Megtorpant az e-kereskedelem szárnyalása a kelet-közép-európai régióban 2022 első negyedévében. Az adatok lassulásra figyelmeztetnek – derül ki a Growww Digital 295 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatait vizsgáló elemzéséből.
A korábbi évekhez képest lényegesen kisebb mértékben, átlagosan 5 százalék nőtt az e-kereskedelem forgalma a kelet-közép-európai régióban az előző év azonos időszakához képest. Magyarországon a régiós átlagnál jobban, 7 százalék nőtt az e-kereskedelmi forgalom az év első három hónapjában, azonban még ez is jóval alulmarad az elmúlt két év adatainak.
Még szembetűnőbb a Google Ads költések alakulása. Míg Magyarországon 21 százalék volt a Google Ads költések növekedése az első negyedévben, a kelet-közép-európai régióban szinte mindenhol csökkentek: Csehország -4 százalék, Lengyelroszág -7 százalék, Szlovákia -15 százalék, Románia 4 százalék.
„A magyar eredmények kedvező alakulását erősen befolyásolta az szja-visszatérítés, a fegyverpénz és a 13. havi nyugdíj százmilliárdjainak keresletélénkítő hatása. Az ezt követő időszakban szokatlan forgalomemelkedés volt tapasztalható több szegmensben, amit mással nem nagyon tudunk magyarázni” – mondta Szabó László, a Growww Digital online-növekedési szakértője.
A csökkenő online költések az e-kereskedelem lendületének regionális lassulásáról árulkodnak. A piaci szereplők, látva a csökkenő keresletet, óvatosabban fektetnek a marketingtevékenységbe. Az e-kereskedelem 2020 márciusától tapasztalt, a koronavírus-járvány első hullámával megugró növekedése az idei év első negyedévében megtorpant.
Szabó László szerint a megtorpanásban szerepet játszott a magas infláció, az euróárfolyam kedvezőtlen alakulása, valamint az orosz–ukrán háború kitörése. Az adatokból kirajzolódik, hogy a lakosság visszafogta, elhalasztotta a vásárlásait, és kivár. Bár a magyar eredmények jobbak a régiós adatoknál, a tendencia Magyarországon is érvényes: ha kisebb ütemben is, de lassult az e-kereskedelem növekedése.
A szakértő szerint a hazai e-kereskedőket rendkívül hátrányosan érinti a piac megtorpanása. Hiába volt magas az elmúlt évek forgalma, a lassuló növekedés mellett a magas infláció és a forint gyengülése csökkenti a cégek nyereségét. Ez azért is fájdalmas a szektor számára, mert jelentős beruházások történtek az elmúlt két évben, hogy az e-kereskedelem felfutása miatt biztosítani tudják a vásárlók kiszolgálását. A pillanatnyi megtorpanás ellenére a szektor szereplői bizakodók és növekedésre számítanak.
„Amennyiben az orosz-ukrán háború belátható időn belül rendeződik, várható az e-kereskedelem visszapattanása, és vélhetően visszaáll a növekedési pálya. Azonban, ha továbbra is instabil lesz a geopolitikai helyzet, akkor stagnálásra, valamint az árak további jelentős emelkedésére kell számítani” – vélekedik Szabó László.
A szakértő rámutat, hogy az e-kereskedelmi piac változásai miatt a versenyhelyzet még kiélezettebb, ezért fokozottabban kell figyelni a piaci változásokra, az új technológiákra, valamint az árazási és marketingstratégiára. Ugyanakkor ebben a helyzetben a webáruházak hatékony működése fontosabbá vált, mint eddig bármikor, ez pedig soha nem látott mértékben felértékeli a tapasztalt szakemberek munkaerőpiaci értékét, mert hiány van belőlük.
A Growww Digital e-kereskedelmi trend riportja 2020 januárjától elemzi és teszi közzé 295, kelet- és közép-európai e-kereskedelmi Google Ads hirdetési fiók kulcsadatait: https://www.growwwdigital.com/covid/
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.