Akár 1600 kilométeres hatótáv – Indulhat az első napelemes autó sorozatgyártása

Akár 1600 kilométeres hatótáv – Indulhat az első napelemes autó sorozatgyártása
Gábor János  |  2025. 01. 08., 15:10

Ellepheti az EV-piacot az Aptera forradalmi terméke, az a kisautó, amelyet bizonyos feltételek mellett tölteni sem kell, ráadásul eddig soha nem látott opciót kínál: a hatótáv akár 1600 kilométerre nőhet.

A San Diego-i Aptera Motors napenergiával támogatott elektromos autója közel került a sorozatgyártáshoz. A cég tavaly novemberben hajtotta végre az első alacsony sebességű teszteléseket a termelésre szánt modelljükkel, amit az idei Consumer Electronics Show-n (CES 2025) már tömeggyártásra előkészített termékként mutatnak be.

Az Aptera megjelenése a CES-en nemcsak az aerodinamikai tesztelések eredményeit ünnepli, hanem az olasz Automobili Pininfarinával való együttműködést is. Ez a világhírű tervezőcég jelentős szerepet játszott a jármű kialakításának finomhangolásában, ami az Aptera szerint azt eredményezte, hogy az autó „az egyik legalacsonyabb légellenállási együtthatóval rendelkezik az utasszállító járművek közül, új mércét állítva fel az energiahatékonyság terén.”

Mi tud az első sorozatgyártásra kész napelemes EV?

A sorozatgyártásra szánt, kétszemélyes, háromkerekű Aptera EV a jelentések szerint 700 watt teljesítményű integrált napelemekkel érkezik, amelyek az autó tetején és a motorháztetőn helyezkednek el. Ezek a panelek naponta kb. 64 kilométernyi hálózati töltés nélküli hatótávolságot biztosítanak. Az alapmodell nagyjából 640-650 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, de a cég egy 1600 kilométeres akkumulátor-opciót is kínál.

A jármű végsebessége 160 km/h, és a gyártó honlapja szerint „kevesebb, mint hat másodperc alatt gyorsul nulláról százra”. Ez a kijelentés kétféle lehetőséget takar: elsőkerékhajtással hat másodperces rugaszkodást hajt végre, de a hátsó kereket is felpörgető „Launch Mode” bekapcsolásával további nyomaték érhető el, amivel négy másodperc környékére csökken a 0-100 km/h-s sprint.

Hosszú út végére értek, kiforrott projektnek tűnik az Aptera

A cég már több mint egy évtizede ígéri az e-mobilitás forradalmát. Az első modelljüket, a Typ-1 EV-t még 2007-ben jelentették be. Az első gyártási kísérletek 2009-ben kezdődtek, de a projekt hamar akadályokba ütközött. A 2019-es újraindulást követően a cél a gyártás 2022-es megkezdése volt, de a projektet újabb késlekedések sújtották. Az idei modell bejelentésével ugyanakkor új lendültet kapott a vállalat.

Az évek alatt az Aptera több mint 1,7 milliárd dollár értékben gyűjtött előrendeléseket, és rekordszintű, 135 millió dolláros közösségi finanszírozást sikerült elérniük.

„A CES PEDIG tökéletes színpad ahhoz, hogy bemutassuk a fenntartható közlekedés jövőjét – nyilatkozta Chris Anthony, az Aptera Motors társelnöke. A gyártásra kész járművünk az innováció és a mérnöki munka éveinek eredménye, és kézzelfogható megoldás a széndioxid-kibocsátás csökkentésére.”

Ha minden a tervek szerint halad, az Aptera következő fejezete a sorozatgyártás beindítása lehet, de még sok múlik azon, hogy a CES kavalkádjában milyen visszhangra találnak. A cég folytatja a közösségi finanszírozás szervezését és az előrendelések felvételét.

Az online rendelési oldal alapján a kocsi célára 40 ezer dollár, vagyis kb. 16 millió forint, ami annak fényében változhat, hogy a vevő milyen konfiguráció és dizájn mentén állítja össze a kívánt autót. A vállalat úgy tartja, hogy optimális, napos régiókban akár évi 16 ezer ingyenes kilométert lehet közlekedni vele, ami öt év alatt 7500 dolláros (kb. hárommillió forintos) költségmegtakarítást jelent.

Címlapkép: Aptera

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 08., 22:05
Az elmúlt fél évben több mint egymilliárd műanyag palackot, fémdobozt és üveget váltottak vissza Magyarországon; karácsony és újév között több napon is 10 millió felett volt a napi visszaváltások száma, amivel megdőlt az augusztusi 8 milliós rekord – tájékoztatott a MOHU.
2025-01-09 09:10:00
2024 novemberében az ipari termelés volumene 4,2, munkanaphatástól megtisztítva 2,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól; a szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján a kibocsátás az előző hónaphoz képest 1,6 százalékkal csökkent – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS