A hatótávpara lassan tényleg a múlté: egyre több olyan EV vagy hibrid érkezik, ami több szempontból túlszárnyalja a belsőégésű motoros társait. Az új bajnok a Li Auto modellje lehet.
A Li Auto bemutatta a 2025-ös évre frissített L-sorozatú EREV crossover modelljeit. Az új generáció minden modellje komoly fejlesztéseket kapott, többek között új LiDAR érzékelőt, továbbfejlesztett felfüggesztést, módosított belső és külső kialakítást, valamint jobb akkumulátort. A bemutató célja, hogy a Li Auto megőrizze versenyképességét Kína telített elektromos autó piacán – mutat rá az Interesting Engineering.
A cég négy modellből álló L-sorozata, az L6, L7, L8 és L9, a márka központi eleme lett. Bár a Li Auto neve jól ismert Kínában, az eladások lendülete csökkent, hiszen sok versenytárs dobott piacra hasonló modelleket ugyanabban a szegmensben. A cég a frissített 2025-ös L-sorozatú crossoverekkel kívánja fenntartani piaci részesedését és növelni eladásait.
A frissítések egyik fontos eleme, hogy a Li Auto továbbfejlesztette az intelligens vezetési rendszereket az L-sorozat minden modelljénél. Az L6, L7, L8 és L9 Pro kivitelei mostantól tetőre szerelt LiDAR (lézer alapú távérzékelő) szenzorral készülnek, amely az előző modelleknél még nem szerepelt. Az új érzékelő a Hesai ATL LiDAR, amely az ATX platformon alapul, és akár 300 méteres felismerési távolságot biztosít.
Az ADAS (Fejlett Vezetéstámogató Rendszer) másik újdonsága, hogy a korábbi Horizon Journey 5 helyett az új modellekben már a Horizon Journey 6M rendszerchip dolgozik.
A 2025-ös L-sorozat Max és Ultra változatai a kisebb, hatékonyabb Hesai ATL LiDAR-t kapták meg, amely az eddig használt AT128 modellt váltotta. Az új LiDAR 60 százalékkal kisebb, 55 százalékkal energiahatékonyabb és 130 százalékkal érzékenyebb. Emellett ezek a modellek az Nvidia Drive Thor-U feldolgozót használják, amely 700 TOPS teljesítményt nyújt – míg korábban a 508 TOPS teljesítményű dupla Orin-X chipeket használták.
A Li L6 egy ötüléses, nagy méretű SUV, amely 4925 milliméter hosszú, 1960 milliméter széles és 1735 milliméter magas, tengelytávja pedig 2920 milliméter. A 36,8 kilowattórás LFP akkumulátort, amely két elektromos motort lát el energiával, egy 1,5 literes turbófeltöltős generátor tölti. A két motor együttes csúcsteljesítménye 300 kilowatt.
Az L7 és L8 crossoverek Pro változatai kettős kamrás légrugózást kaptak, amely az előző modellek alap légrugózását váltotta. Az új rugózás feszesebb menetkomfortot biztosít, és lehetővé teszi, hogy az L8 sikeresen teljesítse a hirtelen akadályok feltűnését szimuláló „rénszarvas-tesztet”, 80 kilométer per órás sebességgel.
Az L7 és L8 Max frissített változatai 52,3 kilowattórás NMC akkumulátort kaptak, amely a CLTC szabvány szerint több mint 280 kilométeres elektromos hatótávot kínál, a teljes vegyes hatótáv pedig meghaladja az 1400 kilométert. Ez az akkumulátor váltja a korábbi, 42,8 kilowattórás típust, amelyet a 2024-es modellekbe szereltek.
Az L9 kapta a legtöbb fejlesztést. Ez az új modell intelligens vezetési fejlesztéseket és továbbfejlesztett kettős kamrás, dupla körös légrugózást kapott. Utóbbi 24 százalékkal csökkenti a jármű maximális oldalra dőlési amplitúdóját, és lehetővé teszi, hogy a rénszarvas-tesztet 80 kilométer per órás sebességgel teljesítse.
Címlapkép: Li Auto
A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.
A tagállamok atomenergiával kapcsolatos terveinek megvalósításához jelentős, 2050-ig mintegy 241 milliárd euró összegű beruházásra lesz szükség, amiből részben a meglévő reaktorok élettartamát hosszabbíthatják meg, részben pedig új nagyméretű reaktorokat építhetnek – állapította meg az Európai Bizottság.