Mi aggasztja a leginkább az európai fiatalokat?

2025. 02. 17., 12:05

A 16–30 év közötti uniós polgárok fő információforrása a közösségi média, de a többség tisztában van az online dezinformáció veszélyeivel is – derül ki az Európai Parlament számára készült felméréséből.

Az emelkedő árak és a megélhetési költségek a 16–30 évesek 40 százalékát aggasztják – derül ki az Eurobarométer által február 17-én közzétett legújabb ifjúsági felméréséből. A válaszadók egyharmada szerint az EU-nak a következő öt évben a környezetvédelemre és az éghajlatváltozásra kellene összpontosítania a figyelmét, 31 százalékuk szerint a gazdasági helyzetnek és a munkahelyteremtésnek kellene prioritást élveznie. A megkérdezett fiatalok 29 százaléka azt szeretné, ha az EU prioritásként kezelné a szociális védelmet, a jólétet és az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést. 27 százalékuk az oktatást és a képzést (27 százalék), 23 százalékuk a lakhatást, 21 százalékuk az EU védelmét és biztonságát (21 százalék) jelölte meg fontos uniós prioritásként. Az európai védelem különösen fontos a cseh (36 százalék), lengyel (33 százalék) és észt (32 százalék) fiatalok számára.

„Az európai fiatalok és aggodalmaik meghallgatása létfontosságú a politikusok, a politikai döntéshozók és az európai demokrácia számára. A mai fiatalok aggódnak az emelkedő árak, az éghajlatváltozás, a biztonság és a jó munkahely megtalálásának esélyei miatt. Ezekkel az aggodalmakkal minden döntésünkben és minden törvényben foglalkoznunk kell. Ellenkező esetben azt kockáztatjuk, hogy egy egész generációt elveszítünk” – kommentálta az eredményeket Roberta Metsola, az Európai Parlament elnöke.

A 16–30 év közötti válaszadók 42 százaléka számára a közösségi média a politikai és társadalmi kérdésekkel kapcsolatos információk legfőbb forrása, megelőzve a televíziót (39 százalék). A 2530 évesek körében még a televízió vezet, ez a korosztály a 16–18 éveseknél nagyobb valószínűséggel használja az online hírplatformokat és a rádiót is. A fiatalabbak (1618 évesek) jobban támaszkodnak a közösségi médiára (45 százalék), mint a 25–30 évesek (39 százalék), és jobban bíznak a barátokban, családtagokban vagy kollégákban is (29 százalék vs. 23 százalék).

A televízió továbbra is a fiatalok vezető információforrása Portugáliában (53 százalék), Olaszországban (52 százalék), Szlovéniában (45 százalék) és Franciaországban (43 százalék). Az online sajtó és/vagy hírplatformok és a rádió a fiatalabbak 26 százaléka, az idősebbek 16 százaléka számára jelentenek információforrást. A felmérés 2021-es kiadásában a fő hírforrások a közösségi média és a hírportálok voltak (mindkettőt a válaszadók 41 százaléka említette).

A fiatalok körében a politikai és társadalmi hírek beszerzésének első számú platformja az Instagram (47 százalék), ezt követi a TikTok (39 százalék). Az X-et (korábban Twitter) csak a fiatalok 21 százaléka használja – derül ki a felmérésből.

A fiatalok jelentős többsége (76 százalék) vélekedett úgy, hogy korábban már ki volt téve dezinformációnak és álhíreknek. Kilenc uniós országban a megkérdezettek több mint fele számolt be arról, hogy „gyakran” vagy „nagyon gyakran” találkozott dezinformációval, a legmagasabb arányban Máltán (59 százalék), Magyarországon (58 százalék), Görögországban (57 százalék), Luxemburgban (55 százalék) és Belgiumban (54 százalék). Ezzel szemben Romániában (19 százalék) a legmagasabb azoknak az aránya, akik úgy gondolják, hogy soha nem voltak még kitéve dezinformációnak és álhíreknek, őket Bulgária (11 százalék) követi.

A felmérésben résztvevők 70 százaléka biztos abban, hogy fel tudja ismerni a dezinformációt. A máltai és a horvátországi válaszadók voltak a legmagabiztosabbak, míg az osztrák, a német és a szlovén válaszadók érezték magukat a legkevésbé magabiztosnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 19., 18:20
Az erős külföldi működőtőke-beáramlást támogató, jelentős ipari és logisztikai ingatlanfejlesztések bemutatására fókuszál Magyarország a világ elsőszámú ingatlanfejlesztési kiállításán, a MIPIM-en Cannes-ban március 11–14. között. A Magyarország-standon a bővülő ipari és logisztikai ingatlanpiac, valamint a lakóingatlan-, hotel- és irodaportfóliók kerülnek bemutatásra.
2025. 02. 19., 14:05
A 14. PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérésben megkérdezettek 1,8 százalékos GDP-növekedést és 415 forintos euróárfolyamot jósolnak 2025-re 4,8 százalékos infláció mellett. A mindenkori legalacsonyabb szintre esett azoknak az aránya, akik a saját bevételeik növekedésével kapcsolatban „nagyon vagy rendkívül bizakodónak” mondták magukat.
2025-02-20 19:10:00
Az Irányító Hatóság újabb tájékoztató napot szervez a DIMOP Plusz keretében meghirdetett „Kkv-k növekedési lehetőségeinek támogatása a digitális infrastruktúra és transzformáció elősegítésére” című felhíváshoz kapcsolódóan.
2025-02-20 16:40:00
A legdrágább továbbra is a Lágymányosi lakótelep a XI. kerületben, de a XIII. és a III. kerület egy-egy lakótelepén is közel van a hétszámjegyű lélektani határhoz az átlagár – derül ki a NAV friss, 2024-es adataiból. Ugyanakkor a külső kerületekben találni olyan lakótelepeket is, ahol még 650 ezer forint alatt van az átlagos négyzetméterár. Vidéken Budapest vonzáskörzete, Veszprém, Sopron és Debrecen panellakásai a legdrágábbak, a legolcsóbbak listáját pedig továbbra is az ózdi, komlói és salgótarjáni lakások vezetik – derül ki az OTP Ingatlanpont friss lakótelepi körképéből.
2025-02-20 16:05:00
A 2024 végén kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat. A változás amellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is – hívják fel a figyelmet a Deloitte szakértői.

  Rovathírek: HIPA

Az erős külföldi működőtőke-beáramlást támogató, jelentős ipari és logisztikai ingatlanfejlesztések bemutatására fókuszál Magyarország a világ elsőszámú ingatlanfejlesztési kiállításán, a MIPIM-en Cannes-ban március 11–14. között. A Magyarország-standon a bővülő ipari és logisztikai ingatlanpiac, valamint a lakóingatlan-, hotel- és irodaportfóliók kerülnek bemutatásra.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.
A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS