A csomagkezelő és -továbbító, önvezető eszközt kényes repülőtéri környezetben próbálták ki. Egyedi kialakítása révén rendkívül helytakarékos: két keréken rohangálva kézbesít csomagokat, saját szerkezete kiegyensúlyozásával.
A logisztikai célú, teljesen autonóm mobil robot (AMR) a Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML) fejlesztése, és első tesztüzemét Európa egyik legnagyobb légikikötőjében, a müncheni repülőtéren teljesítette. A kialakítása egyszerűen nagyszerű: nem több, mint egy dupla, szétnyíló váz, amelynek „lábai” mellől hajlanak előre a megfogó karok. Úgy tervezték, hogy a magához vett hasznos teher tömegének függvényében kiegyensúlyozza magát, majd a kívánt helyre guruljon a nála lévő csomaggal.
Az evoBOT számos feladat elvégzése közben képes egyensúlyban tartani magát: veszélyes árukat kezelésében vesz részt, csomagokat szállít – akár hosszabb távolságokra, ismétlődő útvonalon, tehermentesíteni a humán dolgozókat az emeléssel, cipekedéssel járó feladatok alól, szükséges anyagokat szerez be, sőt, támogatást nyújt a repülőgépek be- és kirakodása során.
Elég gyors eszközről van szó, hiszen az evoBOT akár 60 km/órás maximális sebességgel is süvíthet, miközben 100 kilogramm terhet szállít – írja a The Robot Report. Ez egy dinamikus és stabil rendszer, ami az inverz összetett inga elvén alapul, magyarán nincsen szüksége külső ellensúlyra. Önálló egyensúlyozó képessége magában is képessé teszi arra, hogy különböző, akár egyenetlen felületeken mozogjon.
„A mi evoBOT-unk az autonóm járművek és robotok új generációjának egyik első képviselője. Karjaival és azzal, hogy két keréken mozog, nagy lépést tesz meg a robotika humanoid jellegű jövője felé vezető úton – méltatta cége eredményeit Michael ten Hompel professzor, a Fraunhofer IML ügyvezető igazgatója. – A müncheni repülőtéren végrehajtott gyakorlati teszt lenyűgözően alátámasztja a robotban rejlő fejlesztési potenciált. Az evoBOT a jövőben a legkülönbözőbb alkalmazásokban dolgozhat emberek munkatársaként.”
A müncheni repülőtéren az evoBOT gyakorlati teszteket hajtott végre, a teherterminálon és a repülőtér előterében. Ezek a tesztek sikeresen rámutattak, hogy a robot mennyire sokoldalúan használható.
„A teherszállítás, logisztikai ágazat fejlesztése és bővítése a vállalati stratégiánk egyik leglényegesebb eleme. Üdvözlünk minden olyan kezdeményezést, ami a kezelési folyamatok optimalizálására és digitalizálására irányul – mondta Jost Lammers, a müncheni repülőtér vezérigazgatója. Az evoBOT megkönnyíti munkatársaink mindennapi munkáját a cargo területen, és vonzóbbá is teszi a munkahelyeinket.”
Az evoBOT létrehozásában és tesztelésében egy sor jó nevű cég és szervezet vállalt kisebb-nagyobb szerepet. A sikeres projektben együttműködött a Fraunhofer IML-lel a Cargogate Munich Airport GmbH, a Digital Testbad Air Cargo, a CHI Deutschland Cargo Handling GmbH, a Flughafen Köln/Bonn GmbH, a Frankfurti Műszaki Egyetem, a Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide, a Lufthansa Cargo AG, a LUG aircargo handling GmbH, a Mitteldeutsche Flughafen AG, a Schenker Deutschland AG és a Sovereign Speed GmbH.
Gábor János
Főoldali kép: evoBOT
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.