Azzal, hogy az amerikai Hyperloop projekt korábban kútba esett, úgy tűnt, a szupergyors vasúti közlekedés anyagi és technikai okok miatt megvalósíthatatlan. Erre cáfol rá a most bemutatott kínai mágnesvasút.
Kína jelentős előrelépést ért el a vákuumcsöves mágnesvasút fejlesztésében: olyan mérnöki kihívásokra találtak megoldást, amelyek miatt Elon Musk Hyperloop-projektje anno megrekedt. A China Railway Engineering Consulting Group (CREC) szerint a fejlesztések 60 százalékkal csökkenthetik az építési költségeket, így már messze nem megvalósíthatatlan a koncepció.
Mint ismert, Elon Musk 2013-ban mutatta be a Hyperloop ötletét, amely vákuumcsövekben, akár 1000 km/h-s sebességgel szállítaná az utasokat. Bár Musk áttörést ért el az elektromos autók és az újrahasználható rakéták terén, a Hyperloop koncepciója mérnöki és pénzügyi akadályokba ütközött. A légmentes tömítések, a szélsőséges hőmérséklet-ingadozások és a nagy sebességű mágneses lebegtetés integrálása a közlekedési infrastruktúrába megoldhatatlannak tűnő problémákat jelentett.
A kínai mérnökök kétkilométeres tesztpályát építettek a Sanhszi tartományban található Jangkao megyében, hogy élesben vizsgálhassák a vákuumcsöves mágnesvasút technológiáját. A CREC-nél dolgozó Hszu Sengcsiao vezető mérnök csapata fejlesztett egy acél-beton csőstruktúrát, amelyet epoxigyantával bevont acélbetétekkel és hullámos acél tágulási illesztékekkel zártak le. Az új szerkezeti kialakítás ötvözi az acél húzószilárdságát és a beton nyomószilárdságát, így biztosítva légmentességet még szélsőséges körülmények között is.
A Musk-féle Hyperloop nagy acélcsövekkel operált, amelyek viszont hajlamosak a szivárgásra és nagy sebességnél extrém légellenállást generálnak. A CREC ezzel szemben olyan megoldásokat dolgozott ki, amelyek több mint egyharmaddal csökkentik az energiafelhasználást.
A kulcsfontosságú fejlesztések egyike az alacsony széntartalmú acélrácsok alkalmazása, amivel csökkentik az örvényáramokat, különösen 1000 km/h-s sebesség felett. Az új vákuumcső szerkezetileg elég erős a közel hangsebességű haladáshoz, anélkül, hogy jelentkeznének a Musk csapatai által tapasztalt hő- és nyomásproblémák.
Mivel a hagyományos acélbetétek deformálódhatnak vagy megrepedhetnek a majdnem vákuum körülmények között, a normál beton pedig széthullhat, ha a belső légnyomás nulla közelébe ér, a fejlesztés során új anyagokra volt szükség. A kínai mérnökök bazalt-szálas betont, üvegszálas erősítést és előzetes vákuumkezelést alkalmaztak a korábban tapasztalt problémák kiküszöbölésére.
Hszu csapata először tavaly nyáron tesztelte sikeresen a lebegő járművet, amely részleges vákuumban haladt végig a mágnesvasútpályán. A stabilitást lézeres érzékelők és mesterséges intelligencia által vezérelt mágneses csillapítók biztosították, miközben az elosztott vákuumszivattyúk fenntartották a megfelelő nyomást. A biztonság érdekében vészlégzsilipet és nyomásálló utaskabinokat is beépítettek.
A South China Monring Post szerint a CREC mára eljutott addig, hogy készen áll a rendszer bővítésére, miközben az előregyártott csőszegmensek akár 60 százalékkal csökkenthetik a költségeket a hagyományos acélcsöves szerkezethez képest. Ez megkönnyítheti a további fejlesztéseket, igaz, a hosszú távú hőtágulás és a gyors vészhelyzeti megoldások kérdéseit még vizsgálják.
A korábbi hírek szerint a mágnesvasút kereskedelmi alkalmazása a költségek jelentős csökkentése mellett is komoly befektetést, akár több százmilliárd jüant igényelhet. Ez állítólag nem tartja vissza a kínai államot attól, hogy a 2030-as évekre már kiterjedt hálózatot hozzon létre belőle és összekösse vele a nagy iparvárosait.
A címlapkép illusztráció. Forrás: EuroTube Foundation
Történetének egyik legnagyobb szabású fejlesztésével megduplázta kapacitását a magyar műanyagipar hagyományos szereplője, a Start Plast.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.