A szórakoztató elektronikai óriás EV-t villantott az expón. A Hondával közösen gyártott modell AFEELA márkanév alatt érkezik, kicsit sem szégyellős árcédulával.
A Sony Honda Mobility (SHM) a CES 2025-ön mutatta be az AFEELA márkanév alatt futó első modelljét, az AFEELA 1-et. Az autó az Egyesült Államokban, Ohio egyik csúcstechnológiás gyárában készül. Az első példányok 2025-ben kerülhetnek piacra Kaliforniában, míg a tömeges kiszállítások 2026 közepén kezdődhetnek. A modell nyitóára 89.900 dollár (kb. 36 millió forint), vagyis kétszer annyiba kerül, mint egy alap Tesla Model Y. A vevők egy három évig tartó, különböző funkciókra vonatkozó előfizetést is kapnak a pénzükért.
Az SHM közleménye szerint a cél az volt, hogy új szintre emeljék az autózás élményét, és újradefiniálják az emberek és a járművek kapcsolatát. Az AFEELA 1 nem csupán autó, hanem „intelligens társ a mobilitásban”, hiszen fejlett szoftverekkel és hardverekkel teremt interaktív kapcsolatot sofőr és jármű között. Az autó képes folyamatosan fejlődni, köszönhetően az ún. OTA-frissítéseknek, amelyek révén új funkciókkal bővíthető.
Az AFEELA 1 Advanced Driver Assistance System (ADAS) rendszere 40 szenzort – köztük kamerákat, LiDAR-okat és radarokat – használ a környezet figyelésére. A rendszer akár 800 TOPS számítási kapacitású ECU-jával és mesterséges intelligenciájával csökkenti a vezetés terheit, legyen szó indulásról vagy parkolásról. A sofőr a műszerfal kijelzőjén megjelenő térképen valós időben (persze 5G sebességű adatforgalommal) követheti a környezet és a forgalmi helyzetek nézetét. Ezt a funkciót a videojáték iparban nagy nevet szerző Unreal Engine technológia pörgeti.
Az utastér a „Mobilitás, mint kreatív szórakoztató tér” koncepció jegyében készült. Minden utas saját kijelzőn élvezheti az SHM partnereinek applikációit és tartalmait. Az egyedülálló hangrendszer a Sony 360 Spatial Sound technológiával és zajcsökkentéssel biztosít prémium minőségű hangélményt. Az autó belső és külső megjelenését az időtlen elegancia határozza meg. Az utastérben növényi alapú és újrahasznosított anyagok dominálnak, miközben a külső formatervezés felesleges díszítéseket kerülő, minimalista megközelítést követ. Az autó acél- és alvázelemeinek egy részét szintén újrahasznosított anyagokból készítik.
A legfontosabb technikai paraméterek közül nyilván a hatótávot érdemes kiemelni: az AFEELA 1 akár 480 kilométert futhat egy feltöltéssel – amit a Tesla szupergyors töltőhálózatának valamelyik állomásán is meg lehet ejteni az USA területén.
Az SHM ígérete szerint az AFEELA 1 újradefiniálja az autózást a biztonság, a kényelem és a szórakoztatás jegyében. A CES 2025-ös bemutató után már a vásárlókon a sor, hogy eldöntsék, valóban ez lesz-e a mobilitás jövője. Aki az elsők között szeretne hozzájutni az AFEELA 1-hez, az már most lefoglalhatja az autót a hivatalos weboldalon, igaz, ez egyelőre csak a kaliforniai lakosokra vonatkozik. Ők a 90 ezer dolláros Origin típust 2027-ben vehetik át, de aki megengedheti magának a 102.900 dolláros (kb. 42 millió forintos) Signature osztályt, már 2026 közepén beülhet az AFEELÁ-ja kormánya mögé. Az SHM arról egyelőre nem közölt túl sok részletet, hogy a világ többi része számára mikor válhat elérhetővé a kocsi. A japánok 2026 folyamán várhatóan szintén hozzáférhetnek majd, és ha ott, illetve az USÁ-ban is sikeres lesz, minden bizonnyal megcélozzák vele a globális piacot.
Címlapkép: SHM
Szokásos évzáró összegzésünk következik.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.