Az online értékesítés részarányának folyamatos növekedése elengedhetetlenné teszi a webshoppal rendelkező vállalkozások számára, hogy megbízható, gyors és kényelmes fizetési lehetőségeket biztosítsanak vásárlóiknak. A GLAMI keresőplatform legfrissebb statisztikái lehetővé teszik a divatcikkek online kereskedelmével foglalkozó magyar webáruházak számára a hazai fizetési szokások áttekintését, és azok ismeretében az értékesítési tevékenységük optimalizálását.
Az elmúlt néhány évben minden korábbinál gyorsabban nőtt azoknak a fogyasztóknak a száma, akik webáruházakban vásárolnak divatcikkeket. Az e-kereskedelem ma már elengedhetetlen eszköz a divatiparban, az így megtermelt bevétel sok esetben a divatcégek sikerének szerves részét képezi.
A divat a legnagyobb B2C e-kereskedelmi szegmens, globális értékét 2020-ban 752,5 milliárd dollárra becsülték. Az előrejelzések szerint a piac évi 9,1 százalékkal fog tovább növekedni, így 2025 végére átlépheti az 1000 milliárd dolláros értéket is. A magyarok 86 százaléka tervez divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepek előtt.
A vezető divat webáruházak kínálatát egy platformon összekötő GLAMI keresőplatform adatai szerint az elmúlt évben a magyar fogyasztók több mint fele (51 százalék) gyakrabban rendelt ruházati cikkeket webáruházakban, valamint a fogyasztók 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A GLAMI legfrissebb felmérése szerint az online vásárlást előnyben részesítő magyar fogyasztók a webáruházakból történő rendelés legfontosabb előnyeiként elsősorban a kényelmi szempontokat és a legkedvezőbb árajánlat gyors megtalálásának lehetőségét jelölték meg. A kutatásban ugyanakkor nagy hangsúlyt kapott a fizetési folyamat is, mivel a megbízható, kényelmes és rugalmas fizetési megoldásoknak kulcsszerep jut a vásárlói döntéshozatalban.
Az utánvétes fizetés továbbra is a legkedveltebb megoldás
A fizetési szokásokra vonatkozó kérdések alapján az online rendelt ruházati és divatcikkek vásárlása esetén a magyarok 62 százaléka az utánvétes fizetési megoldást preferálja, 18 százalék lehetőség szerint az online fizetési opciót választja, 20 százalék pedig az adott rendelés függvényében dönt a kérdésben. A vásárlók 39 százaléka azért választja az utánvétes megoldást, mert jobban szeret készpénzben fizetni, 31 százalék általánosságban nem tartja megbízhatónak az online fizetést, valamint a vásárlók 20 százaléka nyilvános helyen is szokott online vásárolni, ahol biztonsági okokból nem szívesen használ kártyás fizetést.
A kutatásból az is kiderül, hogy a válaszadók 62 százaléka nagyobb valószínűséggel választja az utánvétes megoldást abban az esetben, ha korábban még nem vásárolt az adott webáruházban, illetve 22 százalék jó megoldásnak tartja abban az esetben, ha a vásárlás pillanatában nem áll rendelkezésre a szükséges fedezet a bankszámláján.
A legnépszerűbb online fizetési forma a kártyás fizetés
Az interneten történő fizetést preferáló válaszadók 69 százaléka azért választja az online megoldások valamelyikét, mert egyszerűen kényelemes, 37 százalék pedig azért, mert így nem szükséges személyes jelenlét a csomag kézbesítéséhez. A fogyasztók további 31 százaléka említette, hogy így nem kell készpénzt tartania magánál, valamint 11 százalék számára fontos szempont az is, hogy az online történő fizetés esetén később egyszerűbben igényelheti a vételár visszatérítését.
A válaszadók 13 százaléka szerint az online fizetés további előnye, hogy így kisebb a koronavírus-fertőzés kockázata, illetve 4 százalék azért kedveli mert így elkerülhető, hogy fizetésénél a visszajáróval kelljen bajlódni. Az online fizetési megoldások közül messze a legnépszerűbb a kártyás fizetés, a fogyasztók 83 százaléka ezt az opciót választja, 27 százalék használja a PayPal-t, az előre utalást 15 százalék, az Apple Pay/Google Pay-t 6 százalék preferálja. A kártyaadatok böngészőben történő elmentését a fogyasztók 30 százaléka tartja hasznos és kényelmes megoldásnak, de 15 százalék csak megbízható webshopok esetében használja.
A kézbesítés opciók közül a lakcímre történő kiszállítást választják a leggyakrabban
A kézbesítési lehetőségek közül a legnépszerűbb a lakcímre történő kiszállítás, a válaszadók 79 százaléka választja ezt a lehetőséget, 11 százalék preferálja inkább a pick-up ponton történő átvételt, 10 százalék válaszolta, hogy esete válogatja.
Az áruk visszaküldésének tekintetében a legkedveltebb megoldás, ha a futár a lakcímen veszi át a visszaküldésre szánt csomagot (30 százalék), 12 százalék inkább a rugalmasan használható csomagfelvételi pontot kedveli, 15 százalék vegyesen használja ezeket a megoldásokat. A kutatás arra kérdez rá, hogy milyen kézbesítéshez kapcsolódó szolgáltatásokért hajlandóak felárat fizetni a fogyasztók. A válaszokból kiderül, hogy 23 százalék hajlandó extra költséget vállalni az egy napos kiszállításért, 17 százalék azért, ha előre megadott napon, pontos időpontban történik a kiszállítás, 6 százalékra tehető azoknak az aránya, akik hajlandók szánni arra, hogy a csomagoláshoz környezetbarát, lebomló anyagokat használjanak.
A felmérés megemlíti még, hogy a fogyasztók 12 százalékával előfordult már, hogy visszautasította a csomag átvételét. Ennek oka lehetett, hogy túl későn érkezett a csomag (37 százalék), az illető meggondolta magát (29 százalék), vagy időközben megvásárolt valami mást, ami miatt az eredeti feleslegessé vált (12 százalék).
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.