Ekkor lesz komoly baj a nyugdíjrendszerrel Szerbiában

2019. 08. 07., 14:00

Fennmarad-e Szerbiában a jelenlegi nyugdíjrendszer? Szakértő szerint egyelőre nem kell tartani a rendszer összeomlásától.

Szerbiában mintegy 1,7 millió nyugdíjas él, s egyes becslések szerint évente körülbelül 30 ezer fiatal hagyja el az országot – írja a Magyar Szó.

Ma átlagban 3,4 évvel többet dolgoznak a szerbek a nyugdíjjogosultság elnyeréséig, mint 9 évvel ezelőtt. Éppen a nyugdíjrendszer gyengeségei és a kivándorlás vezetett oda, hogy egyre tovább kell dolgozni.

A férfiak 65, a nők 62,5 éves korukban vonulhatnak nyugdíjba. A nők esetében évről évre hosszabbodik az előírt szolgálati idő, 2032-ben már nekik is 65 éves korukig kell dolgozniuk.

Szakértők szerint ahhoz, hogy a nyugdíjrendszer kielégítően működhessen, egy nyugdíjasra 3,5 dolgozónak kellene jutnia, Szerbiában jelenleg ez az arány 1:1.

Goran Nikolić, az Európai Tanulmányok Intézetének közgazdásza azt mondja: figyelemmel kell kísérni a helyzet alakulását a környező országokban, annak alapján következtethetünk arra, hogy mi fog történni Szerbiában. Szerinte amíg magas a munkanélküliség aránya, nem kell tartani a nyugdíjrendszer összeomlásától, ilyenkor „még van lehetőség a rendszer normális működésére”. A baj ott kezdődik, amikor nincs többé munkanélküliség.

„Jelentősebb munkaerő-beáramlásra lehet számítani, különösen Afrikából, noha ez még nem érezhető a térség fejlettebb országaiban sem. Ha majd Szlovéniában és Horvátországban jelentősebb mértékben megindul a munkaerő-beáramlás, akkor számíthatunk erre minálunk is – magyarázza Nikolić.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS