Bővülni fog a COVID-19-antigén-gyorsteszteket forgalmazók köre

2022. 02. 22., 10:14

Várható, hogy a közeljövőben több kiskereskedelmi vállalkozás engedélyt kér a gyógyszerek gyógyszertáron kívüli forgalmazására – írják a PwC szakértői.

Átmeneti jelleggel, és csak korlátozottan lazított a COVID-19-antigén-gyorstesztek kiskereskedelmi forgalmazásának szabályain a kormány a február 8-án elfogadott rendeletében – kezdik friss tájékoztatójukat a PwC szakértői. Ennek eredménye várhatóan a verseny élénkülése, és a termékek árának csökkenése lesz, ugyanakkor az önellenőrzésre szolgáló, úgynevezett „self-use” antigén-gyorstesztek továbbra is kizárólag a szigorú feltételrendszert teljesítő üzletekben árusíthatóak majd. A „vitrines gyógyszerforgalmazásra” nem jogosult kiskereskedelmi egységek és webshopok továbbra sem értékesíthetnek gyorstesztet; ezen szabály megsértése szigorú piacfelügyeleti szankciókat vonhat maga után.

Egyes várakozásokkal ellentétben a 34/2022. (II. 8.) kormányrendelet (“kormányrendelet”)  nem minden kiskereskedőnek tette lehetővé a COVID-19-antigén-gyorstesztek árusítását, hanem csak a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény (“Gyftv.”) 67. § (1) bekezdése szerinti vállalkozások számára. Ennek értelmében az árusításra valóban lehetőség lesz a gyógyszertárakon és gyógyászati segédeszköz-boltokon kívül is, azonban csak azon üzletekben, amelyek gyógyszertáron kívüli gyógyszerforgalmazásra engedélyt szereztek az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézettől („OGYÉI”). A rendelkezés attól függetlenül a gyógyszerforgalmazás feltételeinek alkalmazását írja elő a COVID-19-antigén-gyorstesztek tekintetében, hogy azok nem gyógyszernek, hanem gyógyászati segédeszköznek minősülnek.

A kormányrendelet ezzel érdemben szűkíti a lehetséges árusító helyek számát, mivel jelenleg kevés vállalkozás rendelkezik ilyen engedéllyel. Természetesen számukra is nyitva áll a lehetőség, hogy a gyógyszertáron kívüli gyógyszer-kiskereskedelmi tevékenységre jogosultságot szerezzenek, és ennek birtokában, a kormányrendelet értelmében COVID-19-antigén-gyorsteszteket árusíthassanak.

Az engedély megszerzésén túlmenően azonban a gyógyszertáron kívüli gyógyszerforgalmazást végző piaci szereplőnek a Gyftv.-ben, valamint az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerek forgalomba hozataláról szóló 52/2005. (XI. 18.) EüM rendeletben foglalt követelményeket is teljesítenie kell. Ezek közül kiemeljük, hogy a gyógyszer-kiskereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozásnak:

– biztosítania kell a COVID-tesztek biztonságos és a többi árucsoporttól elkülönített szakszerű tárolását és eltartását. Következésképpen, a COVID-teszteket zárható szekrényben („vitrinben”) kell tárolni, azokat nem lehet a fogyasztók számára közvetlenül hozzáférhető helyre kihelyezni;

– a fogyasztók részére az üzlet nyitvatartási ideje alatt folyamatosan a COVID-tesztek biztonságos alkalmazásához szükséges tájékoztatást nyújtó minősített információs rendszert kell működtetnie (ez a kötelezettség azonban kiváltható azzal, ha a vállalkozás egy már működő elektronikus információs rendszerhez díjmentes hozzáférést biztosít);

– a COVID-teszt készletéről olyan folyamatos nyilvántartást kell vezetnie, amelyből a termékek aktuális készlet- és forgalmi adatai mindenkor megállapíthatók;

– gondoskodnia kell a forgalmazás körében keletkező veszélyes hulladékok megfelelő tárolásáról és elszállításáról.

A kormányrendelet által biztosított lehetőség a közjogi veszélyhelyzet végéig marad hatályban, ami jelen várakozások szerint 2022. június 1-jéig tart.

Ugyan a feltételrendszer bizonyos erőforrások biztosítását igényli, azok nem tekinthetőek a kiskereskedelmi szektortól teljes mértékben idegennek. Ezért várható, hogy a közeljövőben több kiskereskedelmi vállalkozás engedélyt kér a gyógyszerek gyógyszertáron kívüli forgalmazására, és ezáltal még több helyen lehet majd hozzájutni a COVID-19-antigén-gyorstesztekhez.

A GVH – és vélhetőleg a kormány is – azt várja, hogy a piac ilyen módon történő kiszélesítése árcsökkentő hatást fog eredményezni a COVID-19-antigén-gyorstesztek piacán.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-13 09:10:00
Kulcsszerepet játszhatnak a munkahelyi barátságok a dolgozók elégedettségében, mentális egészségében, elkötelezettségében; ötből négy alkalmazott szerint nagyon fontos, hogy jóban legyen valakivel a cégnél – állapítja meg Friends at Work felmérésében a KPMG.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS