Lázár János „rászámolt” a problémákra

Lázár János „rászámolt” a problémákra
2025. 01. 08., 22:55

Az állami közösségi közlekedés színvonalának javítására 2025-re Lázár János építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalást tett.

A miniszter szerdai Közlekedésinfo tájékoztatóján elmondta: június elsejétől 20 percnél nagyobb késésnél visszatérítik a jegyár felét, havi bérleteknél ötnél több késés esetén a következő bérletvásárláshoz 10 százalék kedvezményt adnak, 2026. január 1-jére a MÁV és a Volán pályaudvarain felújítják az összes mosdót, az InterCity járatokon április elsejétől takarítószemélyzet lesz, idén, illetve jövőre 500–500 új autóbuszt vásárolnak, erősítik a mozdonyflottát, vasúti kocsikat újítanak fel, illetve újakat vásárolnak.

A magyar állami tulajdon növelése lehetővé teszi, hogy a GYSEV bővülő kapacitását beforgassák a magyar vasúti közlekedésbe, bevezetik az úgynevezett Mávbusz szolgáltatást, azaz szükség esetén busszal viszik el az utasokat, a nyári időszakban klímagaranciát vállalnak, áprilisban pedig új MÁV applikációt vezetnek be, a MÁV plusz applikációban egyebek közt új lesz a késési funkció – sorolta Lázár.

A miniszter a részletekről szólva kifejtette az ingyenes késési biztosítás minden utast megillet. A telefonos alkalmazásban vett jegynél automatikusan visszautalják a jegy árának felét a vásárlásnál használt bankszámlára. Interneten, automatában vagy jegypénztárnál vett jegynél az úticélhoz legközelebb lévő jegypénztárban lehet majd érvényesíteni a késési biztosítást.

A havi bérletesek a következő bérletük árából kérésre 10 százalék kedvezményt kapnak, ha az adott hónapban legalább 5 alkalommal 20 percnél többet késett a vonatuk. További részletekről a vasúttársaság ad majd tájékoztatást.

A MÁV összes pályaudvarán, vasút- és a buszállomásokon 2026. január elsejére felújítanak mintegy 1100 mosdót. Ezt követően a nagyforgalmú állomásokon a mosdók várhatóan fizetősek lesznek, viszont a MÁV-csoport utasai applikációval, vagy érvényes jeggyel, bérlettel ingyenesen használhatják majd azokat.

Április elsejétől az InterCity vonatokon az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít szolgálatot, így menet közben is lesz takarítás ezeken a vonatokon.

A vállalatcsoport összességében 1000 új, korszerű autóbuszt vásárol, ebből 500 még az idén, 500 pedig jövőre érkezik be. Ezzel a mintegy 6000 darabos autóbusz járműflotta átlagéletkora 7–8 évre csökken. A Volán Európa egyik legnagyobb, nemzeti kézben lévő buszos szolgáltatója marad a következő években is.

A mozdonyflotta erősítésével 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, az IC járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni. Az idén 15 nagyteljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal bővül a vasúti járműpark, és 2026 első fél évében további 15 korszerű villanymozdony érkezik. 2025 végéig felújítással újra forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, többségében IC minőségűeket, és további 285 új vasúti kocsi beszerzésére indult eljárás 330 milliárd forint értékben.

A miniszter elmondta: azzal, hogy a magyar állam a GYSEV-ben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait. A tervek szerint a GYSEV mostani, magyarországi szolgáltatási területét növelik, további 400 kilométer pályán az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegye, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GYSEV látja el, a felszabaduló MÁV-os járműveket pedig átirányítják az ország keleti részébe.

Bevezetik a nyári erősítő buszjáratok rendszerét, a Mávbusz szolgáltatásban mintegy 200 darabra emelik azoknak az autóbuszoknak a számát, amelyek erősítő járatként kísérik, baj esetén pedig helyettesítik a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat. A klimatizált, modern és kényelmes autóbuszok a pályaudvaroknál fogják várni azokat az utasokat, akik nem férnek fel vonatokra – ígérte Lázár.

Lázár János bejelentette: klímagaranciát ad a 2025-ös nyári szezonra. A jegyvásárlás során egyértelműen feltüntetik és garantálják, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával. Amennyiben ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, akkor garantálják neki a klímás buszjáratot.

Az idén áprilisban MÁV plusz néven új applikáció indul, egyebek közt fontos funkciója lesz a késési biztosítás, amelynek bekapcsolásával érvényesíthető lesz majd a 20 percet meghaladó késések után járó kártérítési igény – sorolta miniszter.

A sajtótájékoztatón elhangzott: az ország- és vármegyebérletek értékesítése 2024-ben rekordot döntött, 2023-ban 6,6 millió, 2024-ben 9,7 millió darab bérlet fogyott. A bevételek az olcsó utazási lehetőség bevezetésével sem csökkentek, 2024-ben is 114 milliárd forintot tettek ki.

A magyar energiahivatal előzetes adatai szerint a megtett utaskilométerek arányában az új és kedvezményes bérletek bevezetése óta 18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autóról a vasút, a környezetkímélő autóbusz és a HÉV felé. Ez azt jelenti, hogy a közlekedésben a károsanyag-kibocsátás terén elért megtakarítás kétharmada a MÁV-csoportnak köszönhető.

Újságírói kérdésre válaszolva Lázár János megerősítette, hogy a fővárosi négy pályaudvar felújítására magántőke bevonásával projektcégeket hoznak létre, amelyekben a MÁV 25 százalékos részesedéssel rendelkezik majd, a területek állami tulajdonban maradnak.

Lázár János újságírói kérdésre válaszolva közölte, hogy 880 milliárd forint összegben indulhat vasúti pályafelújítás indulhat az idén EIB-hitelből és hazai költségvetési forrásból, de ez még kiegészülhet 300–400 milliárd uniós forrással. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 17., 10:10
A január 15-én lezárult Napenergia Plusz Program december–januári „véghajrájában” közel 750 támogatási kérelem érkezett be, az egy éves benyújtási időszak alatt pedig összesen több mint 23 ezer pályázó igényelt összesen 96,4 milliárd forint állami hozzájárulást modern napelemes rendszerek telepítéséhez – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.
2025-01-17 15:44:35
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS