2023-tól a károsanyag-kibocsátás függvénye lesz a légitársaságokat érintő adó mértéke, és a légitársaságoknak új adminisztrációs feladatot kell teljesíteni – hívják fel a figyelmet a PwC Magyarország szakértői.
A 2022. július 1-jével az extraprofit adók között bevezetett rendelkezés az utas végső úti céljának függvényében állapította meg a fizetendő adó mértékét.
A 452/2022. (XI. 9.) Kormányrendelet úgy módosítja a szabályozást 2023. január 1-jétől, hogy az utas végső úti célja mellett az adómértéket a légi járművek ACI Airport Carbon and Emissions Reporting Tool szerinti szén-dioxid-kibocsátási értéke, valamint a motorszám szorzatának egy ülésre jutó értéke fogja meghatározni.
Az új szabályozás alapján, ha az utas végső úti célja az Európai Unió területén, Albániában, Andorrában, Bosznia-Hercegovinában, Észak-Macedóniában, Izlandon, Koszovóban, Liechtensteinben, Moldovában, Monacóban, Montenegróban, az Egyesült Királyságban, Norvégiában, San Marinóban, Svájcban, Szerbiában vagy Ukrajnában található, akkor az adó mértéke
– a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 2700 forint,
– a 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint,
– a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 5100 forint lesz.
Minden más ország esetében
– a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 6800 forint,
– a 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 9750 forint,
– a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 12700 forint lesz az adó mértéke.
A légitársaságoknak a tárgyhót követő hónap 5. napjáig elkülöníthető és beazonosítható módon kell adatot szolgáltatniuk a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezetnek az adott hónapban üzemeltetett valamennyi érintett légi járművük vonatkozásában az ACI Airport Carbon and Emissions Reporting Tool szerinti szén-dioxid-kibocsátási érték és a motorszám szorzatának egy ülésre jutó értékéről. Amennyiben a légitársaság ezt elmulasztja, az adót az utas végső úti célja függvényében a legmagasabb adómértékkel kell meghatározni.
A légitársaságoknak érdemes lehet megvizsgálni, hogy a szükséges adatokat egyszerűen ki tudják-e nyerni rendszereikből, vagy lehetséges-e a folyamat automatizálása.
A földi kiszolgálást végzők számára fontos kérdés, hogy van-e lehetőségük ellenőrizni a légitársaságoktól kapott adatokat, illetve, tudják-e megfelelően rendezni a légitársaságokkal az adatok pontosságáért és teljeskörűségéért való felelősség témakörét.
Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.
A Paksi Atomerőműben befejezték a 2. blokk ez évre tervezett karbantartását és éves főjavítását. Az üzemeltető szakemberek felterhelték a blokkot.