Dunai Bernadett: Nemcsak felzárkózhatunk, túl is nőhetünk a külföldi borok hírnevén

2019. 01. 24., 10:15

Szeretnék külföldön is piacot teremteni a Dubicz boroknak, Lengyelország, Hollandia, Skandinávia a fő irányvonal – válaszolta az Üzletem kérdésre Dunai Bernadett. A Dubicz Borászat és Szőlőbirtok társtulajdonosa azt is tervezi, hogy szállodává alakítják a borászat 110 éves, gyönyörű épületét.

Szívesen kóstolna mátrai testes, komoly fehérbort? Dunai Bernadett azt mondja, hogy bakancslistáján szerepel ennek elkészítése. (Hajrá, szívesen kortyolnánk belőle!) A munkát egyébként már elkezdték a legmagasabb mátrai minőségi kategória bevezetésével. Természetesen amíg egy palack szép bor az asztalra kerül, sok munkáskézre van szükség, ám belőlük egyre kevesebb van mostanság. Ezért a Dubicznál is elindult a gépesítés. Az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz legújabb interjújának (nem gépies) elolvasásához jó szórakozást kívánunk! (S ha van, hát egy pohár bort is mellé…)

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– 2014 óta dolgozom a Dubicz Borászat és Szőlőbirtoknál, az akkor kitűzött célokat folyamatosan sikerül elérni. Ez alatt a pár év alatt a Mátrai Borvidék meghatározó borászatává tudtunk válni, országos szinten egyre nagyobb az ismertségre teszünk szert. Ennek a munkának talán a legnagyobb elismerése, hogy a legnagyobb nyári fesztiválokra 2018-ban mi szállíthattuk a hivatalos borokat.

Milyen távra tervez?

– Szőlő és bor tekintetében képtelenség rövidtávra tervezni. A folyamatos beruházások, amelyekkel a borok minőségét javíthatjuk és gazdaságossá tehetjük a termelést, vagy éppen a vendéglátás fejlesztése csak hosszú távon térülnek meg. Egy új telepítésű szőlőnek 4 év kell, mire termőre fordul, de igazán 10-20 év kell, mire mélyen megveti a gyökereit. Azt szoktuk mondani, hogy a munkánk gyümölcsét majd a gyerekeink, unokáink fogják élvezni.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Szeretnék külföldön is piacot teremteni a Dubicz boroknak, Lengyelország, Hollandia, Skandinávia a fő irányvonal. Másik nagy cél a „nagy fehérbor” elkészítése, hogy a fogyasztók keressék és elismerjék a mátrai testes, komoly fehérborokat is. Ezt a munkát már elkezdtük a legmagasabb mátrai minőségi kategória bevezetésével, amely törvényi szinten szabályozza a Mátra Superior borokat.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Cégvezetés kapcsán egyértelműen a szüleimtől. Édesanyám 15 éve vezeti a borászatot, de egyre inkább teret ad nekem is a döntéshozatalban. Édesapám pedig sikeres üzletemberként sokat segített a döntési folyamatok kialakításában, a gazdasági működés optimalizálásában. Szakmai szinten pedig a zseniális munkatársaimtól, akik nagyon felkészültek, így a mai napig folyamatosan tanulok tőlük valami újat.

A szakmájában hol lát nagyobb fejlődési lehetőséget: Magyarországon vagy külföldön?

– Sokat utazom, rendszeresen látogatok külföldi borászatokat is, ez rengeteg új ötletet és tapasztalatot ad. Azt tapasztalom, hogy itthon ebben a szektorban még sokat lehetne fejlődni. Különleges adottságú helyen élünk, érdemes kihasználni ezeket a lehetőségeket, így idővel nemcsak felzárkózhatunk, hanem túl is nőhetünk a külföldi borok hírnevén. Meg kell találni a saját utunkat.

Mibe fektetne? Gondolkodik új vállalkozáson?

– Ahhoz, hogy teljes élményt tudjunk nyújtani és a borokkal egy filozófiát, életérzést is átadjunk, feltétlen szükséges lesz a vendéglátás fejlesztése. Tervben van a borászat 110 éves, gyönyörű épületének felújítása és szállodává alakítása, amelyben egy „gourmet” étterem is helyet kapna a jövőben.

Mivel lehet Magyarországon „őrületbe kergetni” a vállalkozót?

– A kiszámíthatatlansággal. Szeretek előre tervezni, de ez sokszor nehéz. A beszerzési árak, adók folyamatosan változnak, illetve a munkaerőhiány is állandó probléma. 

Milyen módszerekkel fejleszti üzleti partneri kapcsolatait?

– Fontosnak tartom a folyamatos kommunikációt. Elősegíti az egyenletes fejlődést, illetve a problémák gyors és fájdalommentes megoldását. Nyitottnak kell lenni, akár többször nekifutni egy üzletnek, hátha találunk közös nevezőt.

Mire sajnálja az idejét?

– Ha olyan dolgot kell csinálnom, ami nem az én feladatom. Sokat dolgozunk a kollégáimmal azon, hogy megfelelő csapat álljon össze, tudjunk együtt fejlődni, mindenki tudja, mi a dolga. Sokáig hajlamos voltam minden feladatot magamra rántani, de ez hosszútávon nem működik, hiszen az igazán fontos dolgokra nem maradt időm.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Fejlesztésekre, amelyek rövid- vagy hosszútávon nyereségesebbé és könnyebbé teszi a munkánkat. Ebben jelentős szerepet játszik a minőség folyamatos javítása és a termelés optimalizálása is. Az utóbbi időben egyre több olyan gépet is vásárolunk, amely pótolni tudja munkaerőhiányból fakadó problémainkat, azaz elindult a „gépesítés”.

Milyen célra, kiknek adakozna?

– A jövőbe mindig érdemes fektetni, azaz a fiatalokra, oktatásra adományoznék. Ha valaki fejlődni, tanulni akar, azt mindig szívesen támogatom.

Mivel töltődik fel? Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Nagyon szeretek utazni, új kultúrákat és tájakat felfedezni. Mindig inspirál, hogy mennyire sokszínű a világunk és mennyi mindent tanulhatunk egymástól.

Szerdahelyi Csaba

(Fotók: Dubicz Borászat)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS