Ütköznek kapukkal, láncokkal, útakadályokkal – 1200 robotaxi visszahívását rendelték el

Ütköznek kapukkal, láncokkal, útakadályokkal – 1200 robotaxi visszahívását rendelték el
Gábor János  |  2025. 05. 15., 13:05

Újabb flottavizsgálatokra és frissítésekre kényszerül a talán legsikeresebb robotaxi cég, ami hetente már 250 ezer fizető utast szállít. Az önvezető autók többször okoztak balesetet – ki kell szűrni, mi a gond.

Több mint 1200 önvezető járművet hív vissza a Waymo amerikai autonóm vezetéstechnológiai vállalat, hogy frissítse a kocsik szoftverét, és kezelje azokat a problémákat, amelyek kapukkal, láncokkal és más útakadályokkal történő ütközést okozhatnak. A Reuters szerint a visszahívás 1212 olyan autót érint, amelyek a cég ötödik generációs automatizált vezetési rendszerét használják.

A Waymo közölte, hogy 2022 és 2024 vége között 16 olyan eset történt, amikor járművei különböző útakadályoknak ütköztek. A balesetekben ugyan senki sem sérült meg, de a vállalat 2024 novemberében megkezdte a szükséges szoftverfrissítéseket, amelyeket december végére az egész flottán végrehajtott.

„A Waymo hetente több mint 250 ezer fizetős fuvart teljesít az Egyesült Államok legnagyobb kihívást jelentő közlekedési környezeteiben – mutatott rá a cég, hozzátéve: az a tény, hogy több tízmillió teljesen önvezető kilométeren keresztül csökkentettük a sérülések számát, azt mutatja, hogy technológiánk biztonságosabbá teszi az utakat”.

Nem minden előzmény nélkül fogott vizsgálatba a robotaxi vállalat

Ez nem az első alkalom, hogy a Waymo visszahívja a járműveit. 2024 februárjában 444 autóval járt el ugyanígy, Arizonában, ahol rövid időn belül két kisebb ütközés is történt. A cég akkor közölte, hogy egy szoftverhiba miatt a járművek tévesen jelezhették egy vontatott jármű mozgását.

A Waymo azután kezdte el intenzívebben keresni a hibákat, hogy az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hatósága 2024 májusában vizsgálatot indított ellenük.

A szerv indoklása szerint azért indult eljárás, mert egyes jelentések rávilágítottak, hogy a vállalat járművei megsérthették a közlekedésbiztonsági szabályokat. A hatóság arra jutott, hogy a járművek jól látható tárgyakkal, például kapukkal, láncokkal és más olyan akadályokkal ütköztek, amelyeket egy gyakorlott sofőr gond nélkül kikerült volna.

2024 júniusában aztán újabb 670 járművet hívott vissza a Waymo, miután egy jármű Phoenixben nekiütközött egy fa közműoszlopnak.

Más robotaxi cégek autói is bajt okoztak

Bár a több hasonló eset figyelemfelkeltő, és most újra az 1212 autó visszahívására kényszerülő Waymoról szólnak a hírek, fontos tudni, hogy nem csak az Alphabet leányvállalatának technológiája okozott baleseteket az Egyesült Államokban, ahol egyre több nagyvárosban indul ilyen szolgáltatás.

Emlékezetes, hogy 2023-ban a General Motors Cruise járműve súlyosan megsebesített egy gyalogost, és a botránynak az lett a vége, hogy a GM csökkentette a Cruise finanszírozását. Legutóbb aztán az Amazon leányvállalata, a Zoox egyezett bele 270 önvezető jármű visszahívásába, miután Las Vegasban egy utas nélküli robotaxi személyautóval ütközött. Bár személyi sérülés ebben a balesetben nem történt, világosnak tűnik, hogy az autonóm kocsi volt a ludas.

A Waymo több mint 1500 járművet üzemeltet San Franciscóban, Los Angelesben, Phoenixben és Austinban. Tervei szerint hamarosan Atlantában, Miamiban és Washington D.C.-ben is elindítja szolgáltatásait.

Címlapkép: Waymo

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 17., 16:05
A nyár nemcsak a pihenés, hanem a munkavégzés rugalmasabb formáinak időszaka is. Egyre többen dolgoznak görög szigeteken, a horvát tengerpartokon vagy éppen a Balaton mellett – hívhatjuk őket akár digitális nomádnak is, magyar céges státusszal. De tényleg működik ez szabályosan, vagy inkább adó- és tb-kockázatot húzunk magunkra? A kérdésre a Niveus szakértője válaszol.
2025-07-18 18:15:00
Magyarországi leányvállalatának 2021-es megalapítása után újabb K+F projekttel bővíti budapesti központját a Tulip Interfaces. Az amerikai gyártástechnológiai vállalkozás csapata a befektetés után 26 mérnökkel bővül, akiknek feladata a „no-code platform” fejlesztésének támogatása lesz. Az 5,8 millió euró értékű K+F beruházással a cég tovább erősíti befolyását az európai tech piacon.

  Rovathírek: HIPA

Magyarországi leányvállalatának 2021-es megalapítása után újabb K+F projekttel bővíti budapesti központját a Tulip Interfaces. Az amerikai gyártástechnológiai vállalkozás csapata a befektetés után 26 mérnökkel bővül, akiknek feladata a „no-code platform” fejlesztésének támogatása lesz. Az 5,8 millió euró értékű K+F beruházással a cég tovább erősíti befolyását az európai tech piacon.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A Siemens a világ vezető automatizálási és robotikai szakkiállításán, a müncheni automaticán mutatta be intralogisztikai fejlesztéseit. Ezekkel már nem csak nagyvállalati, hanem kkv-szinten is elérhetővé válnak a vállalat raktárautomatizáló megoldásai. Boros Péter, a Siemens Zrt. szakértője kérésünkre bemutatta az autonóm mobil robotokban (AMR) és automatizált irányítású járművekben (AGV) rejlő új lehetőségeket, amelyek üzembe helyezését és működtetését új dimenzióba emeli az Operations Copilot rendszer, valamint a Safe Velocity szoftvermegoldás. Előbbivel, a mesterséges intelligencia alapú felületén keresztül beszélgetésbe is elegyedhetünk, míg utóbbi hibabiztosan felügyeli a járművek sebességét, lehetővé téve, hogy a biztonsági lézerszkennerek védőmezői valós időben igazodjanak az adott környezethez.
Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS