Vállalati kihívások: az ERP-bevezetés támogatása

2019. 02. 12., 14:45

Egy cég növekedésének támogatása érdekében eljön az a pont, ahol vállalatirányítási rendszer (ERP) bevezetésére szánja el magát a társaság. Az átállás sikeres levezényléséhez hasznos előre látni, melyek lehetnek a kulcspontok, potenciális buktatók, hogy végül az ERP-bevezetés eredményes legyen – hívja fel a figyelmet Gyimothi Erzsébet, az RSM Hungary projektmenedzsere.

Az integrált vállalatirányítási rendszerre (ERP) történő átállást többnyire olyan célok indukálják, mint a vezetői információk elérhetőségének hatékonyságnövelése, folyamatok optimalizálása, automatizáció, robotizáció, a részfolyamatok összehangolása és nem utolsó sorban az anyavállalati igények kielégítése – kezdi friss bejegyzését Gyimothi Erzsébet, az RSM Hungary projektmenedzsere. Integrált rendszer említésekor többnyire mindenkinek az ismertebb megoldások, mint az SAP, Oracle, People Soft, Microsoft Dynamics Navision jutnak eszébe.

ERP-rendszerek bevezetése: a kulcs a többszereplős feladat összehangolása

A sikeres ERP-bevezetés kulcsa a jól megválasztott rendszer és a bevezetésért felelős cég. Tapasztalataim alapján az igényfelmérést követően viszonylag hamar körvonalazódik, hogy melyik vállalatirányítási rendszer kerülhet kiválasztásra, amely egy jól kiválasztott IT-támogató szervezettel karöltve kellő biztosíték lehet az eredményes munkára. A cégek többnyire úgy gondolkodnak, hogy bár rendelkeznek olyan munkatársakkal, akik a belső folyamatok, szakmai információk birtokában vannak, mégis külsős független tanácsadót (BPO) vonnak be a feladat elvégzésére, hogy biztosítani tudják a cég és az IT-tanácsadó közötti gördülékeny projektkommunikációt.

A BPO-tanácsadó feladata ezekben az esetekben a társaság folyamatainak feltérképezése és szakmai ismeretei alapján a kiválasztott rendszer bevezetésének támogatása. Első látásra ez egyszerűnek tűnő feladat, de ahogy belemegyünk a részletekbe, előbukkannak a kihívások. A feladat valójában ugyanis az, hogy az ERP-bevezetési projektben résztvevő külső és belső felek közötti megértést támogassa a tanácsadó, mindkét oldal irányában. Lényegében egyfajta szakmai fordítást, mediálást végez az érintettek között, továbblendítve a projektet a holtpontokon, megfogalmazva a pontos implementálási igényeket, amikor erre van szükség.

Az ERP-bevezetés alapfeltételei

A vállalatirányítási rendszer bevezetésének támogatása eseteként különböző. Másképp indulunk neki egy teljesen új beruházáshoz kapcsolódó rendszer bevezetéshez, és másképpen egy rendszerátálláshoz, mégis van néhány közös alapfeltétel:

  • ismernünk kell a projekt pontos célját
  • az igényeknek megfelelő, iparágspecifikus EPR-rendszert kell kiválasztani
  • a szervezeti folyamatok víziója
  • szükség esetén a folyamatok optimalizálására való nyitottság
  • az egyedi igények, specialitások minimalizálása
  • tesztelés
  • ERP-dokumentáció
  • ERP-oktatás

A BPO-tanácsadás abban segíti a cégeket, hogy a működéshez szükséges beállítások, igények a rendszerben megfelelő módon legyenek leképezve. Számos SAP, Oracle és más ERP-rendszerek bevezetésének tapasztalata alapján kijelenthető, hogy elengedhetetlen néhány funkció megléte a cég mindennapi pénzügyi adminisztrációs munkájához. Ilyen például

  • az árfolyambetöltések (MNB) automatizálása;
  • az exceles betöltő file – tömeges adatok felvitelére;
  • az áfakódok részletezettsége az áfabevalláshoz igazodóan;
  • az alapadatok megfelelő beállítása (nyitott tétel vezetése, analitikus tétellista, alternatív főkönyvek);
  • a megfelelő számla/szigorú számadású bizonylatformátumok;
  • a súlyozott átlagár/FIFO;
  • az Intrastatriportok támogatása;
  • a KVTD-bevallásokhoz szükséges alapadatok;
  • a EKÁER-kapcsolat, szükséges adatok biztosítása;
  • a költséghelystruktúra kialakítása, kontrolling dimenziók megfelelő alkalmazása;
  • a NAV online számlaadat-kapcsolat biztosítása.

Tapasztalatom alapján a cégek még nagyobbnak érzékelik a kihívást, ha külföldi anyavállalati szoftvert kell használnia a Magyarországon működő cégnek. Hiszen sok esetben IFRS-, US GAAP-standardokra épülő rendszerből kell egy magyarországi számviteli szabályoknak megfelelő, vagy azt alkalmazni képes rendszert felépíteni. Mindezekkel együtt is megoldható a sikeres ERP-bevezetés vagy átállás, de megfelelő előkészítésre és megalapozott időtervre van szükség mindehhez – zárja bejegyzését Gyimothi Erzsébet.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 06., 22:06
A Nemzetgazdasági Minisztérium által kitűzött bérszintek eléréshez évi 6–7 százalékos reálbér-emelkedésre van szükség a következő három évben. Az elmúlt húsz évben átlagosan évi 3,3 százalékkal növekedett a bérek vásárlóereje – állapítja meg az Egyensúly Intézet 2024 októberi gazdasági gyorsjelentésében.
2024-11-07 20:07:00
Rendben zajlik az agrártámogatások előlegfizetési időszaka, a Magyar Államkincstár október végéig összesen 119,3 milliárd forint előleget fizetett ki az érintetteknek. Az eddigi támogatottak több mint 70 százaléka 10 hektárt meg nem haladó birtokmérettel rendelkező kisgazdaság – tájékoztatott Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium államtitkára
2024-11-07 18:07:00
Első alkalommal mérte fel a hazai PR-ügynökségek nettó listaóradíjait a Magyar Public Relations Szövetség. Az anonim, reprezentatívnak tekinthető adatsor 25 magyarországi ügynökség óradíjait összesíti, segítheti a tendereztetés, illetve az éves büdzsétárgyalások során a kiírók és a pályázók elképzeléseinek közelítését, ezáltal hosszabb távon az ügynökségi szektor fenntarthatóságát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.
Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS