Akár 1600 kilométeres hatótáv – Indulhat az első napelemes autó sorozatgyártása

Akár 1600 kilométeres hatótáv – Indulhat az első napelemes autó sorozatgyártása
Gábor János  |  2025. 01. 08., 15:10

Ellepheti az EV-piacot az Aptera forradalmi terméke, az a kisautó, amelyet bizonyos feltételek mellett tölteni sem kell, ráadásul eddig soha nem látott opciót kínál: a hatótáv akár 1600 kilométerre nőhet.

A San Diego-i Aptera Motors napenergiával támogatott elektromos autója közel került a sorozatgyártáshoz. A cég tavaly novemberben hajtotta végre az első alacsony sebességű teszteléseket a termelésre szánt modelljükkel, amit az idei Consumer Electronics Show-n (CES 2025) már tömeggyártásra előkészített termékként mutatnak be.

Az Aptera megjelenése a CES-en nemcsak az aerodinamikai tesztelések eredményeit ünnepli, hanem az olasz Automobili Pininfarinával való együttműködést is. Ez a világhírű tervezőcég jelentős szerepet játszott a jármű kialakításának finomhangolásában, ami az Aptera szerint azt eredményezte, hogy az autó „az egyik legalacsonyabb légellenállási együtthatóval rendelkezik az utasszállító járművek közül, új mércét állítva fel az energiahatékonyság terén.”

Mi tud az első sorozatgyártásra kész napelemes EV?

A sorozatgyártásra szánt, kétszemélyes, háromkerekű Aptera EV a jelentések szerint 700 watt teljesítményű integrált napelemekkel érkezik, amelyek az autó tetején és a motorháztetőn helyezkednek el. Ezek a panelek naponta kb. 64 kilométernyi hálózati töltés nélküli hatótávolságot biztosítanak. Az alapmodell nagyjából 640-650 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, de a cég egy 1600 kilométeres akkumulátor-opciót is kínál.

A jármű végsebessége 160 km/h, és a gyártó honlapja szerint „kevesebb, mint hat másodperc alatt gyorsul nulláról százra”. Ez a kijelentés kétféle lehetőséget takar: elsőkerékhajtással hat másodperces rugaszkodást hajt végre, de a hátsó kereket is felpörgető „Launch Mode” bekapcsolásával további nyomaték érhető el, amivel négy másodperc környékére csökken a 0-100 km/h-s sprint.

Hosszú út végére értek, kiforrott projektnek tűnik az Aptera

A cég már több mint egy évtizede ígéri az e-mobilitás forradalmát. Az első modelljüket, a Typ-1 EV-t még 2007-ben jelentették be. Az első gyártási kísérletek 2009-ben kezdődtek, de a projekt hamar akadályokba ütközött. A 2019-es újraindulást követően a cél a gyártás 2022-es megkezdése volt, de a projektet újabb késlekedések sújtották. Az idei modell bejelentésével ugyanakkor új lendültet kapott a vállalat.

Az évek alatt az Aptera több mint 1,7 milliárd dollár értékben gyűjtött előrendeléseket, és rekordszintű, 135 millió dolláros közösségi finanszírozást sikerült elérniük.

„A CES PEDIG tökéletes színpad ahhoz, hogy bemutassuk a fenntartható közlekedés jövőjét – nyilatkozta Chris Anthony, az Aptera Motors társelnöke. A gyártásra kész járművünk az innováció és a mérnöki munka éveinek eredménye, és kézzelfogható megoldás a széndioxid-kibocsátás csökkentésére.”

Ha minden a tervek szerint halad, az Aptera következő fejezete a sorozatgyártás beindítása lehet, de még sok múlik azon, hogy a CES kavalkádjában milyen visszhangra találnak. A cég folytatja a közösségi finanszírozás szervezését és az előrendelések felvételét.

Az online rendelési oldal alapján a kocsi célára 40 ezer dollár, vagyis kb. 16 millió forint, ami annak fényében változhat, hogy a vevő milyen konfiguráció és dizájn mentén állítja össze a kívánt autót. A vállalat úgy tartja, hogy optimális, napos régiókban akár évi 16 ezer ingyenes kilométert lehet közlekedni vele, ami öt év alatt 7500 dolláros (kb. hárommillió forintos) költségmegtakarítást jelent.

Címlapkép: Aptera

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 21., 16:10
„Nem, éppen ellenkezőleg. A piaci tapasztalatok azt mutatják, hogy a vendégmunkások alkalmazásával több beruházás valósul meg és ezzel több (és jobb) munkahely jön létre a magyar munkavállalók számára! Ha viszont adminisztratív korlátozó intézkedésekkel tovább szűkül a vendégmunkások alkalmazásának a lehetősége, akkor magyar munkahelyek tömege veszhet el!” – A VOSZ szakértőinek cikke.
2025. 01. 23., 13:05
Idén havi 14 535 forint személyi kedvezmény jár a személyi jövedelemadóból azoknak, akik az igénybevétel időpontjában rendelkeznek a súlyos fogyatékosság minősítéséről szóló orvosi igazolással, vagy a rokkantsági járadékra, fogyatékossági támogatásra jogosító határozattal.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.