„A vállalatoknak és a vezetőknek érdemes megismerni a témát és folyamatosan figyelni annak alakulását, hogy fel tudják mérni mikor, milyen lépéseket érdemes tenni majd a metaverzum irányába.”
A South China Morning Post cikke szerint Kína legnagyobb városa, Shanghai 1,5 milliárd dolláros alapot készít elő, melyből 10 nagy és 100 kisebb cég indítását szeretnék finanszírozni, különböző metaverzumhoz kapcsolódó termékek és szolgáltatások létrehozására. A dubaji kormányzat is bejelentette, hogy elérhetővé teszi a metaverzumban egyes funkcióit. A Gartner előrejelzése pedig 2026-ra azt vetíti előre, hogy a világ teljes lakosságának a negyede legalább egy órát tölt majd naponta a metaverzumban, munka, tanulás vagy kikapcsolódás céljából – kezdi friss bejegyzését Kanti Péter, a PwC Magyarország szakértője.
Emlékeztetőül: három részes cikksorozatunkban bemutatjuk, hogy mi az a metaverzum, hogyan látjuk most, és a jövőben mit fog jelenteni az üzleti vezetők számára, valamint milyen lehetőségeket kínálhat akár már középtávon a telekommunikációs-, média és technológiai ágazatok szereplőinek.
Az alábbi kérdésekre keressük a válaszokat:
1. Mi az a metaverzum és mi a jelentősége?
2. Hogyan épül fel a metaverzum, mire érdemes figyelnünk?
3. Metaverzum a gyakorlatban: milyen változásokat, lehetőségeket jelent ez a vállalatok számára?
Most következő harmadik cikkünkben sorra vesszük, miben gondolkodhatunk a telekommunikáció- média és technológiai szektor szereplői esetében.
Véleményünk szerint az iparág szereplői biztosíthatják az infrastruktúra jelentős részét a metaverzumhoz, ennek előnyei pedig döntően kapacitásaik és erőforrásaik jobb kihasználásában és akár felhasználói infrastruktúra elemek értékesítésében vagy új szolgáltatások kialakításában realizálhatók.
Lehetőségek, amelyek a telekommunikációs iparág számára érdekes lehetnek:
1. Az 5G és más hálózati infrastruktúra-fejlesztések magasabb kihasználtsága, a befektetések igazolása hosszabb időtávra.
2. AR/VR és kapcsolódó eszközök értékesítése az előfizetők, ügyfelek számára.
3. Értékesítési, megjelenési partnerségek olyan metaverzum szolgáltatókkal, amelyek a tartalmat adják az ügyfelek számára (pl.: VR alkalmazások az eszközök és szolgáltatások mellé).
4. Megjelenés a metaverzumban a cég értékesítési, ügyfélszolgálati pontjaival, kiegészítve a jelenlegi működést.
5. Lehetőségek a brand pozicionálására a metaverzum platformok mentén.
6. Általános ismeretterjesztés és evangelizáció a metaverzumban rejlő privát és üzleti lehetőségekről.
Talán ez az egyik legkézenfekvőbb iparág, ami eszünkbe juthat, hiszen hallhattunk már koncertekről, előadásokról is egyes metaverzum platformokon és tulajdonképpen a tartalomfogyasztás és az élmények befogadása lehet az első dolog, ami legtöbbünknek eszébe jut általában is a metaverzummal kapcsolatban.
Lehetőségek, amelyek a médiaszektor szereplői számára lehetnek érdekesek:
1. A médiatartalmak egy új platformja lehet a metaverzum, kiterjesztett élményeket (AR/VR), az olvasókkal/hallgatókkal/közönséggel való új kapcsolatot alakíthatnak ki a piaci szereplők - pl.: egy lapkiadó szoros előfizetői közössége, akik a metaverzum egy a lapkiadó tematikájában felépített lounge-ban rendszeresen találkoznak.
2. A digitális eszközök (NFT-k és tokenek) mentén rugalmas, új üzleti modellek alakíthatók ki - pl.: NFT-hez kötött egyedi, elsőbbségi streaming vagy extra funkciók.
3. A rendezvények és élő események közvetítésében teljesen újszerű modelleket lehet kialakítani - pl.: a rajongók bárhonnan átélhetik a koncert élményeket, a sportesemények közvetlen részesei lehetnek akár a pályán vagy a virtuális nézőtéren.
4. Lehetőségek a brand pozicionálására a metaverzum platformok mentén.
A szórakoztatóipar szintén egy nagyon jellegzetes, a metaverzum minden elemére építeni képes szektor, sőt sok tekintetben az egyik húzóágazat, amely a felhasználókat a metaverzumba terelheti.
Lehetőségek, amelyek a szektor szereplői számára lehetnek érdekesek:
1. Az élőszereplős előadások és koncertek kiterjesztése a metaverzumban, melyeket így a résztvevők akárhonnan követhetnek, akár speciális lehetőségeket is biztosítva nekik - pl.: virtuális backstage, közös színpadi szereplés stb.
2. Új típusú és új üzleti modellben működő játékok alakíthatóak ki; a jelenlegi videójátékok, amennyiben metaverzumnak tekinthetők, kiterjeszthetőek új platformok felé.
3. A rendezvényszervezés számára egy új megjelenési/rendezési helyszínt jelenthet a metaverzum.
4. A zenei és vizuális tartalomfogyasztás és annak üzleti modellje számos új kombinációs lehetőséget tartogat a metaverzumban - pl.: bármely művésznek lehet saját szervezésű koncertje, lemezei vagy emléktárgyai a metaverzumban, melyekhez különböző funkciókat, vagy előnyöket is társíthat.
Véleményünk szerint a technológiai szektor valamennyi szereplője érintett lehet a metaverzum építésében, amely jelenthet alkalmazásokat, integrációt, designt és akár új üzleti modelleket is.
1. Új metaverzum alkalmazások fejlesztése, a meglévő üzleti modellek konvertálása a metaverzumra.
2. Megjelenés a metaverzumban szolgáltatóként, szponzorként, felhasználni akár az értékesítés és ügyfélszolgálat egyik csatornájaként.
3. A metaverzumban megjelenni kívánó vállalatok technológiai integrációjában rejlő lehetőségek.
4. Lehetőségek a brand pozicionálására a metaverzum platformok mentén.
5. Végfelhasználói eszközök fejlesztése és értékesítése a lehető legtökéletesebb felhasználói élmény érdekében.
Természetesen a fenti lehetőségeket a jelenlegi képességek és ismert tényezők mentén állítottuk össze a gyűjtéssel a célunk a gondolatok elindítása, mintsem a teljeskörűség volt. Biztosak vagyunk abban is, hogy a technológia további fejlődese vagy az egyes szereplők egyedi helyzete (pénzügyi és piaci lehetőségei, ambíciói, kockázatvállalása stb.) további lehetőségeket is körvonalazhat akár már a közeljövőben.
Az elmúlt hetekben publikált rövid cikkekben körbejártuk, mi is az a metaverzum, milyen elemei vannak és mit jelenthet ez a vállalatok számára. Olvasóink közül talán néhányan utána is néztek mélyebben a témának, esetleg ki is próbáltak egy-egy platformot.
A sorozat zárásaként a legfontosabb konklúzióink:
– A metaverzum egy evolúció, az internet egy következő „generációja”, mely számos új technológia együttműködéséből fokozatos jön létre.
– A piaci szereplők számára a lehetőségek még nehezen körvonalazhatók, de egy szűk réteg már elkezdte felfedezni a metaverzumot, illetve számos cikket és bejelentést olvashatunk.
– Véleményünk szerint a vállalatoknak és a vezetőknek érdemes megismerni a témát és folyamatosan figyelni annak alakulását, hogy fel tudják mérni mikor, milyen lépéseket érdemes tenni majd a metaverzum irányába.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.