Perlusz László: A bajban a segítség a legálisan foglalkoztató, bank- és hitelképes cégek számára áll nyitva

Szerdahelyi Csaba  |  2020. 06. 11., 09:10

Az a feladatunk – közösen a gazdaságpolitika alakítóival, az „állami szervekkel” –, hogy a veszteségeket minimalizáljuk, az életképes vállalkozásokat átsegítsük a vírushelyzetet követő „új világba” – mondta az Üzletemnek adott interjúban Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára.

– Hogyan értékeli a Vállakozók és Munkáltatók Országos Szövetsége a járvány csillapodásával a jelenlegi gazdasági helyzetet? Melyek most a legfontosabb feladatok?

– Minden ország gazdaságát megviselte a járványhelyzet nyomán kialakult, korábban nem ismert visszaesés, azonban lényeges különbségek vannak a kiindulási állapotot tekintve. 2019-ben a világgazdaság 2,9 százalékkal bővült, amely az elmúlt tíz év legalacsonyabb értéke, és Kína növekedési üteme is tovább mérséklődött. Az Európai Unió növekedése is lassult, egyes országokban, egy-egy negyedévben még stagnálással, enyhe visszaeséssel is szembesülhettünk. A világ és főleg Európa gazdaságát tehát inkább gyengülő állapotában érte ez az eddig még nem látott jellegű válság. Magyarországon ezzel szemben erőteljesen bővült a gazdaság az elmúlt években, de az ország nyitottsága, kitettsége miatt még ebben a relatíve kedvezőbb helyzetben is komoly fenyegetést jelent a kibontakozó kínálati és keresleti sokk.

A működő vállalkozások több, mint 95 százaléka mikro- és kisvállalkozás, amelyek jellemzően néhány hónapos tartalékokkal rendelkeznek. Ezek a cégek – a fokozatosan erősödő, támogató kormányzati beavatkozások ellenére – komoly veszélyben vannak jelenleg is, hiszen piacot tartósan nem lehet teremteni. A nagyobb cégek jellemzően jobban tudnak védekezni, több a mozgásterük és nagyobbak a tartalékaik. Mindezzel együtt több iparágban elkerülhetetlen a cégek megszűnése, mérettől függetlenül is. Úgy tapasztaljuk, olyan jelzéseket látunk, hogy a kereslet csak lassan fog újraépülni, így a gyors visszapattanásnak, a meredeken felívelő „U”-alakú dinamikának sajnos kicsi a valószínűsége. Ebből következően egyre inkább felértékelődik annak a jelentősége, hogy a potenciállal, reális jövőképpel, alkalmazkodóképességgel rendelkező cégekhez eljusson minden olyan támogatás és lehetőség, amely hozzásegítheti ezeket a nehéz időszakok átvészeléséhez és az eredményes technológiai- és szervezeti alkalmazkodáshoz.

– Vannak már becslések, hogy hány mikro- és kisvállalkozás kényszerült térdre, lehet még rajtuk valahogy segíteni?

– Az utóbbi években a működő társas vállalkozások száma évről évre körülbelül 2 százalékkal csökkent. Ez a trend minden bizonnyal felerősödik és – minden erőfeszítésünk ellenére – az idei év ennek többszörösét hozhatja. Az a feladatunk – közösen a gazdaságpolitika alakítóival, az „állami szervekkel” –, hogy a veszteségeket minimalizáljuk, az életképes vállalkozásokat átsegítsük a vírushelyzetet követő „új világba”.

– A legkomolyabban bajba jutott ágazatokban (idegenforgalom, vendéglátás) mire számíthatnak, milyenek a túlélési esélyeik?

– Ezekben a szektorokban a kényszerű bezárás nemhogy bevételcsökkenést, de a bevételek lenullázódását okozták. Ennek ellenére sikerült sok vállalkozást fenntartani úgy, hogy még a munkatársak jó része is megtarthatta állását. Nagy tanulság, hogy egy ilyen helyzetben a legálisan működő és foglalkoztató cégek túlélési esélyei nagyobbak lehetnek, nem is beszélve a dolgozók munkahelyeiről. A bevezetett adó- és járulékkönnyítések, munkahelymegtartó és -teremtő támogatások, sosem látott, rendkívül kedvező finanszírozási lehetőségek és fejlesztési programok összességében megmenthetik a szektor versenyképesebb vállalkozásait, megteremtve a kilábalás lehetőségét.

– Mire tanította meg a válság a vállalkozókat?

– Mindenek előtt arra, hogy a világgazdaság mára valóban globalizálódott és ez társadalmi globalizációt is jelent: nem lehet bezárkózni, nem lehet önállóan hatékonyan védekezni a fenyegetések ellen. Ha például egy járvány felüti a fejét a Föld másik oldalán, az előbb-utóbb elér minden országba, és a bajon felülkerekedni csak összehangolt cselekvéssel lehet. Ahol arra lehetőség volt, sokkal gyorsabban és a kényszer hatására sokkal jobban kihasználják a digitális technológia vívmányait. Sok vállalkozás azzal is szembesülhetett, hogy a bajban a segítség a legálisan foglalkoztató, bank- és hitelképes cégek számára áll nyitva, a „szürke vagy fekete zónában” tevékenykedők nem számíthatnak állami segítségre.  Az is fontos, hogy egy ilyen helyzetben az üzleti partnereknek meg kell egyezniük, hogy a veszteségeket közösen viseljék, különben – hosszabb távon – mindenki veszít. Ilyen szituációk adódtak például a bérlői piacon is. Az ellátási láncokban egymáshoz kapcsolódó vállalkozások megtapasztalhatták, hogy nem csak a beszerzési ár számít, a beszállítói lánc hossza, a származási ország, vagy térség biztonsága is jelentős előnyöket vagy éppen hátrányokat tud okozni. Ily módon – a beszerzési láncok rövidítésével – a nemzetközi munkamegosztás további fejlődését is befolyásolja a pandémia.

