Az online vásárlók 74 százaléka, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek és 6 személyt ajándékoznak meg. A PwC karácsonyi vásárlás kutatásából az is kiderül, hogy a TEMU és más külföldi online platformok előretörése ellenére a vásárlók többsége még mindig a hazai kereskedőknél költi el a karácsonyi ajándékra szánt összeg túlnyomó részét.
„A konjunktúra időszaka több mint két éve véget ért, és a fogyasztók átgondoltabban és visszafogottabban költenek – ennek ellenére az idei év utolsó időszakában a kereskedők ismét élénkülő keresletre és jó forgalomra számíthatnak” - mutatott rá Cserjés-Kopándi Ildikó, a PwC Magyarország Digital Commerce and Research csapatának vezető menedzsere, a kutatás vezetője.
A legfrissebb piaci adatok szerint a vásárlók újra megnyitották pénztárcáikat, különösen a Black Friday akciók és a karácsonyi szezon során. A megkérdezettek 58 százaléka élt vagy tervez élni a kedvezményekkel, bár előzetesen csak 11 százalék jelezte ezt a szándékát. A vásárlók többsége (55 százalék) saját célra szerzett be olyan termékeket, amelyeket egyébként is megvett volna, de ilyenkor olcsóbb. A karácsonyi ajándékok beszerzése is jelentős volt (41 százalék), és 14 százalék olyan terméket választott, amelyet normál esetben nem vett volna meg, de a kedvező akciók miatt mégis megtette. A termékek árát a nők 52 százaléka nagymértékben figyelembe vette vásárláskor (szemben a férfiak 34 százalékával), és ők azok, akik az akciókra is fogékonyabbak (39 százalék, míg a férfiaknál ez az arány csak 24 százalék). A fenntarthatósági szempontok is a nőknél számítanak jobban.
A fogyasztók 75 százaléka hazai webáruházakból rendelt online, 34 százalék külföldi webáruházakat választott, míg 28 százalék hagyományos üzletekben és plázákban élvezte a Black Friday kedvező árainak előnyeit. A vásárlók jónak ítélték a webáruházak-üzletek szolgáltatását (4,0), kissé kevésbé jónak az akcióban szereplő termékeket (3,89), és még kevésbé az árakat (3,73) de kifejezetten elégedettek voltak a Black Friday során a kiszállító futárszolgálatokkal (5-ből 4,1-es értékelés).
Idén a fogyasztók összesen 261 milliárd forintot terveznek karácsonyi ajándékokra fordítani. Az online vásárlók 74 százaléka, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek, és 6 személyt ajándékoznak meg. A legnagyobb összeget, 115,9 milliárd forintot hazai online áruházakban tervezik elkölteni, míg a bevásárlóközpontokban és plázákban 56,6 milliárd forintot, hagyományos boltokban és szaküzletekben pedig 48,7 milliárd forintot. Külföldi internetes áruházakban a vásárlók saját bevallásuk szerint 29 milliárd forintot fognak otthagyni. 3,1 millió fő vásárol karácsonyi ajándékot, ami költés szempontjából a belföldi negyedik negyedéves online forgalom 20 százalékát jelenti.
Az online vásárlók körében a TEMU rendkívüli népszerűségnek örvend. Az internetezők 43 százaléka, ami körülbelül 1,8 millió főt takar, idén már rendelt a TEMU-n keresztül átlagosan 4,3 alkalommal és vásárlásonként 11 ezer forint értékben. A TEMU-t használók általánosságban elégedettek a szolgáltatással és a termékekkel; egyetlen szempont (ár, szállítás gyorsasága, ügyfélszolgálat, minőség, visszáru) sem kapott 3,5 alatti értékelést.
A külföldről vásárlók körében legnépszerűbb 3 áruház a TEMU, a Shein és az Aliexpress. A TEMU-n 66 százalék vásárolt, ebből 10 százalék nem tervezi újra, 56 százalék viszont igen, és 11 százalék eddig nem vásárolt itt, de tervezi.
A válaszadók 74 százaléka tervez ajándékokat beszerezni karácsonyra, átlagosan 6 személynek. A vásárlások időzítése változatos: 31 százalék már szeptemberben és októberben megkezdte a beszerzést, 38 százalék a Black Friday akciókat használta ki, míg 40 százalék decemberben, az utolsó hetekben intézi az ajándékvásárlást.
A gazdasági helyzet hatása érzékelhető a vásárlási szokásokban. A válaszadók 42 százaléka kisebb értékű ajándékokat választ, 27 százalék jobban meggondolja, hol költ, 25 százalék jobban utánajár az áraknak, mint korábban, és 24 százalék számára fontosabbak lettek az akciók és leárazások. Csak 9 százalék állítja, hogy a gazdasági helyzet nincs hatással karácsonyi költésére.
A 30 év alattiak több mint fele (51 százalék) online keresőmotorok segítségével tájékozódik az ünnepi akciókról – a 60 év felettieknél ez az arány csak 27 százalék –, kézzel készített ajándékokat is a fiatalok adnak a legszívesebben (29 százalék), és jellemzően ők hagyják a legutolsó pillanatra az ajándékbeszerzést (65 százalék).
Ajándékválasztáskor a minőség (4,48) és a megajándékozottak igényei (4,46) a legfontosabb szempontok, de az ár-érték arány (4,37) és az ár (4,16) is jelentős szerepet játszanak, különösen a fiataloknál, ahol 70 százalék ezt nagymértékben figyelembe veszi. A fenntarthatósági szempontok kevésbé hangsúlyosak, 3,57-es átlagos értékelést kaptak, de ez a legfiatalabbaknál kapta a legalacsonyabb értéket (5-ből 3,26-ot).
A legnépszerűbb ajándékok között a játékok (45 százalék), ruházati cikkek (42 százalék), könyvek (41 százalék) és szépségápolási termékek (33 százalék) szerepelnek. Minden ötödik vásárló tervez szórakoztató elektronikai eszközt (21 százalék) vagy lakásfelszerelési és barkács terméket (21 százalék) ajándékozni. A fiataloknál az utalványok és élményajándékok (23 százalék) a nyerők.
Karácsonykor még mindig a hagyományos üzletek dominálnak: a fogyasztók 44 százaléka főként itt szerzi be az ajándékokat. Ugyanakkor 37 százalék mind a hagyományos, mind az online csatornákat használja. Csak online beszerzést 13 százalék preferál, míg kizárólag üzletben 7 százalék intézi a vásárlást.
A hazai webáruházak népszerűsége töretlen, az online vásárlók 93 százaléka innen rendel. A bevásárlóközpontok és plázák is népszerűek (65 százalék), ahogy a hagyományos boltok, szaküzletek és szupermarketek is (61 százalék). Külföldi internetes áruházakból 35 százalék rendel, míg interneten, magánszemélytől 10 százalék szerzi be a termékeket.
„Az online vásárlás térnyerése ellenére a hagyományos üzletek továbbra is fontos szerepet játszanak a karácsonyi szezonban, hiszen a fogyasztók 44 százaléka még mindig itt szerzi be az ajándékokat. Ugyanakkor az online és hagyományos vásárlási csatornák kombinációja egyre gyakoribb, miközben a külföldi platformok, mint a TEMU, látványos növekedést mutatnak. A vásárlók azonban a karácsonyi költéseik túlnyomó részét továbbra is hazai kereskedőknél hagyják, ami biztató jel a helyi gazdaság számára” – foglalta össze a kutatás eredményeit Timár Szabolcs, a PwC Magyarország e-kereskedelmi szakértője.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.