Az elmúlt években, a korábbi évtizedekhez képest csökkent a gyorshajtók száma országos viszonylatban, mégis még mindig találkozunk gyorshajtókkal mind a városi, mind a vidéki utakon. Olyanok is vannak, akik beláthatatlan kanyarokba is belemennek előzés céljából.
Nagyrészt gyorshajtás következményei a motorbalesetek
A legtöbb motoros szeret száguldozni, és sajnos a motoros balesetek túlnyomó többsége halálos kimenetelű. Sokszor az autós hibájából történik a baleset, mivel a motorosokat nehéz észrevenni, egyrészt a kisebb jármű, másrészt a gyors sebességváltozás miatt. Amikor egy autós látja, hogy érkezik a motoros, sokszor már késő. Különösen igaz ez, ha az autó kanyarodik, vagy éppen rossz szögben süt a nap. A motoros hibájából elkövetett balesetek nagy százaléka a sebességtúllépésre vezethető vissza.
Sokszor későn kapunk észbe, hogy bizony érdemes lett volna kötni gépjármű biztosítást is a motorra, esetleg életbiztosítást, ha gyakran motorozunk. Az Allianz Hungária a biztosítások széles skáláját kínálja, és a legtöbb biztosítás online felületen is köthető.
Ha valaki túllépi a megengedett sebességet, a szabálysértési eljárás már azonnal elindulhat. Komolyabb mértékű gyorshajtás, illetve egyéb feltételek megszegése esetén megindul a közigazgatási eljárás is. Nem érdemes kockáztatni!
Mit jelent az abszolút és a relatív sebességtúllépés?
Előfordulhat, hogy a megengedett sebességhatár alatt mozog valaki, mégis “átlépi” a sebességet. Ezt akkor mondjuk, amikor nem az adott forgalmi, időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően közlekedik, nem kanyarodik az út ívéhez mérten vagy nem lassít, éppen esik az eső. Ilyenkor is szabálysértést követ el a vezető, hiszen veszélyezteti mások és saját maga testi épségét. Ezt hívják relatív gyorshajtásnak.
Az abszolút sebességtúllépés arra utal, amikor a vezető a tábla szerinti vagy a jogszabályban meghatározott sebességet lépi túl.
Egy járművezetőnek mindig úgy kell közlekednie, hogy bármilyen előre nem látható akadály előtt mindig meg tudjon állni, és a járművét belátható távolságon belül mindig meg tudja állítani. Figyelembe kell vennie, hogy kit és mit szállít, milyen egyedi jellemzői vannak járművének, és milyen sajátosságai vannak az utaknak, amelyeken halad. Ez utóbbi az utak vonalvezetését és az útburkolat minőségét jelenti.
A gyalogosok szemszögéből nézve
Lakott területen, iskolák, óvodák közelében, kijelölt gyalogos átkelőhelyeken, és lakóövezetekben kiemelt fontosságú, hogy a járművezetők betartsák a szabályokat. Nem kérdés, hogy egy gyorshajtás milyen veszélyekkel jár a gyalogosok és biciklisek testi épségére nézve.
Ha egy jármű 32 km/h-val közlekedik és úgy találkozik szembe egy gyalogossal, akkor 5% az esélye annak, hogy az eset halállal végződik. Ugyanez a találkozás már 85%-ban lesz halálos kimenetelű, ha a jármű vezetője 64 km/h-val érkezik. Tartsuk be a szabályokat, nem éri meg kockáztatni gyorshajtással! Az előzés valójában csak néhány perccel csökkenti le a teljes menetidőnket, miközben növeli az üzemanyag-felhasználást és a balesetek esélyét!
A világ TOP 5 építőipari nehézgépgyártó vállalata között számon tartott kínai Zoomlion 105 millió euró értékben Magyarországon építi fel harmadik európai gyáregységét.
„Egy nukleáris létesítmény megtámadása abszolút elfogadhatatlan, ilyesminek nem szabad megtörténnie.”