Király Gertrúd: A ló egyik és másik oldala – Magabiztosság v. Arrogancia

2019. 07. 12., 11:00

Különösen vezetők eshetnek időnként abba a csapdába, hogy a magabiztos fellépésüket az arrogancia szintjéig „fejlesztik” – írja legújabb blogbejegyzésében Király Gertrúd executive coach.

Ki ne szeretne magabiztos lenni, de hol van az a határ, amikor a magabiztosság már inkább arrogancia? – kezdi blogbejegyzését Király Gertrúd CertifiedExecutive Coach.

A magabiztosság többek között azért is fontos, mert többszörös erőforrásunk lehet. 

Erősítheti a kapcsolatainkat, a segítségével végig tudjuk vinni a dolgokat, és akár előre is tudunk lépni a szakmai életünkben. 

Időnként előfordulhat, hogy „túltoljuk”, és a magabiztosságunk valami kevésbé vonzó „erőforrássá” válhat: arroganciává.

Különösen vezetők eshetnek időnként abba a csapdába, hogy a magabiztos fellépésüket az arrogancia szintjéig „fejlesztik”, szabotálva ezzel nem csak saját magukat, hanem a szervezetet is, ahol dolgoznak. Egy vezetőt rendkívül erősen meghatároz az, ahogyan a kapcsolatait építi a munkatársaival, és természetesen az is, hogy mennyire hatékonyan viszi a rábízott céget annak céljai felé.

Nézzük a szembetűnő különbségeket az arrogáns és a magabiztos vezetők szokásai között:

1. Hibák elismerése és a bocsánatkérés

Az arrogáns vezetők soha nem ismerik el a hibájukat és inkább megpróbálják másra terelni a figyelmet. A magabiztos vezetők készséggel elismerik, ha hibáznak, ki tudják mondani, hogy „sajnálom”, és tanulnak az esetből.

2. Felelősségre vonhatóság és felelősségvállalás

Mivel a vezetők példaként állnak az emberek előtt a szervezetben, ezért nagyon fontos, hogy bizonyítsák, ők is felelősségre vonhatók Egy arrogáns vezető tagadná, hogy bármit rosszul tett, és inkább személy szerint megmondaná, hogy ki a felelős az adott hibáért. Amikor egy csapat hibázik, akkor egy erős vezető elfogadja a felelősségre vonást a hibáért és vállalja annak felelősségét is, hogy mindent megtesz azért, hogy ez többet ne forduljon elő. 

3. Tiszteletteljes, korrekt kommunikáció és reakció

Egy arrogáns vezetővel az is előfordulhat, hogy meglehetősen vitriolos kommunikációval esik a kollégáinak. Ilyenkor bármennyire gyorsan lesz hatástalanítva a helyzet, az arrogancia hatására a tisztelet, amit korábban érezhettek iránta, vagy a munkája, az eddig elért teljesítménye iránt, egy pillanat alatt eltűnhet! Nem éri meg. A magabiztos vezető a nehéz helyzetekben is tiszteletteljesen, és ezzel együtt határozottan kommunikál.

4. Nyitottság és hajlandóság a tanulásra

Az arrogancia csúcspontja, amikor egy vezető azt hiszi, hogy „nála van a bölcsek köve”, vagyis ő mindenre tudja a választ és nem is kíváncsi más gondolataira. Sőt, elfogadni sem tudja azokat. Ez hiba. Míg az arrogáns vezetők azzal a hiedelemmel bírnak, hogy már semmit sem kell megtanulniuk, a magabiztos vezetők tudják, hogy gyakorlatilag életük végéig tanulhatnak. Az igazi vezetők folyamatosan azon vannak, hogy javítsák a teljesítményüket, ezáltal a minőséget is.

5. Hála kifejezése és elismerés

A magabiztos vezetők tudnak alázatosak is lenni. Tudják, hogy kik azok, akik pozitív értelemben megkülönböztethető „közreműködők”. Otthon, a munkában és a napi rutin közepette is könnyen mondják ki, hogy „köszönöm”. Felismerik, ha valaki konstruktívan változtat bizonyos dolgokon, és kifejezésre juttatják az elismerésüket emiatt. Az arrogáns vezető eszköztárából általában ezek teljes mértékben hiányoznak.

6. Megbocsátás

Mindannyian hibázunk. Amikor ez megtörténik, akkor vezetőként is fontos a megbocsátás, majd pedig a közös munka azon, hogy tanulva a hibából, ez többet ne történjen meg. Egyrészt a munkatársak is jobban fognak teljesíteni a jövőben, másrészt a cég is prosperál belőle.Ez is inkább a magabiztos vezetőre jellemző.

7. Őszinte visszajelzés kérése, és az arra való reagálás

Van egy régi mondás, mely szerint „a visszajelzés a bajnokok reggelije”. Mindannyian javíthatunk a működésünkön valamilyen módon, és ezt talán csak az arrogáns vezetők gondolják másképp. Ahhoz, hogy jobb munkát végezzünk, szükségünk van visszajelzésre a körülöttünk lévőktől – a vezetőnktől, a munkatársainktól, az ügyfeleinktől vagy bárki mástól, akivel együtt dolgozunk/élünk. Tegyük szokássá az őszinte visszajelzés kérését – nyíltan, közvetlenül és lényegre törően.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS