Ez az új mágnesvasút újraéleszti a Hyperloop-álmot – Sokkal olcsóbb, mint a korábbi vízió

Ez az új mágnesvasút újraéleszti a Hyperloop-álmot – Sokkal olcsóbb, mint a korábbi vízió
Gábor János  |  2025. 03. 21., 11:50

Azzal, hogy az amerikai Hyperloop projekt korábban kútba esett, úgy tűnt, a szupergyors vasúti közlekedés anyagi és technikai okok miatt megvalósíthatatlan. Erre cáfol rá a most bemutatott kínai mágnesvasút.

Kína jelentős előrelépést ért el a vákuumcsöves mágnesvasút fejlesztésében: olyan mérnöki kihívásokra találtak megoldást, amelyek miatt Elon Musk Hyperloop-projektje anno megrekedt. A China Railway Engineering Consulting Group (CREC) szerint a fejlesztések 60 százalékkal csökkenthetik az építési költségeket, így már messze nem megvalósíthatatlan a koncepció.

Mint ismert, Elon Musk 2013-ban mutatta be a Hyperloop ötletét, amely vákuumcsövekben, akár 1000 km/h-s sebességgel szállítaná az utasokat. Bár Musk áttörést ért el az elektromos autók és az újrahasználható rakéták terén, a Hyperloop koncepciója mérnöki és pénzügyi akadályokba ütközött. A légmentes tömítések, a szélsőséges hőmérséklet-ingadozások és a nagy sebességű mágneses lebegtetés integrálása a közlekedési infrastruktúrába megoldhatatlannak tűnő problémákat jelentett.

Kína áttörést ért el a vákuumcsöves mágnesvasút építésében

A kínai mérnökök kétkilométeres tesztpályát építettek a Sanhszi tartományban található Jangkao megyében, hogy élesben vizsgálhassák a vákuumcsöves mágnesvasút technológiáját. A CREC-nél dolgozó Hszu Sengcsiao vezető mérnök csapata fejlesztett egy acél-beton csőstruktúrát, amelyet epoxigyantával bevont acélbetétekkel és hullámos acél tágulási illesztékekkel zártak le. Az új szerkezeti kialakítás ötvözi az acél húzószilárdságát és a beton nyomószilárdságát, így biztosítva légmentességet még szélsőséges körülmények között is.

A Musk-féle Hyperloop nagy acélcsövekkel operált, amelyek viszont hajlamosak a szivárgásra és nagy sebességnél extrém légellenállást generálnak. A CREC ezzel szemben olyan megoldásokat dolgozott ki, amelyek több mint egyharmaddal csökkentik az energiafelhasználást.

A kulcsfontosságú fejlesztések egyike az alacsony széntartalmú acélrácsok alkalmazása, amivel csökkentik az örvényáramokat, különösen 1000 km/h-s sebesség felett. Az új vákuumcső szerkezetileg elég erős a közel hangsebességű haladáshoz, anélkül, hogy jelentkeznének a Musk csapatai által tapasztalt hő- és nyomásproblémák.

Innovatív mérnöki megoldásokkal támad fel a Hyperloop

Mivel a hagyományos acélbetétek deformálódhatnak vagy megrepedhetnek a majdnem vákuum körülmények között, a normál beton pedig széthullhat, ha a belső légnyomás nulla közelébe ér, a fejlesztés során új anyagokra volt szükség. A kínai mérnökök bazalt-szálas betont, üvegszálas erősítést és előzetes vákuumkezelést alkalmaztak a korábban tapasztalt problémák kiküszöbölésére.

Hszu csapata először tavaly nyáron tesztelte sikeresen a lebegő járművet, amely részleges vákuumban haladt végig a mágnesvasútpályán. A stabilitást lézeres érzékelők és mesterséges intelligencia által vezérelt mágneses csillapítók biztosították, miközben az elosztott vákuumszivattyúk fenntartották a megfelelő nyomást. A biztonság érdekében vészlégzsilipet és nyomásálló utaskabinokat is beépítettek.

A South China Monring Post szerint a CREC mára eljutott addig, hogy készen áll a rendszer bővítésére, miközben az előregyártott csőszegmensek akár 60 százalékkal csökkenthetik a költségeket a hagyományos acélcsöves szerkezethez képest. Ez megkönnyítheti a további fejlesztéseket, igaz, a hosszú távú hőtágulás és a gyors vészhelyzeti megoldások kérdéseit még vizsgálják.

A korábbi hírek szerint a mágnesvasút kereskedelmi alkalmazása a költségek jelentős csökkentése mellett is komoly befektetést, akár több százmilliárd jüant igényelhet. Ez állítólag nem tartja vissza a kínai államot attól, hogy a 2030-as évekre már kiterjedt hálózatot hozzon létre belőle és összekösse vele a nagy iparvárosait.

A címlapkép illusztráció. Forrás: EuroTube Foundation

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 18., 12:10
Húsvétkor nem ritka, hogy a gyerekek élő kis nyuszit kapnak ajándékba. Nem kérdés, hogy a nyuszik nagyon kedves állatok, nem csoda hát, ha a szülőknek, gyerekeknek megtetszik. Nem árt azonban előre átgondolni, hogy mi lesz a kis szőrmókkal húsvét után. A házi kedvencek érdekeit törvény is védi. Előírja, hogy állattartóként mit kell betartani. Mire köteles a kis kedvenc gazdája? A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.
2025-04-17 13:15:00
Gigantikus gyermekjátékkal találkozhat az, aki április 17-én a budapesti Fashion Street környékén jár, amelyen egy 99 százalékos árengedményt sugalló címke is látható. A mackót valójában nem lehet megvásárolni és hazavinni, viszont még az árának egy százalékát sem kell kifizetnie annak, aki szeretné, hogy – racionális méretű és értékű, – sporteszközök és élmények tegyék szebbé a gyermekotthon lakóinak életét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.