A benzinüzemű járműveinket is otthon tankolhatjuk egy új berendezésnek köszönhetően, ami még idén piacra lép. Közvetlenül a levegőből vonja ki a szén-dioxidot, és valós időben alakítja üzemanyaggá.
Egy manhattani háztetőn, a Garment District városrészben mutatta be az Aircela az első olyan működő berendezést az Egyesült Államokban, amely közvetlenül a levegőből gyárt benzint. Az ötlet nem új: kisebb-nagyobb sikerrel többen próbálkoztak vele az utóbbi egy-másfél évtizedben – a brit Air Fuel Synthesistől a német INERATEC-en át a norvég Norsk e-Fuelig. A New York-i vállalat gépe viszont kiemelkedik a mezőnyből, hiszen kompakt és moduláris megoldás, ami egyetlen eszközbe sűríti a közvetlen levegőszűrést és a helyszíni üzemanyag-előállítást.
A készülék fosszilis energiahordozóktól mentes üzemanyagot állít elő: légkörből kivont szén-dioxidot, vizet és megújuló energiát alakít át olyan mai motorokkal kompatibilis benzinné, aminek a felhasználása nem igényel semmiféle módosítást, és nem kell miatta új infrastruktúrát építeni vagy új járműveket venni.
A berendezést kifejlesztő Aircelát 2019-ben alapította Mia és Eric Dahlgren. A vállalat támogatói között szerepel a Ripple Labs-ot alapító Chris Larsen, az ExxonMobil egyik befektetője, Jeff Ubben és például a Maersk globális szállítmányozási vállalat tőkebefektető ága, a Maersk Growth.
„Amikor először beszéltem Erikkel, azt mondtam neki: sok sikert kívánok, de nem hiszem el, hogy ez működni fog. Szerencsére tévedtem. Az Aircela teljes mértékben kiérdemelte a tiszteletemet, és örömmel ünneplem velük ezt a történelmi pillanatot. Meg vagyok győződve róla, hogy ez egy hosszú és fontos út kezdete – amelynek jelentőségét ma még erősen alábecsüljük” – mondta az első működő modell bemutató eseményén Karl Dums, a Porsche AG eFuels részlegének korábbi vezető projektfelelőse.
„Azért fektettünk be az Aircelába, mert újszerű megközelítéssel állnak elő az alacsony kibocsátású üzemanyagok előállításában, és közvetlen levegőszűrésre alapoznak. Az első prototípus működése fontos lépést jelent ezen az úton. Most már azt várjuk, hogy az Aircela képes legyen növelni a gyártási kapacitást és csökkenteni a költségeket – megteremtve a lehetőséget arra, hogy a Maersk befektetőből végül vevővé váljon” – fogalmazott Morten Bo Christiansen, az A.P. Moller Maersk energiaátállásért felelős alelnöke.
A technológia annak a Dr. Klaus Lackner fizikusnak az évtizedes kutatásaira épül, aki az ezredforduló környékén úttörőként dolgozta ki a közvetlen levegőből történő szén-dioxid-leválasztás elvét.
A régóta dédelgetett elképzelés a klímabarát üzemanyagról immáron valóság, az Aircela berendezéséből fakadó benzin pedig amellett, hogy teljes mértékben kompatibilis a jelenlegi motorokkal, nem tartalmaz ként, nehézfémeket vagy etanolt, így a legtöbb autóüzemanyagnál jelentősen fenntarthatóbb megoldást ígér.
Annak tudatában pedig, hogy a világ járműveinek több mint 90 százaléka még mindig fosszilis üzemanyaggal működik, a benne rejlő óriási potenciál vitathatatlan. A vállalat azt tervezi, hogy még idén nyáron elkezdi felskálázni a gyártást, hogy lakossági, kereskedelmi vagy ipari felhasználásra egyaránt alkalmas változatokkal rukkoljon elő. A berendezés piacra vezetésére nem kell sokat várni: a cég közleménye szerint 2025 őszén már telepítik is az első gépeket.
Címlapkép: Aircela
A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.
A tagállamok atomenergiával kapcsolatos terveinek megvalósításához jelentős, 2050-ig mintegy 241 milliárd euró összegű beruházásra lesz szükség, amiből részben a meglévő reaktorok élettartamát hosszabbíthatják meg, részben pedig új nagyméretű reaktorokat építhetnek – állapította meg az Európai Bizottság.