– Vannak területek, ahol érdemes gondolkodni új vállalkozás indításán? Mennyire rugalmas, mennyire újratervező a magyar vállalkozó?

– Aki rugalmasan alkalmazkodik az új helyzetekhez (lásd fent), aki megtalálja a kereslet megváltozásához legjobban illő választ, aki biztonságosabb beszerzési rendszert épít ki, az nyerni fog. A változó világhoz való alkalmazkodás már évtizedek óta az egyik legfontosabb sikerfaktor, ez most új értelmet és további jelentőséget nyert. A magyar és nem magyar vállalkozó közötti különbség – éppen a globalizáció miatt – egyre inkább elvész, inkább innovatív vagy nehezen alkalmazkodó vállalkozói attitűd (vagy cég) van. Az innovátorokkal, rugalmasan alkalmazkodókkal találkozhatunk néhány évtized múlva is, utóbbiak viszont egyre inkább a múlt részeivé válhatnak.

– Volt olyan ágazat, amelyik „nyert” a válságon?

– Mi a VOSZ-ban a válsággal kapcsolatban inkább vállalkozásokban, mint ágazatokban gondolkodtunk, mert azt tapasztaltuk, hogy – persze eltérő mértékben, de – minden ágazatban volt sok-sok vesztes, de voltak nyertesek is. Ezért hangsúlyoztuk azt és tettünk meg mindent azért, hogy lehetőleg a válsággal való érintettség és ne a szektorális besorolás határozza meg a cég által elérhető támogatást. Így azokhoz juthat támogatás, akinek valóban szükségük van rá, a szűkös erőforrásokat viszont nem pazaroljuk azokra, akik e nélkül is talpon maradnának.

– Hogyan rendeződik át a munkaerőpiac?

– Néhány jellemző fejlődési irány már most is látszik. Előre tör a home office és a távmunka, az üzleti utazások helyét részben a videó-konferenciák veszik át. A digitális megoldások, távirányítás, robotizáció, 5G fokozottabb elterjedése révén javulhat a hatékonyság és rengeteg pénzt is meg lehet spórolni, amely – visszaforgatva a vállalkozásba – további fejlesztésekhez, technológiai szintlépéshez és így a termelékenység növeléséhez vezethet. Ha ez a fejlődési út valósul meg, az gyarapodást, életszínvonal-növekedést, „zöld fejlődést” eredményezhet, végső soron tehát a jólét növekedését jelenti – legalábbis azoknál, akik „fel tudják venni a fordulatszámot”.

– Mire számíthatnak rövid- és középtávon az exportcégek?

– Nem hiszek az önellátásban, a bezárkózásban: szerintem a globalizáció – ha döccenőkkel együtt is – megállíthatatlan. Ezért a jó stratégia az, ha arra készülünk fel, hogy hogyan maradjunk – egyre inkább! – kapcsolatban a közeli és távolabbi szomszédainkkal, az európai- és világpiaccal. A versenyképesség egyre jobban mérhető, összehasonlítható, így fejlesztése megkerülhetetlen. Volt már szó a keresleti alkalmazkodásról, ehhez jön az értékláncok optimálisabb kialakítása, a beszerzési utak már említett rövidítése, a termelési folyamat és a környezeti fenntarthatóság egyre jobban előtérbe kerülő követelménye és a XXI. századi technológia alkalmazása. Nem csak a piac válik világméretűvé, hanem az erőforrások (például 5G technológia révén) is egyre inkább elérhetőek lesznek, ezért aki jobban szervezi meg a cég tevékenységét és jobban ismeri fel az új világ kihívásait, annak minden esélye megvan a versenyben maradásra. Mindehhez már csak kedvező vállalkozási környezet – egy támogató állam – kell és kész a siker receptje! Ezen dolgoztunk a válság hónapjaiban és ezen az úton kell továbbra is haladnunk!

– Milyen esetleges újabb gazdasági csomagra lenne szükség a kormányzat részéről?

– Szerintem mára kialakultak a hatékony beavatkozás eszközei, legyen szó akár kedvezményekről, támogatásokról, fejlesztésekről, finanszírozásról, vagy akár képzésekről. Az elkövetkező időszakban a gazdasági folyamatok szoros monitorozása és a megfelelő beavatkozások gyors végrehajtása a feladat. A meglévő eszközrendszert természetesen mindig az adott helyzethez kell igazítani – finomhangolni –, ehhez van szükség minél aktívabb és közvetlenebb társadalmi párbeszédre.

– A válsághelyzet ellenére idén is folytatódik a VOSZ megyei Prima Díj ünnepi sorozata?

– Úgy készülünk, hogy az immár 18 éves hagyományt folytatni fogjuk, hűen az alapító Demján Sándor szellemi hagyatékához. Számos megyében már megkezdődött a szervezési munka, már születtek javaslatok a díjazottak személyére és van olyan megye is, ahol már folyik a szavazás a helyi médiában. Az emberi élet és egészség védelme természetesen mindenek felett elsőbbséget élvez, de a technológia ad a kezünkbe olyan lehetőségeket, amelyek segítségével idén is, járványhelyzetben is, méltó módon elismerhetőek a magyar kultúra, tudomány, oktatás és sport géniuszai!

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS