Emelkedett a GVH által kiszabható bírságösszeg

2024. 09. 12., 18:12

2024. augusztus 1-jétől a jogsértő vállalkozásokra kiszabható maximális bírságösszeg az előző évi nettó árbevétel 15 százaléka.

A GVH Versenytanácsa 2023-ban összesen 2,2 milliárd forint bírságot szabott ki összesen 97 vállalkozásra. A 2024-ben eddig kiszabott versenyfelügyeleti bírságok összege pedig már augusztusban meghaladta a 2 milliárd forintot. A konkrét bírságösszeget a GVH Versenytanácsa a versenytörvény, illetve a hatóság által kiadott bírságközlemények adta mérlegelési keretek között kalkulálja, az adott ügy valamennyi körülményére figyelemmel. A maximálisan kiszabható bírságot az érintett vállalkozás – akár cégcsoportszintű – előző évi nettó árbevétele határozza meg.

Így jutottunk 10-ről 15-re

A jogsértésekkel kapcsolatos visszatartó erő növelése érdekében legutóbb 2023. szeptember 1-jén emelkedett a cégekkel szemben kiszabható maximális bírságösszeg az előző évi nettó árbevétel 10 százalékáról 13 százalékára.

A GVH Versenytanácsa azóta több ügyben is kiszabott bírságot, melyek közül három ügyben már a magasabb, 13 százalékos maximális bírságplafont alkalmazta. Az így kiszabott bírságok összege megközelítette a 700 millió forintot. Egy illegális e-cigaretta forgalmazó cégre, valamint egy online lámpakereskedő-áruházra tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok miatt szabott ki a GVH maximális bírságot. A harmadik ügyben, egy utóvizsgálatban a Booking.com globális online szálláshelyfoglalási platformot működtető vállalkozásra pedig – az utóvizsgálatokat tekintve – rekordösszegű bírságot rótt ki a GVH, mert a cég nem teljesítette maradéktalanul a hatóság által korábban előírt kötelezettségeit.

Az egyes ügyekben kiszabható maximális bírság 2024. augusztus 1-től ismét emelkedett, 13 százalékról immár 15 százalékra. Ez azt jelenti, hogy egy vállalkozás akár az előző évi nettó árbevétele 15 százalékával is felelhet egy súlyosabb jogsértés esetén.

A bírságolás nem elsődleges cél

A Gazdasági Versenyhivatalnak nem elsődleges célja a bírságolás, ezért számos együttműködési lehetőséget kínál a vállalkozások számára, aktív együttműködéssel pedig az eljárások során is mérsékelhető a bírságösszeg. Mindemellett a GVH tájékoztató anyagokkal (pl. fogyasztóvédelmi törvény változásairól, fenntarthatósági állításokkal kapcsolatban) is segíti a vállalkozásokat, hogy megelőzhető legyen egy-egy jogsértő magatartás. A GVH célja a fogyasztók hatékony védelme és a jogkövetésre törekvő vállalkozások aktív támogatása – hangsúlyozza a versenyhivatal közleménye.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS