Langár Bence: A generációváltás nem kizárólag a menedzsment egyszerű cseréje

Langár Bence: A generációváltás nem kizárólag a menedzsment egyszerű cseréje
2021. 11. 25., 17:38

Magyarországon a családi kézben lévő vállalatok generációkon átívelő stabilitásának és növekedésének egyik alappillére lehet egy jól átgondolt, előre felépített stratégia mentén megvalósított generációváltás. A hazai cégek egy jelentős részénél már most kihívást jelent a tulajdon, illetve a vezetés tervezett átörökítése. Az igazi kérdés: miként lehet a családi vállalatok vagyonát több generáción át megőrizni és tovább gyarapítani. Melyek a generációkon belüli és a generációk közötti kihívások és feladatok?

Rendszerváltás után generációváltás

Az elmúlt három évtized során megteremtett cégek, üzemek, gyárak családon belüli átörökítése, a vagyon megőrzése és az üzleti generációváltás próbája következik Magyarországon. Az 1990-es években a politikai és gazdasági rendszerváltás volt a mindennapokat meghatározó fogalom az akkor vállalkozást indító, vállalatot alapítók számára.

A magyar gazdaságot újraformáló cégek létrehozói és vezetői ma már azonban egy új, a saját és családjaik jövőjét meghatározó fogalommal szembesülnek, amely nem más, mint a generációváltás. A 90-es évek vállalkozói éppen most érkeznek, illetve érkeztek a nyugdíjas korhoz és egyben ahhoz ponthoz, hogy cégük jövőjéről döntsenek.

„A nemzetközi példák iránymutatóak lehetnek, azonban figyelembe kell venni az elmúlt 30 esztendő magyar fejlődési sajátosságait is” – mondta Langár Bence, a TLF Capital alapító-vezérigazgatója. Az üzleti tanácsadással és befektetéssel foglalkozó holding vezetője hozzátette: „A generációváltás nem kizárólag a menedzsment egyszerű cseréjét jelenti. A hazai és nemzetközi piaci környezet teljesen más, mint a rendszerváltás idején, sőt még a 10 évvel ezelőtti állapothoz képest jelentősen is különbözik. A változás ideális esetben üzleti szemléletváltást és kultúraváltást is jelent, melynek része például az innováció vagy éppen a környezeti fenntarthatóság iránti elkötelezettség.”

(Langár Bence is részt vett az Üzletem 12 kérdés - 12 válasz sorozatában. A sorozat 346. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

A generációváltás buktatói: kései váltás és elavult modellek

A közgazdász szerint a tulajdonos- és vezetőváltás sikerének alapja a fiatal generáció célzott és strukturált integrálása, azonban jellemző probléma, hogy a cég családon belüli „átadása” esetén, a fiatal menedzserek könnyen belevezényelhetik magukat a már a korábbi évek, évtizedek során kialakult és felépített üzleti modell továbbvitelébe. A buktatók között szerepelhet még továbbá a generációváltás, a családi vállalat átörökítésének a halogatása, vagy bizonyos esetben akár a szándék teljes hiánya.

Kihívás: feladatok a generációkon belül és a generációk között

A generációk közötti átörökítés szempontjából az egyik létező szcenárió, hogy míg az első generációra általában a vagyont kemény munkával és lemondással megteremtőként nézünk, addig a második kitartása enyhül, a harmadik pedig feléli a vagyont. Az is igaz azonban, hogy ennek nem kell így lennie. Fel kell ismerni, hogy nem minden generáció feladata ugyanaz. A második és a harmadik családi generáció célja nem feltétlenül a vagyon gyarapítása, hanem annak a megfelelő eszközökkel történő átörökítése és stabilizálása a következők számára.

Üzleti tudás és családi érték

A siker azon is múlik, hogy a következő generációs cégvezető milyen új tudással és szemlélettel viszi tovább az üzleti- és pénzügyeket. A nemzetközi tanulmányok és gyakorlati tapasztalat nagy hatással lehet a vezető képességek fejlődésére, illetve az is, hogy mennyire nyitott az innováció, környezeti fenntarthatóság vagy éppen az IT-technológia iránt.

Langár Bence szerint az eredményes generációváltás egyik pillére éppen a generációk közötti kölcsönös bizalom a stafétabotot átadó és az azt átvevő között, hiszen abban az esetben, ha az átadó nem bízik kellően az átvevő tudásában és tapasztalatában, akkor a felek könnyen építhetnek egy virtuális falat egymás közé, mely az átadás és a generáció váltás sikerességét is befolyásolhatja.

Sokan nem is gondolnak rá, pedig fontos tényező a vagyon átörökítése során, hogy milyen értékek tartják össze a családon belüli generációkat és milyen identitást ápolnak és építenek: a legsikeresebbek azok közül kerülnek ki, akik emlékeznek arra, hogy az elődök honnan jöttek, és milyen kemény munkával alapozták meg a családi vállalatot.

Üzleti mentorálás a generációváltás alkotóelemeként

A mentorálásról elmondható, hogy a generációváltás folyamata során, annak részeként támogatja az új ötletek megvalósítását, az innovatív fejlesztéseket, továbbá termékek és szolgáltatások piaci bevezetését. Modern üzletviteli és menedzsment ismereteket ad, és amire legtöbbször a leginkább segítség van: segít a megvalósíthatósági tanulmányokat, üzleti tervet és üzleti stratégiát felépíteni, illetve az ehhez kapcsolódó alapvető stratégiai koncepciókat megalkotni.

„A generációváltás minden cégben előbb vagy utóbb bekövetkezik. A kérdés valójában az, hogy miként. Mennyire sikerül tudatosan, a versenyképességet előmozdítva irányítani a folyamatokat és egy stratégia mentén felépíteni őrségváltást. Az üzleti mentorálás egyik célja, hogy felkészítse az előtérbe lépő, stafétabotot átvevő generációkat” – emelte ki Langár Bence.

(Fotó: TLF Capital)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS