Dunai Bernadett: Nemcsak felzárkózhatunk, túl is nőhetünk a külföldi borok hírnevén

2019. 01. 24., 10:15

Szeretnék külföldön is piacot teremteni a Dubicz boroknak, Lengyelország, Hollandia, Skandinávia a fő irányvonal – válaszolta az Üzletem kérdésre Dunai Bernadett. A Dubicz Borászat és Szőlőbirtok társtulajdonosa azt is tervezi, hogy szállodává alakítják a borászat 110 éves, gyönyörű épületét.

Szívesen kóstolna mátrai testes, komoly fehérbort? Dunai Bernadett azt mondja, hogy bakancslistáján szerepel ennek elkészítése. (Hajrá, szívesen kortyolnánk belőle!) A munkát egyébként már elkezdték a legmagasabb mátrai minőségi kategória bevezetésével. Természetesen amíg egy palack szép bor az asztalra kerül, sok munkáskézre van szükség, ám belőlük egyre kevesebb van mostanság. Ezért a Dubicznál is elindult a gépesítés. Az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz legújabb interjújának (nem gépies) elolvasásához jó szórakozást kívánunk! (S ha van, hát egy pohár bort is mellé…)

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– 2014 óta dolgozom a Dubicz Borászat és Szőlőbirtoknál, az akkor kitűzött célokat folyamatosan sikerül elérni. Ez alatt a pár év alatt a Mátrai Borvidék meghatározó borászatává tudtunk válni, országos szinten egyre nagyobb az ismertségre teszünk szert. Ennek a munkának talán a legnagyobb elismerése, hogy a legnagyobb nyári fesztiválokra 2018-ban mi szállíthattuk a hivatalos borokat.

Milyen távra tervez?

– Szőlő és bor tekintetében képtelenség rövidtávra tervezni. A folyamatos beruházások, amelyekkel a borok minőségét javíthatjuk és gazdaságossá tehetjük a termelést, vagy éppen a vendéglátás fejlesztése csak hosszú távon térülnek meg. Egy új telepítésű szőlőnek 4 év kell, mire termőre fordul, de igazán 10-20 év kell, mire mélyen megveti a gyökereit. Azt szoktuk mondani, hogy a munkánk gyümölcsét majd a gyerekeink, unokáink fogják élvezni.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Szeretnék külföldön is piacot teremteni a Dubicz boroknak, Lengyelország, Hollandia, Skandinávia a fő irányvonal. Másik nagy cél a „nagy fehérbor” elkészítése, hogy a fogyasztók keressék és elismerjék a mátrai testes, komoly fehérborokat is. Ezt a munkát már elkezdtük a legmagasabb mátrai minőségi kategória bevezetésével, amely törvényi szinten szabályozza a Mátra Superior borokat.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Cégvezetés kapcsán egyértelműen a szüleimtől. Édesanyám 15 éve vezeti a borászatot, de egyre inkább teret ad nekem is a döntéshozatalban. Édesapám pedig sikeres üzletemberként sokat segített a döntési folyamatok kialakításában, a gazdasági működés optimalizálásában. Szakmai szinten pedig a zseniális munkatársaimtól, akik nagyon felkészültek, így a mai napig folyamatosan tanulok tőlük valami újat.

A szakmájában hol lát nagyobb fejlődési lehetőséget: Magyarországon vagy külföldön?

– Sokat utazom, rendszeresen látogatok külföldi borászatokat is, ez rengeteg új ötletet és tapasztalatot ad. Azt tapasztalom, hogy itthon ebben a szektorban még sokat lehetne fejlődni. Különleges adottságú helyen élünk, érdemes kihasználni ezeket a lehetőségeket, így idővel nemcsak felzárkózhatunk, hanem túl is nőhetünk a külföldi borok hírnevén. Meg kell találni a saját utunkat.

Mibe fektetne? Gondolkodik új vállalkozáson?

– Ahhoz, hogy teljes élményt tudjunk nyújtani és a borokkal egy filozófiát, életérzést is átadjunk, feltétlen szükséges lesz a vendéglátás fejlesztése. Tervben van a borászat 110 éves, gyönyörű épületének felújítása és szállodává alakítása, amelyben egy „gourmet” étterem is helyet kapna a jövőben.

Mivel lehet Magyarországon „őrületbe kergetni” a vállalkozót?

– A kiszámíthatatlansággal. Szeretek előre tervezni, de ez sokszor nehéz. A beszerzési árak, adók folyamatosan változnak, illetve a munkaerőhiány is állandó probléma. 

Milyen módszerekkel fejleszti üzleti partneri kapcsolatait?

– Fontosnak tartom a folyamatos kommunikációt. Elősegíti az egyenletes fejlődést, illetve a problémák gyors és fájdalommentes megoldását. Nyitottnak kell lenni, akár többször nekifutni egy üzletnek, hátha találunk közös nevezőt.

Mire sajnálja az idejét?

– Ha olyan dolgot kell csinálnom, ami nem az én feladatom. Sokat dolgozunk a kollégáimmal azon, hogy megfelelő csapat álljon össze, tudjunk együtt fejlődni, mindenki tudja, mi a dolga. Sokáig hajlamos voltam minden feladatot magamra rántani, de ez hosszútávon nem működik, hiszen az igazán fontos dolgokra nem maradt időm.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Fejlesztésekre, amelyek rövid- vagy hosszútávon nyereségesebbé és könnyebbé teszi a munkánkat. Ebben jelentős szerepet játszik a minőség folyamatos javítása és a termelés optimalizálása is. Az utóbbi időben egyre több olyan gépet is vásárolunk, amely pótolni tudja munkaerőhiányból fakadó problémainkat, azaz elindult a „gépesítés”.

Milyen célra, kiknek adakozna?

– A jövőbe mindig érdemes fektetni, azaz a fiatalokra, oktatásra adományoznék. Ha valaki fejlődni, tanulni akar, azt mindig szívesen támogatom.

Mivel töltődik fel? Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Nagyon szeretek utazni, új kultúrákat és tájakat felfedezni. Mindig inspirál, hogy mennyire sokszínű a világunk és mennyi mindent tanulhatunk egymástól.

Szerdahelyi Csaba

(Fotók: Dubicz Borászat)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 11. 30., 16:10
Küldetésünk alapja, hogy a létrehozott üzleti kultúra utánunk is fennmarad. Ezt bontjuk le 5 éves periódusokra, melyeket éves terveken keresztül valósítunk meg – mondta az Üzletemnek Avidor András nemzetközi franchise és networking szakértő, a BNI Magyarország vezetője.
2022. 11. 24., 16:35
További intézkedésekre is szükség lesz a turisztikai és vendéglátó szektor kilátástalannak tűnő helyzetének enyhítésére – mondja Duska Sándor, a VOSZ Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekciójának vezetője.
2022-12-02 19:18:00
Újabb termékkör, a 8 tojásos levesbetét száraztészták gyártói és forgalmazói számára nyílt meg a lehetőség, hogy elnyerjék a KMÉ védjegy arany fokozatát. A Nébih által koordinált Termékmustra alapján 13 termék esetében igényelhetik a legjobbaknak járó elismerést.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS