Robot az étteremben: ez a megoldás a munkaerőhiányra?

Robot az étteremben: ez a megoldás a munkaerőhiányra?
2023. 10. 09., 13:07

Élő példákkal lehet szemléltetni, hogy mekkora jelentőséggel bírhat egy vagy több robot az éttermi feladatellátásban. Ma is sok robotikai alkalmazás segít a konyhán és a vendégtérben, de vajon végleg helyettesíthetik a humán munkaerőt?

Sok étterem számára, ahol a tulajdonosi kör keserű tapasztalatokat szerzett a koronavírus járvány idején, reális víziónak tűnik a munkaerőhiány robotikai kezelése. És a vásárlóknak a jövőben egyre több éttermi robotra kell számítaniuk. Ennek legfőbb oka az, hogy „elméletben – és a legtöbbször gyakorlatban is – felgyorsíthatják a rendeléseket, miközben extra kényelmet és pontosságot is biztosítanak” – érvelt a Newsweeknek Sherri Kimes, a Cornell Egyetem szolgáltatások műveletirányításával foglalkozó professzora.

A lap röviden bemutat néhány étteremhálózatot, amelynek egységeiben már napjainkban is egy vagy több robot közreműködésével szolgálják ki a vendégeket. A gépek konyhai alkalmazása láthatóan nagyon bevált a Sweetgreen étteremláncnál. Jonathan Neman társalapító-vezérigazgatója szerint „az automatizálás lehetővé teszi az ételek minőségének és integritásának javítását, miközben gyorsabb és kényelmesebb élményt kapnak a vásárlók, és jobban, dinamikusabban dolgoznak a munkatársak”. A márka éppen idén indította be a robotokkal felszerelt Infinite Kitchen éttermét, az amerikai Naperville-ben.

A Chipotle Mexican Grill útja szintén ehhez hasonló, de ők a vendégig nyújtózkodnak a digitális megoldással. Az étteremlánc a Hyphen technológiai céggel együttműködve hozott létre olyan futószalagot, amelyen automatizálta a beérkező rendelések elkészítését. A vásárlók egy digitális alkalmazásban leadott tál-, vagy salátarendelésre beindítják a folyamatot: a tányér egy adott készletvonalon haladva veszi fel a különböző tartályokból ráadagolt hozzávalókat, míg a burritók, tacók, quesadillák és az utolsó simításként hozzáadott köretek már csak egy-egy dolgozó munkáját igénylik.

A Chipotle és a Sweetgreen csak két étterem, amelyik alkalmaz valamilyen robotikai megoldást, de szemléletes példák arra, hogy az iparágnak meglehetősen sok változásra kell számítania. Kérdés azonban, hogy a vásárlók mennyire hajlandóak mindennapos jelenségként elfogadni a robotokat az éttermekben. Az amerikai National Restaurant Association felmérte, és a 2023-as State of the Industry Report című jelentésében arra jutott, hogy a fogyasztók 46 százaléka rendelne automatizált rendszerek vagy robotok által készített ételt, 37 százalékuk pedig nem bánná azt sem, ha ilyen technológia szolgálná fel az ételt.

„Bár nem teljesen automatizáltak, ezek a gépek javítják a műveleteket azáltal, hogy a hagyományos kézi vagy ismétlődő és időszerű folyamatokhoz sebességet és pontosságot adnak, lehetővé téve az alkalmazottak számára, hogy kevesebb idő alatt többet tegyenek, így az éttermek hatékonyabban tudják működtetni az üzletüket” – mondta Jeffrey Lolli, a Widener Egyetem turizmus és üzleti menedzsment professzora. Hozzátette: ahelyett például, hogy több száz burgonyát kellene kézzel felvágni, a vágógépek sokkal gyorsabban és nagyobb pontossággal dolgoznak, mint egy ember, egyedül.

A pontosság és a hatékonyság két gyakran említett ok, amiért az éttermek robotokat alkalmaznak, de ez eddig főként a gyorséttermekre korlátozódott. A fine dining jellemzően távol maradt ettől a gyakorlattól, és ez valószínűleg azért van, mert Lolli szerint az ilyen létesítmények vendégköre a gyors és kényelmes ételkiszolgáláson túlmutató dolgokat keres. „Az éttermek eddig vonakodtak attól, hogy robotikát vagy automatizálást alkalmazzanak a vendégekkel érintkező terekben. Az élménynek ugyanis része a hangulat és a kiszolgálóval való interakció.”

Hogyan segíthet mégis a robot, illetve mi lehet a hátulütője?

„Ha robotokat tudunk használni ismétlődő feladatok elvégzésére, az hasznos lehet, és a munkaerőköltségek csökkentésére is felhasználhatók – mondta Alex Susskind, a Cornell Egyetem Élelmiszer- és Italipari Intézetének igazgatója. Láttuk ugyanezt a call centereknél, az autósbüféknél, valamint az előre elkészített termékek és összetevők gyártásánál.”

Mindez szép, viszont fontos szempont az éttermi szolgáltatások automatizálásánál, hogy rendkívül költséges lehet, illetve jelentős kezdő beruházást igényel, és ezt nem minden étterem engedheti meg magának. Ebben a folyamatban törvényszerű, hogy a kisvállalkozások egyre inkább kiszorulnak, míg a nagy láncok nagyobb tőkeerővel rendelkezve, sokkal több pénzügyi eszközt tudnak megmozgatni, hogy robotikára költsenek, aztán tovább fokozzák a teljesítményüket. Ott van továbbá a robotok irányításának kérdése. Az éttermi robotokat kezelni és karbantartani kell, vagyis éttermi környezetben nem feltétlenül tökéletes helyettesei a humán munkaerőnek.

„Bár egy robot nem jelent beteget, előfordulhat, hogy a műszak közepén elromlik, és ezt nem veszik észre a konyhán”, csak akkor, ha már a vendégektől jönnek negatív visszajelzések, ami nagy baj – jegyezte meg Susskind, ezzel nagyjából rövidre is zárva a kérdést, hogy az éttermek miért tartanak a robotok bevezetésétől, és miért gondolja kizártnak, hogy a robotok jelentős mértékben kiszorítanák az embereket a szegmens kínálta állásokból. Lolli osztja a véleményét: mivel a vendégélményt az erős emberi készségek teremtik meg, a humán dolgozók ebben az iparágban elengedhetetlenek maradnak.

Gábor János

Főoldali kép: Johnny’s Étterem, Malajzia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-16 09:10:00
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS