Pap Boldizsár, a PwC szakértője bemutatja a metaverzum hat legfontosabb jellemzőjét, illetve néhány módszert arra, hogyan kezdhetünk el felkészülni a metaverzum korszakára.
A Ferrari legújabb modellje már nemcsak a fizikai valóságban, hanem párhuzamosan a Fortnite nevű játékban is debütált, ami ma a metaverzumhoz legközelebb álló működő platform. Tim Sweeney, az EPIC Games CEO-ja szerint már nagyon közel van az időszak, amikor a fizikai vásárlásai mellé mindenki megkapja majd azoknak a digitális másolatát is.
Vajon átvihetőek-e ezek a digitális tulajdonok egyik metaverzumból a másikba? Amíg a metaverzum építői ilyen kérdésekkel foglalkoznak, mi összeszedtük annak hat legfontosabb jellemzőjét, illetve néhány módszert arra, hogyan kezdhetünk el felkészülni a metaverzum korszakára.
Pap Boldizsár, a PwC szakértője blogsorozatában mutatja be, hogy mi az a „Metaverzum”, hogyan látjuk most, és a jövőben mit fog jelenteni az üzleti vezetők számára, valamint milyen lehetőségeket kínálhat akár már középtávon a telekommunikációs, média- és technológiai ágazatok szereplőinek.
Ahogy előző cikkünkből kiderült, a metaverzum fogalma sokszínű és gyakran nehezen megfogható. Az alábbiakban bemutatunk 6 olyan sarkalatos pontot, amik - a jelenlegi tudásunk alapján - jellemzik a metaverzumot és segíthetik az arra való felkészülést.
A metaverzum egyik alappillére az az elszámolási rendszer, amely lehetővé teszi az önálló „gazdaság” működését. Ennek alapját az elosztott főkönyvi rendszerek adják: a metaverzumban zajló tranzakciókat a kriptovaluták, a nem helyettesíthető tokenek (NFT-k) és más blokklánc-alapú digitális valuták, eszközök teszik lehetővé (az önálló jelzőt értsük úgy, hogy elszámolásaik közvetítő intézmény nélkül történnek).
Már most is tapasztalható, hogy nincs egyetlen univerzális metaverzum alkalmazás (például létezik a Sandbox, Decentraland vagy a Facebook Metaverse, és még sorolhatnánk), csak úgy, mint ahogy számos elosztott főkönyvi technológia is létezik (pl.: ethereum, bitcoin stb.). Éppen emiatt a második kiemelt alkotóeleme ezeknek a platformoknak, hogy lehetővé teszik az átjárhatóságot annak érdekében, hogy a felhasználók képesek legyenek identitásukat, digitális tulajdonukat, vagy akár magát a felhasználói élményeket a különböző metaverzum platformok között átvinni.
Ez az ún. interoperabilitás új lehetőségeket kínál az ügyfelek eléréséhez és megértéséhez, alkalmazások fejlesztéséhez, azonban új kihívásokat is felvet az adatok gyűjtése és védelme, valamint a kiberbiztonság és a magánszféra védelme terén.
Azt gondoljuk, hogy a versenyelőny azoknál a vállalatoknál lesz, amelyek megbízható és felhasználóbarát megoldásokat kínálnak a metaverzumhoz való hozzáférésben.
A szabályok betartatása a blokklánc technológiába épített kényszerítő mechanizmusokon - tulajdonképpen programokon és algoritmusokon, okosszerződéseken - alapszik. Gondoljunk olyan dolgokra, mint az adó vagy valamilyen tranzakciós díj beszedése, vagy az adatokhoz való hozzáférés.
Azonban ezeknek a szabályoknak a megalkotása közösen történik, a korán reagálók pedig segíthetnek ezeknek a meghatározásában. Meglátásunk szerint két kulcs tényezője lesz ezeknek a szabályoknak: a biztonság és a hitelesség.
Napjainkban az identitás az interneten gyakran egyes platformokhoz kapcsolódik. Ez az identitás lehet valódi, névtelen vagy akár egy álnév is. Gondoljunk csak arra, hogy olyan felhasználónévvel regisztrálhatunk a Facebookra vagy Twitterre, amilyennel csak szeretnénk.
A metaverzumban azonban, ahogy fent is említettük, fontos szerepe van a vagyontárgyaknak, amelyek egy digitális identitáshoz vannak kapcsolva - legyen az az identitás egy valós személy vagy szervezet.
A digitális identitáshoz a vagyontárgyakat okosszerződések kapcsolják, melyeken keresztül az egyes metaverzumok között biztosítható az átjárhatóság.
Egy magával ragadó 3D-s világ egyedi élményeket kínál a saját egyéni döntéseinken alapuló preferenciáinknak megfelelően. A felhasználói élmény és látványvilág legfontosabb trendjeit már évtizedek óta láthatjuk videójátékokban, moziban vagy éppen alkalmazásokban, a metaverzum pedig egy új teret képes adni ezen élményeknek, illetve magasabb szintre emelheti a meglévő platformokét.
Azok a vállalatok, amelyek felépítik és megbízhatóvá teszik a „metaverzum-élményt” széles körben, komoly lehetőségek előtt állnak. Csupán néhány lehetőséget említve: akár fogyasztóik vagy értékesítéseik számának növelésével, új fogyasztói csoportok megnyerésével.
Amikor elhagyjuk a metaverzumot, maga a metaverzum és annak további résztvevői megszakítás nélkül folytatják tevékenységeiket, így például az okosszerződések továbbra is érvényesítik a meglévő megállapodásokat és a tranzakciókat.
Ez azonban új megközelítést igényel a digitális eszközök és tevékenységek terén, beleértve a hordozható, dinamikusan konfigurálható és bővíthető szolgáltatásokat és alkalmazásokat.
Annak ellenére, hogy a „valódi” metaverzum még nem létezik, egyes abban értelmezhető üzleti modellek már most is relevánsak. Ezért összegyűjtöttünk azokat a lépéseket, melyekkel a vállalati vezetők felkészülhetnek erre a jövőre.
Tájékozódás: A legtöbb vállalat nem ismeri a metaverzum koncepcióját, mely nagyon gyorsan fejlődik. Ezért elsőként érdemes megérteni a metaverzum mögötti koncepciót és folyamatokat (kriptovaluták, okosszerződések, web3 stb.), és folyamatosan követni az ezzel kapcsolatos változásokat és híreket.
Stratégiaalkotás: Azonosítsuk be a hiányzó képességeket és a hosszú távú lehetőségeket a metaverzumban, és kezdjük el tervezni ezek megalapozását (pl.: kompetenciák felépítésével).
Proof-of-Conceptek: Válasszunk ki néhány lehetőséget a metaverzum alapvető trendjei közül. Az alacsonyabb kockázatú felhasználási esetek közé tartoznak a virtuális létesítményekhez kapcsolódó bemutatók, a digitális eszközök (NFT-k) eladása, melyek a márka ismertséget és az ügyfelekkel való kapcsolatot növelhetik.
Bizalom megteremtése: Az egész metaverzum új kihívásokat jelent a kiberbiztonság, az adatvédelmi jogok, a szabályozási megfelelés, a márka hírneve és a csalás elleni küzdelem terén. A fogyasztók, részvényesek, szabályozó hatóságok és más érdekelt felek közötti bizalom erősítése érdekében időben érdemes tájékoztatni a feleket arról, hogy milyen kezdeményezések várhatóak a metaverzummal kapcsolatban, és hogyan kezeljük a lehetséges kockázatokat.
Kompetenciák újragondolása: Ami versenyelőnyt kínál egy megosztott, decentralizált digitális környezetben, az eltérhet a jelenlegitől. Előfordulhat, hogy továbbképzésekre és toborzásra lesz szüksége a vállalatunknak bizonyos készségek hiánya miatt, valamint új megközelítésekre lesz szükség az adatok és az üzleti kapcsolatok kezelése terén.
A fizikai és digitális összehangolása: Ha digitális szolgáltatásokkal és/vagy eszközökkel bővítjük a portfóliót, törekedjünk az egységes márkaélményre mind a fizikai, mind a digitális konstrukciókban.
Amennyiben készen állunk arra, hogy az első metaverzum tapasztalatokat megszerezzük, akkor az alábbi két platformot javasoljuk kezdő lépésként:
Természetesen az interneten a keresőbe beírva további hasonló platformokat is találhatunk még, így arra bátorítunk mindenkit, folytassa tovább a felfedezést.
A cikk társszerzője: Csongor Márk.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.