Mi történt a német autóiparban és mire lehet számítani?

2021. 06. 24., 17:00

Amagyar ipar és külkereskedelem számára kiemelten fontos a német autóipari cégek helyzete. Bár a német állam jelentős támogatásokat nyújtott az ottani vállalatoknak, az autóipari cégek egy része nem felelt meg a kritériumoknak, ennek eredményeként 32 százalékkal nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma – derül ki a Coface hitelbiztosító elemzéséből. Az autószektorban érdekelt német, magyar és uniós cégek számára kulcsfontosságú, hogy a múlt évben 24 százalékkal visszaeső újautó-piac milyen tempóban dolgozza le a hátrányát. Az idei év első négy hónapjában 24 százalékos volt a növekedés, amely, ha tartós marad, hozzájárulhat ahhoz, hogy a német autóipari vállalatok fizetési helyzete stabilizálódhasson.

A magyar gazdaság szempontjából kulcsfontosságú, hogy az egyik legjelentősebb külkereskedelmi partnernek számító Németországban hogyan alakul a helyzet. A német hátterű autógyárak miatt pedig különösen lényeges, hogy a német autóipart hogyan érintette a pandémia. A fizetésképtelenségi helyzetet nézve a múlt év kedvezőtlenül alakult a német autószektorban – derül ki a Coface hitelbiztosító legújabb összeállításából.

Komoly csapás

A tavalyi németországi adatok első látásra felemásak. Összesen 15 540 német vállalat vált fizetésképtelenné 2020-ban, ez 15 százalékos csökkenésnek felel meg 2019-hez képest. Hasonlóan alacsony adatra majdnem húsz évvel ezelőtt, 1993-ban volt példa. Az idei első negyedévben szintén nagyon alacsony volt a fizetésképtelenné váló német cégek száma. Ez pedig a Coface szakértői szerint a németországi állami támogatásoknak köszönhető. Azok a cégek kaptak támogatást, amelyek bizonyították, hogy a pandémiát megeleőzően még stabil működést folytattak.

A német vállalatok azonban ágazattól függően eltérően érkeztek meg a pandémiás helyzetbe. A német fémipar és az autóipar 2018 vége óta recesszióban volt, bizonyos vállalatok nem tudtak megfelelni az állami támogatás feltételeinek, tehát sok cég már a járvány előtt nehézségekkel küzdött. Ennek eredményeként a fizetésképtelenségi eljárások száma a német fémipari ágazatban 2020 során 7,1 százalékkal emelkedett, az autóiparban pedig majdnem 32 százalékkal – mutat rá a Coface elemzése. Bár a növekedés mindkét szóban forgó szektorban jelentős volt, az összes tavalyi németországi fizetésképtelenségi eljárás 3 és 0,5 százaléka volt a fém- és autóiparhoz köthető.

Mire lehet számítani?

Mind a német, mind az európai és a magyar autóipar szempontjából fontos, hogy a járvány miatt az európai újautó-eladások csökkkentek. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a múlt évben az uniós országokban 2020-ban kevesebb mint 10 millió új személyautó talált gazdára, ami közel 24 százalékos éves csökkkenést jelentett. Az idén már kezd magára találni a piac, az év első négy hónapjában a tavalyi alacsony adatokhoz képest 24 százalékkal 3,4 millió fölé nőtt az eladott új autó száma. A járványhatás elmúltával pedig az újautó-eladások újabb lendületet kaphatnak, bár a globális chiphiány fékezheti a növekedést.

Mindenesetre a nemzetközi autópiac fellendülése mind a német, mind a magyar autóipar számára fontos támaszt jelent a következő időszakban várható fejlődéshez és ahhoz, hogy az érintett vállalatok fizetőképessége stabil maradjon.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS