Igazítani kell a svájci nyugdíj-kiigazítási módszeren Szerbiában

2020. 01. 22., 15:30

A szerb államfő szerint a nyugdíjnak gyorsabban kell majd növekednie, hogy lépést tarthasson a 900 eurós átlagbérrel.

Alighogy elkezdték a svájci modell szerinti nyugdíjemelést, máris látszik, hogy mégsem felel meg igazán a szerbiai körülményeknek – írja a Magyar Szó.

Február 10-e táján várható az idei januári nyugdíj első részének folyósítása, valamint ekkor érkezik a tavaly kiszámított és beharangozott 5,4 százalékos emelés. A nyugdíjnövelési arányt már az annyit emlegetett svájci képlet szerint határozták meg.

A nyugdíj fele-fele arányban függ az átlagbér növekedésétől és az infláció alakulásától. A számítások azonban azt mutatják, hogy ha ezt a módszert alkalmazzák, idővel az átlagnyugdíj nagymértékben lemarad az átlagbértől.

A svájci modell „korrigálását” Aleksandar Vučić államfő jelentette be azzal a magyarázattal, hogy a nyugdíjaknak gyorsabban kell emelkedniük, mint amennyire a svájci módszer megengedi.

Az elnök arra alapozza a módosítás szükségességét, hogy amikor majd Szerbiában 900 euró lesz az átlagbér (szerinte 2025-ben), a nyugdíjak átlaga csupán 300 euró körül alakulna, vagyis nagy lesz a lemaradás. Tavaly a járandóság átlaga 26 344 dinár (223 euró) volt, az átlagbér 47,8 százaléka.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS