Fogyasztói jogok: így korszerűsít az Európai Unió

2019. 03. 04., 11:03

Az Európai Tanács keretében működő Állandó Képviselők Bizottságának tagjai megállapodtak arról az irányelvtervezetre vonatkozó tanácsi álláspontról, amelynek célja a fogyasztók érdekeit védő négy meglévő uniós irányelv módosítása.

Az irányelvtervezet módosítja 

  • a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2005/29/EK irányelvet,
  • a fogyasztók jogairól szóló 2011/83/EU irányelvet,
  • a tisztességtelen szerződési feltételekről szóló 93/13/EGK irányelvet és
  • a termékek árának feltüntetéséről szóló 98/6/EK irányelvet.

A javaslat – a fogyasztók kollektív érdekeinek védelmére irányuló képviseleti eljárásokról szóló javaslattal együtt – az Európai Bizottság 2017-ben benyújtott, „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” elnevezésű csomagjának részét képezi.

Az irányelv az alábbiakról rendelkezik:

  • Az említett irányelvekben szereplő, a szankciókra vonatkozó szabályok fokozott harmonizációja; az ilyen szankciók bevezetése előtt figyelembe veendő kritériumok listája indikatív, nem kimerítő jellegű, e szövegek némelyikére bizonyos korlátozások, illetve lehetőségek vonatkoznak, és a fokozott harmonizáció nem érinti a fogyasztóvédelmi együttműködésről szóló (EU) 2017/2394 rendeletet. Az irányelv értelmében a tagállami hatóságoknak lehetőségük lesz többek között arra, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv, a fogyasztók jogairól szóló irányelv és a tisztességtelen szerződési feltételekről szóló irányelv betartatása során a határokon átnyúló, kiterjedt jogsértésekért legalább a kereskedő által bonyolított forgalom 4 százalékának megfelelő bírságot szabhassanak ki.
  • A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok – például az agresszív marketing – által megkárosított fogyasztók egyéni jogorvoslathoz való joga; e jogorvoslatoknak arányosnak és hatékonynak kell lenniük, és nem érinthetik az uniós vagy tagállami jog alapján a fogyasztók rendelkezésére álló egyéb jogorvoslatok alkalmazását.
  • Az online piacterek fokozottabb átláthatósága a fogyasztók számára. Az irányelv előírja az online piacterek számára, hogy egyértelmű tájékoztatást nyújtsanak a fogyasztóknak a következőkről: (a) a különböző ajánlatok rangsorolását meghatározó fő paraméterek, (b) a szerződés megkötésére kereskedővel vagy magánszeméllyel kerül-e sor, (c) alkalmazzák-e a fogyasztóvédelmi jogszabályokat, valamint (d) melyik kereskedő (harmadik fél forgalmazó vagy az online piactér) felelős a szerződéshez kapcsolódó fogyasztói jogok biztosításáért (például elállási jog, illetve a jogszabályi jótálláshoz való jog). Az irányelv ezenfelül kötelezi a digitális alkalmazásokat, például az online piactereket, az összehasonlító eszközöket, az alkalmazás-áruházakat és a keresőmotorokat, hogy jelezzék az olyan találatokat, amelyek „fizetett elhelyezéseket” ‒ azaz amikor a harmadik felek fizetnek a magasabb rangsorolásért ‒ vagy „fizetett belefoglalásokat” ‒ azaz amikor a harmadik felek fizetnek azért, hogy belefoglalják őket a találatok listájába ‒ tartalmaznak.
  • A fogyasztók védelme az olyan „ingyenes” digitális szolgáltatások tekintetében, amelyekért a fogyasztók nem fizetnek, hanem amelyek keretében személyes adatokat adnak meg, ideértve például a felhőalapú tárhelyeket, a közösségi médiát és az e-mail fiókokat.
  • A meglévő jogszabályok alapján a vállalkozásokra nehezedő aránytalan terhek – például bizonyos elavult kommunikációs formák használatára vonatkozó előírások – megszüntetése.
  • Egyértelműsítés arra vonatkozóan, hogy a tagállamok szabályokat fogadhatnak el a fogyasztók jogos érdekeinek védelmében bizonyos, különösen agresszív vagy megtévesztő marketing- vagy értékesítési gyakorlatokra vonatkozóan az üzlethelyiségen kívüli értékesítés összefüggésében.
  • Egyértelműsítés a „kettős minőségű” termékekkel kapcsolatos megtévesztő marketingtevékenységnek a tagállamok általi kezelésére vonatkozóan.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 21., 09:25
A tavalyi évben benyújtott egységes kérelmek után 27 jogcímen 500 milliárd forintot folyósított a Magyar Államkincstár. A végkifizetéseket márciustól ütemesen fogják teljesíteni, összesen még mintegy 300 milliárd forint érkezik a gazdákhoz – mondta Feldman Zsolt mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár a Gödöllőn megrendezett II. Gazda Információs Napon.
2025. 02. 21., 16:10
Óriásit ugrott egy év alatt a lízingre vásárolt személykocsik száma. Ennyi autót a járvány előtti években finanszíroztattak utoljára a vevők, akikért akciókkal és kedvezményes kamatokkal is versenyeztek az autókereskedők – derül ki a Bank360.hu elemzéséből. Más eszközöknél viszont látszik a vállalatok beruházási óvatossága, kivéve az építőipari gépek lízingjét, ami csúcsot döntött 2024-ben.
2025-02-21 18:10:00
A NAV Ügyfélportálon gyorsan és egyszerűen érhetők el a foglalkoztatási adatok. Mindössze néhány kattintással ellenőrizheti bárki aktuális jogviszonyadatait, hogy bejelentették-e, hány órában, és mióta él a jogviszonya, illetve a korábbi, már lezárt foglalkoztatások is listázhatók – hívja fel a figyelmet az adóhivatal.
2025-02-20 16:05:00
A 2024 végén kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat. A változás amellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is – hívják fel a figyelmet a Deloitte szakértői.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.
A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS