Mi aggasztja a leginkább az európai fiatalokat?

2025. 02. 17., 12:05

A 16–30 év közötti uniós polgárok fő információforrása a közösségi média, de a többség tisztában van az online dezinformáció veszélyeivel is – derül ki az Európai Parlament számára készült felméréséből.

Az emelkedő árak és a megélhetési költségek a 16–30 évesek 40 százalékát aggasztják – derül ki az Eurobarométer által február 17-én közzétett legújabb ifjúsági felméréséből. A válaszadók egyharmada szerint az EU-nak a következő öt évben a környezetvédelemre és az éghajlatváltozásra kellene összpontosítania a figyelmét, 31 százalékuk szerint a gazdasági helyzetnek és a munkahelyteremtésnek kellene prioritást élveznie. A megkérdezett fiatalok 29 százaléka azt szeretné, ha az EU prioritásként kezelné a szociális védelmet, a jólétet és az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést. 27 százalékuk az oktatást és a képzést (27 százalék), 23 százalékuk a lakhatást, 21 százalékuk az EU védelmét és biztonságát (21 százalék) jelölte meg fontos uniós prioritásként. Az európai védelem különösen fontos a cseh (36 százalék), lengyel (33 százalék) és észt (32 százalék) fiatalok számára.

„Az európai fiatalok és aggodalmaik meghallgatása létfontosságú a politikusok, a politikai döntéshozók és az európai demokrácia számára. A mai fiatalok aggódnak az emelkedő árak, az éghajlatváltozás, a biztonság és a jó munkahely megtalálásának esélyei miatt. Ezekkel az aggodalmakkal minden döntésünkben és minden törvényben foglalkoznunk kell. Ellenkező esetben azt kockáztatjuk, hogy egy egész generációt elveszítünk” – kommentálta az eredményeket Roberta Metsola, az Európai Parlament elnöke.

A 16–30 év közötti válaszadók 42 százaléka számára a közösségi média a politikai és társadalmi kérdésekkel kapcsolatos információk legfőbb forrása, megelőzve a televíziót (39 százalék). A 2530 évesek körében még a televízió vezet, ez a korosztály a 16–18 éveseknél nagyobb valószínűséggel használja az online hírplatformokat és a rádiót is. A fiatalabbak (1618 évesek) jobban támaszkodnak a közösségi médiára (45 százalék), mint a 25–30 évesek (39 százalék), és jobban bíznak a barátokban, családtagokban vagy kollégákban is (29 százalék vs. 23 százalék).

A televízió továbbra is a fiatalok vezető információforrása Portugáliában (53 százalék), Olaszországban (52 százalék), Szlovéniában (45 százalék) és Franciaországban (43 százalék). Az online sajtó és/vagy hírplatformok és a rádió a fiatalabbak 26 százaléka, az idősebbek 16 százaléka számára jelentenek információforrást. A felmérés 2021-es kiadásában a fő hírforrások a közösségi média és a hírportálok voltak (mindkettőt a válaszadók 41 százaléka említette).

A fiatalok körében a politikai és társadalmi hírek beszerzésének első számú platformja az Instagram (47 százalék), ezt követi a TikTok (39 százalék). Az X-et (korábban Twitter) csak a fiatalok 21 százaléka használja – derül ki a felmérésből.

A fiatalok jelentős többsége (76 százalék) vélekedett úgy, hogy korábban már ki volt téve dezinformációnak és álhíreknek. Kilenc uniós országban a megkérdezettek több mint fele számolt be arról, hogy „gyakran” vagy „nagyon gyakran” találkozott dezinformációval, a legmagasabb arányban Máltán (59 százalék), Magyarországon (58 százalék), Görögországban (57 százalék), Luxemburgban (55 százalék) és Belgiumban (54 százalék). Ezzel szemben Romániában (19 százalék) a legmagasabb azoknak az aránya, akik úgy gondolják, hogy soha nem voltak még kitéve dezinformációnak és álhíreknek, őket Bulgária (11 százalék) követi.

A felmérésben résztvevők 70 százaléka biztos abban, hogy fel tudja ismerni a dezinformációt. A máltai és a horvátországi válaszadók voltak a legmagabiztosabbak, míg az osztrák, a német és a szlovén válaszadók érezték magukat a legkevésbé magabiztosnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 02., 14:30
A Z generáció tudatosan, de rendkívül élménycentrikusan költ – derül ki egy generációról készült átfogó kutatásból. A riport készítésében közreműködött a Diverzum, hazánk legnagyobb diákkedvezményeket kínáló platformja is, amelynek a partnerségi vezetőjével, Takács Péterrel beszélgettünk a Cégkassza Podcast legújabb adásában. A szakértő megosztotta gondolatait a Diverzum indulásáról, valamint a fiatalok fogyasztási szokásairól és digitális életmódjáról is.
2025. 06. 13., 12:05
A szezonálisan kiigazított adatok szerint az egy hónappal korábbihoz képest 1,8 százalékkal csökkent az ipai termelés volumene az Európai Unióban 2025. áprilisban, az egy évvel korábbit ugyanakkor így is meghaladta 0,6 százalékkal.
2025. 06. 12., 11:05
Májusban országos szinten 0,8 százalékkal nőttek a lakbérek áprilishoz képest, ugyanakkor a fővárosban enyhe csökkenés történt: Budapesten 0,2 százalékkal estek vissza az albérletárak. Éves összevetésben továbbra is drágulás látható: országosan 7,9 százalékkal, Budapesten pedig 7 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak az elmúlt egy év során – derül ki a KSH-ingatlan.com májusi lakbérindexéből.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS