Ellepheti az EV-piacot az Aptera forradalmi terméke, az a kisautó, amelyet bizonyos feltételek mellett tölteni sem kell, ráadásul eddig soha nem látott opciót kínál: a hatótáv akár 1600 kilométerre nőhet.
A San Diego-i Aptera Motors napenergiával támogatott elektromos autója közel került a sorozatgyártáshoz. A cég tavaly novemberben hajtotta végre az első alacsony sebességű teszteléseket a termelésre szánt modelljükkel, amit az idei Consumer Electronics Show-n (CES 2025) már tömeggyártásra előkészített termékként mutatnak be.
Az Aptera megjelenése a CES-en nemcsak az aerodinamikai tesztelések eredményeit ünnepli, hanem az olasz Automobili Pininfarinával való együttműködést is. Ez a világhírű tervezőcég jelentős szerepet játszott a jármű kialakításának finomhangolásában, ami az Aptera szerint azt eredményezte, hogy az autó „az egyik legalacsonyabb légellenállási együtthatóval rendelkezik az utasszállító járművek közül, új mércét állítva fel az energiahatékonyság terén.”
A sorozatgyártásra szánt, kétszemélyes, háromkerekű Aptera EV a jelentések szerint 700 watt teljesítményű integrált napelemekkel érkezik, amelyek az autó tetején és a motorháztetőn helyezkednek el. Ezek a panelek naponta kb. 64 kilométernyi hálózati töltés nélküli hatótávolságot biztosítanak. Az alapmodell nagyjából 640-650 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, de a cég egy 1600 kilométeres akkumulátor-opciót is kínál.
A jármű végsebessége 160 km/h, és a gyártó honlapja szerint „kevesebb, mint hat másodperc alatt gyorsul nulláról százra”. Ez a kijelentés kétféle lehetőséget takar: elsőkerékhajtással hat másodperces rugaszkodást hajt végre, de a hátsó kereket is felpörgető „Launch Mode” bekapcsolásával további nyomaték érhető el, amivel négy másodperc környékére csökken a 0-100 km/h-s sprint.
A cég már több mint egy évtizede ígéri az e-mobilitás forradalmát. Az első modelljüket, a Typ-1 EV-t még 2007-ben jelentették be. Az első gyártási kísérletek 2009-ben kezdődtek, de a projekt hamar akadályokba ütközött. A 2019-es újraindulást követően a cél a gyártás 2022-es megkezdése volt, de a projektet újabb késlekedések sújtották. Az idei modell bejelentésével ugyanakkor új lendültet kapott a vállalat.
Az évek alatt az Aptera több mint 1,7 milliárd dollár értékben gyűjtött előrendeléseket, és rekordszintű, 135 millió dolláros közösségi finanszírozást sikerült elérniük.
„A CES PEDIG tökéletes színpad ahhoz, hogy bemutassuk a fenntartható közlekedés jövőjét – nyilatkozta Chris Anthony, az Aptera Motors társelnöke. A gyártásra kész járművünk az innováció és a mérnöki munka éveinek eredménye, és kézzelfogható megoldás a széndioxid-kibocsátás csökkentésére.”
Ha minden a tervek szerint halad, az Aptera következő fejezete a sorozatgyártás beindítása lehet, de még sok múlik azon, hogy a CES kavalkádjában milyen visszhangra találnak. A cég folytatja a közösségi finanszírozás szervezését és az előrendelések felvételét.
Az online rendelési oldal alapján a kocsi célára 40 ezer dollár, vagyis kb. 16 millió forint, ami annak fényében változhat, hogy a vevő milyen konfiguráció és dizájn mentén állítja össze a kívánt autót. A vállalat úgy tartja, hogy optimális, napos régiókban akár évi 16 ezer ingyenes kilométert lehet közlekedni vele, ami öt év alatt 7500 dolláros (kb. hárommillió forintos) költségmegtakarítást jelent.
Címlapkép: Aptera
Szokásos évzáró összegzésünk következik.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.