14 000 kilométer: akár ennyit is megtesz külső beavatkozás nélkül az új önvezető hajó

14 000 kilométer: akár ennyit is megtesz külső beavatkozás nélkül az új önvezető hajó
Gábor János  |  2025. 05. 21., 13:05

Egy brit vállalat új szintre emelte a tengeri hajózás autonómiáját. Legújabb járműve oda-vissza megjárja a Lisszabon-Miami útvonalat, anélkül, hogy bele kellene nyúlni az irányításába.

A Zero USV bemutatta az Oceanus12 nevű önvezető tengeri járművének új változatát, az extra hatótávolságú Oceanus12 XLR-t. Az új modell 13 méter hosszú, a hatótávolsága pedig eléri a 13 900 kilométert, és akár 60 napig működhet anélkül, hogy bármiféle külső támogatásra lenne szüksége.

Az Oceanus12 eredeti változatát csak az év elején mutatták be. Az a modell maximum 20–25 napos küldetésekre és kb. 4600 kilométeres hatótávolságra készült, ami eleve lenyűgöző, így senki sem gondolta volna, hogy a cég néhány hónap múlva előáll egy háromszor hatékonyabb verzióval is.

Az XLR változat ugyanarra a hibrid-elektromos hajtásrendszerre épül, mint a korábbi drónhajó, de nagyobb üzemanyagtartály és hosszabb hajótest növeli meg az üzemidőt.

Az XLR modell hossza 13 méter, míg az alapverzióé 11,55 méter volt. Az új változat 4000 liter üzemanyagot képes tárolni, szemben a korábbi 1200 literrel. A hasznos teherbírás viszont továbbra is legfeljebb egy tonna.

„A legénység nélküli hajók erőszorzók. Az a képesség, hogy hosszú ideig lehessen tengeren működni anélkül, hogy gyakori üzemanyag-utántöltésre vagy személyzettel kapcsolatos logisztikára lenne szükség, egyre fontosabbá válik, mivel az erőforrásokra és az időre nehezedő nyomás fokozódikidézi az Offshore Energy Matthew Ratsey alapító-ügyvezetőt. – Ez még hangsúlyosabbá válik, ahogy a nemzetközi feszültségek növekednek, különösen azokban a térségekben, ahol vitatott tengeri határok húzódnak, és egyre nagyobb szükség van megbízható, nagy hatótávolságú és hosszú üzemidejű önvezető hajókra. Valójában még sosem voltak ilyen fontosak.”

A hajó fedélzetén a MarineAI fejlesztetett GuardianAI autonóm rendszer üzemel, de a hajó kapott egy teljesen önálló szenzorkészletet is, amely tartalmazza a Navtech nagy felbontású radarját.

Mindez lehetővé teszi a hibátlan önvezető módot, de a jármű távirányítással ugyanúgy működik.

„Az Oceanus12 XLR páratlan üzemidőt biztosít azokhoz a küldetésekhez, amelyek hosszabb tengeri jelenlétet igényelnek – legyen szó felderítésről, környezeti megfigyelésről vagy stratégiai védelmi feladatokról. Azáltal, hogy nagyobb rugalmasságot és hosszabb küldetések végrehajtásának képességét kínálja, a Zero USV XLR változata közvetlen választ ad a mai globális biztonsági környezet stratégiai kihívásaira” – vélekedett Ratsey.

Az alumínium hajótesttel rendelkező tengeri drón vízkiszorítása nyolc tonna, merülése 1,76 méter. A meghajtást két elektromos hibrid rendszer biztosítja. A beépített teljesítményt szoftveresen 40 kilowattra (54 lóerőre) korlátozták, de akár 80 kilowattot (108 lóerőt) is tud, ha szükség van rá. A hajó utazósebessége 11 km/h, csúcstempója 18,5 km/h – persze a hasznos teher és az időjárási körülmények függvényében. A fedélzeti rendszereket és vészhelyzeti egységeket nem mellesleg napelemek támogatják, így akkumulátortöltés miatt sem szükséges megállni, akár 60 napon keresztül.

Az Oceanus12 XLR-t olyan küldetésekre szánta a gyártó, amelyeken a hagyományos üzemanyag-utántöltés nem lehetséges, például vitatott felségvizeken vagy távoli tengeri övezeteket is. A Zero USV nemrég bejelentette be, hogy első nemzetközi franchise-partnere az észak-amerikai Leeway Marine lesz, amely legénység nélküli hajókból álló flottát tervez üzemeltetni.

Címlapkép: Zero USV

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 16., 09:20
A money.hu friss összesítése szerint több pénzintézet is kínál olyan gyerekszámla-csomagokat, amelyeknél nemcsak a számlavezetés és a bankkártya lehet ingyenes, hanem akár több tízezer forint jóváírást is kaphatnak az új ügyfelek.
2025-06-13 12:05:00
A szezonálisan kiigazított adatok szerint az egy hónappal korábbihoz képest 1,8 százalékkal csökkent az ipai termelés volumene az Európai Unióban 2025. áprilisban, az egy évvel korábbit ugyanakkor így is meghaladta 0,6 százalékkal.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS