Kész a jövő közútja: energiát termel, amikor autózunk rajta

Kész a jövő közútja: energiát termel, amikor autózunk rajta
2024. 01. 18., 12:10

Megvalósították a világ első energia-visszanyerő közútját. Az évek alatt kifejlesztett, hidraulikus rendszer az út felületébe ágyazva termel energiát, amit a rajta áthaladó járművek nyomásából nyer ki.

Az Egyesült Királyságban valósították meg a világon először azt a közúti energia-visszanyerő rendszert, amin csak át kell haladni egy autóval, hogy villamosenergiát töltsön a rákapcsolt akkumulátorokba. A londoni ROUUTE vállalat öt év alatt tervezte meg, dolgozta ki, szabadalmaztatta és állította elő az E:GEN névre keresztelt, fenntartható energiaforrást.

Az E:GEN energia-visszanyerő technológia olyan útalapú rendszer (RBS), ami egészen rövid szakaszon is képes kinyerni a járművek útfelületen történő áthaladásából keletkező kompressziós energiát, hogy aztán villamosenergiává alakítsa és akkumulátorokban tárolja el, további felhasználásra.

Az RBS-t megalkotó ROUUTE társalapító-vezérigazgatója, Antony Edmondson-Bennett szerint a gépjárművek nyomásából származó, helyszínen eltárolt energia gond nélkül továbbítható és többféleképpen felhasználható. Vagy megtáplál közeli berendezéseket, vagy, ha egy létesítményben (például telephelyen, raktárba vezető úton, stb.) telepítik, akkor későbbi hasznosításra akkumulátorokba, esetleg helyi hálózatokba vezethető.

„A nehéz tehergépjárművek számára optimalizált rendszer alapfelszereltségként három, egymástól 800 mm távolságra lévő RBS-t tartalmaz. A termelt energia és a teljesítmény növelése érdekében azonban több RBS is hozzáadható”idézi a cégvezetőt a The Engineer. Edmondson-Bennett hozzátette: a ROUUTE úgy tervezte az E:GEN RBS-t, hogy legalább ötéves élettartamot kibírjon, a lehető legkisebb karbantartás mellett. A rendszerben a vállalat állítása szerint annak ellenére is csak néhány kopóalkatrész van, hogy kifejezetten nagy tömegű járművek által keltett kompressziós energia elnyelésére építették.

Így működik a jövő közúti energiaforrása

A hangsúlyozottan skálázható rendszert egy alapos tesztsorozatnak már alávetették. Ezeken a próbákon egyértelműen kiderült, hogy az E:GEN RBS minden egyes tehergépkocsi (vagyis összesen négy-hat tengely) után 450 - 850Wh áramot termel, de még egy legfeljebb háromtonnás személygépkocsi is képes kisajtolni belőle 150-300Wh villamosenergiát. Edmondson-Bennett közölte, hogy az E:GEN háromféle telepítési lehetősége közül kettő útépítéssel jár, egy pedig ún. „roll on roll off” megoldással is kivitelezhető. Ez annyit jelent, hogy elég lefektetni és rögzíteni a meglévő útborlatra egy kész szerkezetet, és máris felvehető vele a járművekből származó energia. A vezérigazgató leírása alapján ez utóbbi egyfajta mobil megoldás, ami akár ideiglenesen is kihelyezhető az útburkolatra, például nagyobb üzemzavarból vagy természeti katasztrófából eredő áramszünetek áthidalás érdekében.

„Büszkék vagyunk arra, hogy nagy társadalmi hatású márkává válunk. Nem csak azért, mert ilyen technológiát hozunk létre, hanem azért is, mert újfajta módon értethetjük meg az emberekkel, hogy mennyire alapvető megoldásokkal lehet fenntartható energiát termelni” – mutatott rá Antony Edmondson-Bennett.

Gábor János

Főoldali kép: ROUUTE

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS