Az autóiparra épít Szlovákia, de jól teszi?

2019. 08. 21., 12:30

Szlovákiában továbbra is hatalmas szakadék tátong az ország egyes régiói között – derül ki a legújabb fejlesztési stratégiából.

A beruházásokért és digitalizációért felelős kormányfőhelyettes hivatala kidolgozta Szlovákia legújabb, 2030-ig szóló fejlesztési stratégiájának a javaslatát, amelyet hétfőn vitatott meg a munkavállalók, a munkaadók és a kormány alkotta háromoldalú érdekegyeztető tanács – írja az Új Szó.

Szlovákia gazdasága az elmúlt időszakban ugyan látványos növekedést produkált, ez azonban nagyrészt az autóiparnak köszönhető, amely veszélyesen nagy szeletet hasít ki a gazdaságból. Szlovákia ipari termelésének 2016-ban a 40 százalékát adta az autóipar, miközben a felmérés szerint ez az ágazat rendkívül alacsony hozzáadott értéket produkál.

Az ország legújabb fejlesztési stratégiájának a kidolgozói is elismerik, hogy Szlovákia egyes régió között továbbra is hatalmas gazdasági és szociális különbségek vannak. Az ország nyugati és keleti régiói között még nagyobb szakadék tátong, mint korábban.

Míg Eperjes megyében a 2008-as 10 872 euróról 2016-ra 13 606 euróra nőtt az egy főre jutó GDP, Pozsony megyében 42 904-ről 53 692 euróra. Vagyis míg tíz évvel ezelőtt Pozsony nagyjából 32 ezer euróval hagyta le Eperjes megyét az egy főre jutó GDP-ben, két évvel ezelőtt már több mint 40 ezerrel.

Egyre súlyosabb problémát jelent az elvándorlás is a közép- és kelet-szlovákiai járásokból. Az ország nyugati régióiban hiány mutatkozik a szakképzett munkaerőből, több keleti járásban viszont még mindig 10 százalékot is jócskán meghaladó munkanélküliséget mérnek.

Pozsony megyébe évente több mint 6 ezren költöznek át.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 09. 19., 10:49
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége és a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége szervezésében 2022. szeptember elején Budapesten tanácskozott a genfi székhelyű Munkaadók Nemzetközi Szövetségének Európai és Közép-Ázsia csoportja. A konferencián, amelyre 35 országból érkeztek küldöttek, a VOSZ-t dr. Kovács Patrik és Barabás Tamás társelnökök, valamint Varga Julianna nemzetközi és oktatási igazgató képviselte, aki egyben az esemény egyik szervezője is volt. A rendezvényről őt kérdeztük.
2022-09-23 19:23:00
A Központi Nyomozó Főügyészség a külföldi hivatalos személy vonatkozásában üzletszerűen elkövetett befolyással üzérkedés bűntette és más bűncselekmények miatt folyamatban lévő nyomozása során őrizetbe vett gyanúsított letartóztatását indítványozta.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 09. 23., 12:05
epizód: 2022 / 9   |   hossz: 18:38
Milyen a gazdaság, a vállalkozások helyzete Covid után, a háború és az energiaválság árnyékában? Mekkora sokkokat okozott az elmúlt pár év? Nyílnak-e kivezető utak az európai és a magyar gazdaság előtt? Hogyan segítheti a kilábalást az államilag támogatott Széchenyi Hitel MAX program? A kérdésekre Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS