Megvalósították a világ első energia-visszanyerő közútját. Az évek alatt kifejlesztett, hidraulikus rendszer az út felületébe ágyazva termel energiát, amit a rajta áthaladó járművek nyomásából nyer ki.
Az Egyesült Királyságban valósították meg a világon először azt a közúti energia-visszanyerő rendszert, amin csak át kell haladni egy autóval, hogy villamosenergiát töltsön a rákapcsolt akkumulátorokba. A londoni ROUUTE vállalat öt év alatt tervezte meg, dolgozta ki, szabadalmaztatta és állította elő az E:GEN névre keresztelt, fenntartható energiaforrást.
Az E:GEN energia-visszanyerő technológia olyan útalapú rendszer (RBS), ami egészen rövid szakaszon is képes kinyerni a járművek útfelületen történő áthaladásából keletkező kompressziós energiát, hogy aztán villamosenergiává alakítsa és akkumulátorokban tárolja el, további felhasználásra.
Az RBS-t megalkotó ROUUTE társalapító-vezérigazgatója, Antony Edmondson-Bennett szerint a gépjárművek nyomásából származó, helyszínen eltárolt energia gond nélkül továbbítható és többféleképpen felhasználható. Vagy megtáplál közeli berendezéseket, vagy, ha egy létesítményben (például telephelyen, raktárba vezető úton, stb.) telepítik, akkor későbbi hasznosításra akkumulátorokba, esetleg helyi hálózatokba vezethető.
„A nehéz tehergépjárművek számára optimalizált rendszer alapfelszereltségként három, egymástól 800 mm távolságra lévő RBS-t tartalmaz. A termelt energia és a teljesítmény növelése érdekében azonban több RBS is hozzáadható” – idézi a cégvezetőt a The Engineer. Edmondson-Bennett hozzátette: a ROUUTE úgy tervezte az E:GEN RBS-t, hogy legalább ötéves élettartamot kibírjon, a lehető legkisebb karbantartás mellett. A rendszerben a vállalat állítása szerint annak ellenére is csak néhány kopóalkatrész van, hogy kifejezetten nagy tömegű járművek által keltett kompressziós energia elnyelésére építették.
A hangsúlyozottan skálázható rendszert egy alapos tesztsorozatnak már alávetették. Ezeken a próbákon egyértelműen kiderült, hogy az E:GEN RBS minden egyes tehergépkocsi (vagyis összesen négy-hat tengely) után 450 - 850Wh áramot termel, de még egy legfeljebb háromtonnás személygépkocsi is képes kisajtolni belőle 150-300Wh villamosenergiát. Edmondson-Bennett közölte, hogy az E:GEN háromféle telepítési lehetősége közül kettő útépítéssel jár, egy pedig ún. „roll on roll off” megoldással is kivitelezhető. Ez annyit jelent, hogy elég lefektetni és rögzíteni a meglévő útborlatra egy kész szerkezetet, és máris felvehető vele a járművekből származó energia. A vezérigazgató leírása alapján ez utóbbi egyfajta mobil megoldás, ami akár ideiglenesen is kihelyezhető az útburkolatra, például nagyobb üzemzavarból vagy természeti katasztrófából eredő áramszünetek áthidalás érdekében.
„Büszkék vagyunk arra, hogy nagy társadalmi hatású márkává válunk. Nem csak azért, mert ilyen technológiát hozunk létre, hanem azért is, mert újfajta módon értethetjük meg az emberekkel, hogy mennyire alapvető megoldásokkal lehet fenntartható energiát termelni” – mutatott rá Antony Edmondson-Bennett.
Gábor János
Főoldali kép: ROUUTE
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.