Startupként az indulás óta hosszútávú stratégia mentén haladunk. Nekünk ezt most nyilván át kellett dolgozni, ahogy ezt mindenkinek meg kellett tennie. Persze az átdolgozás nehéz, egy jósgömb is kevés lenne hozzá – mondta az Üzletemnek Lukács Beáta, a SimpleJob ügyvezetője.
– Hogyan látja a SimpleJob ügyvezetőjeként a COVID-os időszakot? Hogyan teljesített a cég ezekben a hónapokban?
– Ahogy arra számítani lehetett, sajnos mi azonnal saját bőrünkön éreztük a COVID hatását. Az álláskeresői regisztrációk és az állásra jelentkezések száma kiugróan magasabb lett az előző időszak adataihoz képest. Ezzel párhuzamosan az állásajánlatok egyik napról a másikra tűntek el. Persze maradtak szegmensek, ahol továbbra is toboroztak, náluk rekord számú jelentkezések érkeztek. Így cégünk, oldallátogatásokat és regisztráció számot tekintve nagyon jól teljesített, de sajnos valahol ez egy szomorú tény.
– Mit tanult a HR szakma a koronavírus-járványból? Mindenki arról beszél, hogy már semmi nem lesz olyan, mint korábban. Ön is így látja, igaz ez a munkaerőpiacon is?
– Szerintem ezt még nem lehet így kijelenteni. A járvány előtt arról beszélt a szakma mindig, hogy a növekedés gátja a munkaerő nehézkes megtalálása. Akkor ezt kellett megoldanunk, el kellett érni a passzív álláskeresőket is. Ezt mi akkor a direkt megkeresés, az oldalunkon úgynevezett felkérés funkcióval oldottuk meg. Most fordult a helyzet, hirtelen több száz jelentkezést kell a toborzóknak kezelniük. Az egész kiválasztási folyamat átterelődik a digitális térbe. Ez nekünk jó, mivel indulás óta van a SimpleJob-ban jelöltkezelő, ami nagyban könnyíti ezt, kiegészítve videós bemutatkozásokkal. Mind az álláskeresőknek, mint a HR-eseknek ugyanúgy digitalizálniuk kell a toborzási folyamatokat, mint ahogy az oktatást is kellett egyik napról a másikra. A HR-tech szektornak hatalmas boomot jósolnak. Ami szerintem már nem lesz olyan, mint korábban, az az iroda vs. home office kérdés. De ez már járványtól függetlenül, a munkaerő piacra belépő újabb generációk esetében is felmerült.
– A közelmúltban együttműködési megállapodást kötöttek a GetWorkkel. Ki volt a kezdeményező? Mit vár a kooperációtól?
– A kezdeményező a GetWork volt, már egy éve használták a felületünket, a kölcsönzött munkaerőt toborozták az oldalunkon. A kooperációtól a SimpleJob több ügyfelet, nagyobb brandismertséget vár. A GetWorkTrend célja pedig az volt, hogy a cégeknek nyújtott szolgáltatást, a fejvadászaton és munkaerőkölcsönzésen túl kiegészítsék álláshirdetési lehetőséggel is – így 360 fokos szolgáltatóvá válva.
– Sokan csak néhány hétre látnak előre, annyira kiszámíthatatlan a gazdasági helyzet. Van értelme most hosszú távú stratégiát kidolgozni?
– Startupként az indulás óta hosszútávú stratégia mentén haladunk. Nekünk ezt most nyilván át kellett dolgozni, ahogy ezt mindenkinek meg kellett tennie. Persze az átdolgozás nehéz, egy jósgömb is kevés lenne hozzá. De azért vallom, hogy mindig stratégia mentén kell haladni.
– A SimpleJob tarthatónak tartja a terveket a külföldi terjeszkedéssel kapcsolatban? Milyen irányban kívánnak elindulni?
– Mivel nekünk pont erre az időszakra volt tervben, ezt pont el kellett tolni. Amint a helyzet engedni fogja, a környező országokban fogunk elindulni. Pontos célok mentén.
– Lát lehetőséget arra, hogy a bajba jutott ágazatokban dolgozó ezrek-tízezrek pályát módosítsanak? Milyen szakmákban van ma Magyarországon elhelyezkedési lehetőség?
– Azt látjuk, hogy most, ebben az időben hajlandóak pályát módosítani, és nagyobb a hajlandóság az ingázásra is. Ez látszik az egy jelentkező által elküldött pályázatok számának növekedéséből. Lehetőségek terén nem fogok meglepőt mondani, az élelmiszeripar és a hozzá köthető ágazatoknál, az egészségügyben, a telekommunikációs cégeknél vannak lehetőségek bőven. Szintén ilyen az építőipar, még a korlátozások alatt sem volt visszaesés a nyitott pozíciók számában.
– Az álláskeresők hogyan lehetnek a legsikeresebbek? Mivel lehet megnyerni az állást kínálókat?
– Most újra itt van az ideje annak, hogy ki kell tűnni a tömegből, már a jelentkezéskor. Oda kell figyelni arra, hogy minden fontos információt leírjunk magunkról az önéletrajzunkban és bemutatkozásunkban. Ezzel nem csak a rátermettségünket, de elszántságunkat, precizitásunkat is mutatjuk. Minden átterelődik az online térbe, ezekben az időkben a kiválasztás is. Oldalunkon videós bemutatkozásra is lehetőség van, amivel tényleg ki lehet tűnni. Az első benyomás nagyon fontos, meg kell mutatni magunkat.
– Kiből van most több a piacon? Állást hirdető cégből vagy munkát keresőből?
– Egyértelműen álláskeresőből. Az ő számuk folyamatosan nő az oldalunkon. A napi regisztráció szám is újra növekszik. Még nem értük el az áprilisi csúcsot, de megint lassan elindult felfelé. A hirdetői piac nehéz most, nem is pusztán azért, mert kevesebb a nyitott pozíció, hanem egy lebegés-kivárás jellemzi most a piacot. A nagy állóvíz. Mindenki kivár most egy kicsit, a bővülések többsége várat most magára.
– A pandémiás időszakban melyik korosztály került a legnehezebb helyzetbe a munkaerőpiacon?
– Akiknek most nagyon kevés a lehetőség, és szinte nincs is nekik ajánlat, azok a diákok. De ha azt nézem, hogy kik vannak a legnehezebb helyzetben, akkor egyértelműen a gyermeket nevelők. Nekik még az egyik napról a másikra otthonmaradó gyermekről is gondoskodniuk kell, így gyakran nem is elbocsájtják őket, hanem felmondani kényszerülnek, hiszen most otthon van rájuk szükség.
– Mit tervez a SimpleJob 2021-re?
– További piacszerzést, haladunk gőzerővel előre! Jó érzés, ha egyre több embert tudunk munkához juttatni. További fejlesztéseket is tervezünk, az innováció nem állhat meg, és az online tér egyre nagyobb szerepet kap.
(Lukács Beáta 12 válaszát az Üzletem 12 kérdésére IDE KATTINTVA olvashatja.)
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.