Látványosan fékezte a magyarországi e-kereskedelem lassulását az szja-visszatérítés

2022. 04. 20., 13:25

Megtorpant az e-kereskedelem szárnyalása a kelet-közép-európai régióban 2022 első negyedévében. Az adatok lassulásra figyelmeztetnek – derül ki a Growww Digital 295 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatait vizsgáló elemzéséből.

A korábbi évekhez képest lényegesen kisebb mértékben, átlagosan 5 százalék nőtt az e-kereskedelem forgalma a kelet-közép-európai régióban az előző év azonos időszakához képest. Magyarországon a régiós átlagnál jobban, 7 százalék nőtt az e-kereskedelmi forgalom az év első három hónapjában, azonban még ez is jóval alulmarad az elmúlt két év adatainak.

Még szembetűnőbb a Google Ads költések alakulása. Míg Magyarországon 21 százalék volt a Google Ads költések növekedése az első negyedévben, a kelet-közép-európai régióban szinte mindenhol csökkentek: Csehország -4 százalék, Lengyelroszág -7 százalék, Szlovákia -15 százalék, Románia 4 százalék.

„A magyar eredmények kedvező alakulását erősen befolyásolta az szja-visszatérítés, a fegyverpénz és a 13. havi nyugdíj százmilliárdjainak keresletélénkítő hatása. Az ezt követő időszakban szokatlan forgalomemelkedés volt tapasztalható több szegmensben, amit mással nem nagyon tudunk magyarázni”mondta Szabó László, a Growww Digital online-növekedési szakértője.

A csökkenő online költések az e-kereskedelem lendületének regionális lassulásáról árulkodnak. A piaci szereplők, látva a csökkenő keresletet, óvatosabban fektetnek a marketingtevékenységbe. Az e-kereskedelem 2020 márciusától tapasztalt, a koronavírus-járvány első hullámával megugró növekedése az idei év első negyedévében megtorpant.

Szabó László szerint a megtorpanásban szerepet játszott a magas infláció, az euróárfolyam kedvezőtlen alakulása, valamint az orosz–ukrán háború kitörése. Az adatokból kirajzolódik, hogy a lakosság visszafogta, elhalasztotta a vásárlásait, és kivár. Bár a magyar eredmények jobbak a régiós adatoknál, a tendencia Magyarországon is érvényes: ha kisebb ütemben is, de lassult az e-kereskedelem növekedése.

A szakértő szerint a hazai e-kereskedőket rendkívül hátrányosan érinti a piac megtorpanása. Hiába volt magas az elmúlt évek forgalma, a lassuló növekedés mellett a magas infláció és a forint gyengülése csökkenti a cégek nyereségét. Ez azért is fájdalmas a szektor számára, mert jelentős beruházások történtek az elmúlt két évben, hogy az e-kereskedelem felfutása miatt biztosítani tudják a vásárlók kiszolgálását. A pillanatnyi megtorpanás ellenére a szektor szereplői bizakodók és növekedésre számítanak.

„Amennyiben az orosz-ukrán háború belátható időn belül rendeződik, várható az e-kereskedelem visszapattanása, és vélhetően visszaáll a növekedési pálya. Azonban, ha továbbra is instabil lesz a geopolitikai helyzet, akkor stagnálásra, valamint az árak további jelentős emelkedésére kell számítani” – vélekedik Szabó László.

A szakértő rámutat, hogy az e-kereskedelmi piac változásai miatt a versenyhelyzet még kiélezettebb, ezért fokozottabban kell figyelni a piaci változásokra, az új technológiákra, valamint az árazási és marketingstratégiára. Ugyanakkor ebben a helyzetben a webáruházak hatékony működése fontosabbá vált, mint eddig bármikor, ez pedig soha nem látott mértékben felértékeli a tapasztalt szakemberek munkaerőpiaci értékét, mert hiány van belőlük.

A Growww Digital e-kereskedelmi trend riportja 2020 januárjától elemzi és teszi közzé 295, kelet- és közép-európai e-kereskedelmi Google Ads hirdetési fiók kulcsadatait: https://www.growwwdigital.com/covid/ 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS