Új módszer: így előzheti meg az AI az épület- és hídomlásokat

Új módszer: így előzheti meg az AI az épület- és hídomlásokat
2024. 01. 31., 18:40

Egy mesterséges intelligencia által vezérelt robotrendszer forradalmasíthatja az infrastruktúra-ellenőrzést, amivel kritikus szerkezetek: különböző épületek, utak és hidak hibáit lehet idejekorán felismerni és elhárítani – még azelőtt, hogy katasztrófa történne.

Az amerikai Drexel Egyetemen kifejlesztett rendszer egy konvolúciós neurális hálózatnak nevezett mélytanulási algoritmust használ a szerkezetről készült nagyfelbontású képek elemzésére és a repedésekkel érintett területek azonosítására. A Science-ben közölt tanulmány szerint azért indokolt bevonni a technológiát az ellenőrzési folyamatokba, mert a modern világ egyelőre nem ismerte fel, hogy infrastruktúra válság közelít: a következő évtizedekben egyre épület, híd, út és alagút fogja a pusztulás és a károsodás jeleit mutatni.

A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a kritikus infrastruktúrák szerkezeteit az összeomlás és a meghibásodás veszélye fenyegeti, ha nem ellenőrzik és javítják őket időben. A jelenlegi vizsgálati módszerek ugyanakkor lassúak, költségesek és munkaigényesek, ráadásul nem képesek átfogó képet adni a problémákról. Azon túl, hogy egy károsodott infrastruktúra baleset- és életveszélyt jelenthet, a javításának költségei is elképesztőek. Az Amerikai Építőmérnökök Társasága szerint csak az Egyesült Államokban 786 milliárd dollárt kell költeni az utak és hidak javítására.

Az egyetem mérnöki kutatócsoportja ezekre a kihívásokra válaszol egy újonnan kifejlesztett rendszerrel, ami robotokkal és gépi tanulással ismerné fel, majd értékelné az infrastruktúraelemek szerkezeti hibáit, ezáltal javítsa az ellenőrzés és a karbantartás hatékonyságát.

A rendszer egy lézerszkennelő és egy számítógépes látásmodulból áll. Az utóbbi mélytanulási algoritmussal, úgynevezett konvolúciós neurális hálózattal képes a szerkezetről készült nagyfelbontású képek elemzésére, valamint a repedésekkel érintett területek azonosítására. A lézerszkennelő modul ezután végez részletes letapogatást a repedezett régiókról, hogy aztán a további elemzéshez és felügyelethez létrehozzon egy háromdimenziós sérülésmodellt. A kutatók azt állítják, hogy a rendszerük csökkenti az ellenőrzések munkaterhelését, valamint célzott, időben történő beavatkozásokat tesz lehetővé a szerkezeti meghibásodások megelőzése érdekében.

„A repedések a szerkezeti romlás első jelei és potenciális veszélyek, amelyeket a lehető leghamarabb fel kell fedezni és folyamatosan mérni is kell. A rendszerünk gyors és pontos módot ad a repedések szűrésére és letapogatására, ami nagy segítség lehet, mind a diagnózis, mind pedig a karbantartói munkák során” – magyarázta Dr. Arvin Ebrahimkhanlou egyetemi docens. A tanulmány társszerzője arra is rámutat, hogy az infrastruktúra nagyságrendje és összetettsége olyan több skálán működő robotikus megközelítést igényel, ami egyszerre képes kezelni a nagy és az apró hibákat is. „A polgári infrastruktúrák hatalmas szerkezetekből állnak, de problémáik gyakran mikroszkopikus szinten jelentkeznek. Úgy véljük, hogy a rendszerünk egyesíteni tudja a számítógépes látás és a lézerszkennelés előnyeit, ami lehetővé teszi, hogy az autonóm robotok hatékonyan és pontosan vizsgálják a hibákat.”

A kutatók már valós szerkezeteken tesztelik a rendszert, és ipari partnerekkel működnek együtt a rendszerük terepen történő bevetése érdekében. Azt remélik, hogy a megoldásukról a gyakorlatban is kiderül: képes katasztrofális meghibásodások megelőzésére, amivel egyszerre lehet életeket és erőforrásokat menteni, valamint infrastruktúrák biztonságát és fenntarthatóságát szavatolni.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Fotó: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS